הרב ברלנד: ‘תמונות התועבה שפרסמו – יש בזה סילופים’

יוסף גרינבוים
|
א' אדר התשע"ח / 16.02.2018 13:36
‘שובו בנים’ פרסמו מכתב מפי מנהיגם, בו הוא דוחה את הטענות כי הוא פועל בניגוד לדת ולאמונה • 40 מרבני הקהילה יוצאים נגד מה שהם מגדירים “הרדיפה נגד שובו בנים והעומד בראשה” • פעילי המאבק: “נסיונותיהם הפתטיים להוריד מעצמם הביקורת המוצדקת לא יעזרו”

פרסום מכתב ה”מחאה והוקעה נמרצת” חסר התקדים בחריפותו נגד הרב אליעזר ברלנד, עליו חתמו כ-30 מ”זקני מנהיגי חסידות ברסלב וכלל חשובי משפיעי הקהילות בארץ הקודש והגולה”,  בו הצהירו כי “האיש הינו מכשול נורא ואיום לכלל ישראל”, לצד הקלטות בהם הם נשמעים בקולם יוצאים נגדו בתקיפות –  היווה מכה תדמיתית קשה לקהילת ‘שובו בנים’.

כעת מנסים אנשי הקהילה לצאת במגננה.

היום (שישי) הם פרסמו שלושה מנשרים נגד פסק הדין ומכתב ההוקעה שהופצו נגד הרב אליעזר ברלנד.

ב”מחאה נמרצת וזעקה גדולה”, מוחים 40 מזקני וחשובי קהילת ‘שובו בנים “כדת של תורה על הרדיפה הנמשכת כנגד קהילתנו הק’ והעומד בראשה על ידי הוצאת והפצת שקרים, סילופים, עיוותים על ידי כל מיני סוגי ליצנות ודואגים להפיץ זאת בכל דרך אפשרית”.

לצד המחאה מתפרסם גם מכתב על חתום מנהיג הקהילה – מכתב שנרשם מפיו על ידי משמשו נתן בזאנסון, בו הוא דוחה את הטענות שהועלו נגדו על כך שהוא פועל בניגוד להלכה ולאמונה.

“את מר לבי אשפוך קבל עם ועדה”, פותח הרב ברלנד. “היות שחלק מתוך בעלי הפלוגתא עלי מפרסמים כעת ברבים ובודים עלי כזבים אשר לא עלו על דעתי ולבי, כאילו והתרתי לעצמי, חלילה, וכאילו אני מתיר לאחרים, חלילה, לעבור על דברי השולחן ערוך, והם גם מפרסמים ברבים שכאילו ויש חלילה בדבריי איזה שהיא משמעות נגד האמונה הפשוטה הטהורה והתמימה –  אשר על כן אני מרגיש חוב קדוש להודיע ולהבהיר שוב את הדבר הפשוט ביותר:

“…חוב קדוש ונורא על כל אחד ואחד לשנן ללא הרף את דברי רבנו הקדוש לא לזוז מהשולחן ערוך כחוט השערה, וזה הכלל הראשון כדי לזכות להיות יהודי ולהתקרב להשם יתברך ולהתקרב לרבנו הקדוש, ובפרט בענייני קדושה וטהרה שרבנו הזהירנו על זה להחמיר בחומרות יתירות”.

הרב ברלנד – שמתנגדיו הפיצו שני סרטונים המתעדים אותו בשני אירועים שונים נוגע בנשים – ממשיך וכותב: “וברור שאין שום נברא בעולם, יהיה מי שיהיה, שיכול להתיר לעצמו או לאחרים דרך והנהגה לזלזל, חלילה וחס, באיסור הנורא של נגיעה באשה, ה’ ישמרנו. ומה שהחולקים נגדי פרסמו, רח”ל, תמונות תועבה, תוך ביזוי ורמיסה של כבוד אנשים נשים וטף הצריכים ישועה – גם בזאת יש סילופים נוראים, מבלי להביא לידיעת הציבור הרבה פרטים נחוצים והכרחיים שיש מסביב לכל זה… ותקוותי איתנה  שנחזור כולנו בתשובה שלמה ואמתית גם על הגרמא דגרמא של חילול כבוד שמים שנגרם… ובוודאי שמעשים כאלו ומעין אלו לא יחזרו, חלילה, על עצמם”.

ברלנד ממשיך וכותב: “אמת, שדרכי מעולם לשמוח בשמחה רבה ויתירה על כל ביזיון וחרפה שמבזים ומחרפים אותי.. אבל היות שיש מבעלי הפלוגתא עלי שהם, רח”ל, מנצלים כעת לרעה את כל עניין קבלת הביזיונות הללו והם הופכים את זה לחילול ד’ נורא ואיום שדוגמתו לא היה מעולם – לכן אני מוצא את עצמי מחויב בחוב קדוש להבהיר דבר זה אף על פי שהוא ידוע ופשוט:

“כבר גיליתי דעתי בחודש שבט שנה שעברה ה’תשע”ז, בעת ששמעתי שיש מהחולקים והרודפים נגדי שמתכוננים להקים ‘כאילו בית דין’ משלהם לדון בשמועות שממציאים נגדי ומעלילים עלי, ושלחתי שליח מיוחד לנחמן זאב פרנק בעת שהייתי עדיין תחת מסגר ובריח – בגלל רדיפת הרודפים ומסירתם לשלטונות תוך סיכון חיי ממש – וביקשתי ממנו שלא יקימו את ה’בית דין הזה’ לפני שאני משתחרר בעוד כמה חדשים”.

לדבריו, “וביקשתי ממנו אז שיודיע לכולם שהנני מוכן ומזומן לבוא לכל בית דין ראוי ואמתי שיקום, בית דין שיהיה מורכב מדיינים אמתיים שאינם נוגעים בדבר, שאינם מעורבים כלל וכלל בשום צד ונגיעה לכל מה שמתרחש בתוככי חסידות ברסלב, ואין להם שום צד נגיעה לאף אחד מהצדדים, ואבוא לפניהם כדת של תורה שיחקרו את שני הצדדים שווה בשווה, ושם אשמיע לפניהם את כל דבריי ואבהיר להם את כל ענייני הנהגותיי מעשיי ודיבוריי”.

ברלנד מדגיש: “גם הודעתי אז מפורשות שאקבל את כל מה שיפסקו בענייני. וכאן בוודאי גם המקום והזמן להבהיר: שכל הודעתי זאת הייתה, גם אז, רק לפנים משורת הדין… היות ואותם ברי פלוגתא כבר הלכו, זה כמה שנים, מדעת עצמם, שלא כדת של תורה, ומסרו אותי לשלטונות בחו”ל ובארץ ישראל, וכאמור, גם תוך סיכון חיי… במקום לדון לכתחילה אך ורק על פי תורה.

“אבל לצערי הרב, חלק מבעלי הפלוגתא שלי, הגדילו עוד חטא על פשע, ועשו ככל יכולתם להקים בחטף ‘כאילו בית דין’… שה’דיינים’ גם נוגעים בדבר, ונגועים בדעות נגדי בכל מה שקורה בתוככי חסידות ברסלב, ואף התבטאו כבר בעבר נגדי, ברבים, עוד לפני ששמעו את העדויות הכוזבות. ועוד הגדילו את הסאה שגם דנו אותי מבלי לשמוע אפילו פעם אחת את דעתי… ופרסמו את מסקנתם בראש כל חוצות תוך שפיכת דמיי ודמי משפחתי וקהילתי…”

מנהיג ‘שובו בנים’ מבהיר: “אם כשלעצמי הנני, כאמור, שש ושמח על כל ביזיון שמחרפים ומבזים אותי כי זה תיקון גדול ביותר. אבל כאמור היות שחלק מבעלי הפלוגתא שלי מנצלים זאת לחילול ד’ נורא ואיום אשר כדוגמתו עוד לא הייתה… ובשתיקתי כעת יש גם חשש שאנשים עוד באמת יחשבו, חלילה, כאילו ויש איזה שהוא צד להתיר דברים, חס ושלום, לכן הנני מוצא לעצמי חוב קדוש להודיע צערי ברבים ולהבהיר דברים פשוטים כאלו”.

פעילי המאבק נגד ברלנד מסרו בתגובה: “נסיונותיהם הפתטים של ברלנד וחסידיו להוריד מעצמם את הביקורת הנוקבת והמוצדקת אחרי מה שקצת חשפנו לא יעזרו, הוא עבריין מורשע בבית משפט ובבית דין. אי אפשר לצפות מאנשים ששבויים בכת שלא יצאו להגנת המנהיג”.