הרפורמה בבנקים? “תפגע בחרדים שלא רוצים התקדמות טכנולוגית”

אפליקציה מתקדמת תאפשר לדעת איפה הכי משתלם לנהל חשבון בנק ולהעבירו בין הבנקים בלחיצת כפתור • יו"ר ועדת המדע, ח"כ אורי מקלב: "המעבר לעולם טכנולוגי לא מתיר לנו לגרום שסניפי בנק ייסגרו. צריך לדאוג שהנגישות לבנק תתאפשר לכלל האוכלוסיות וגם לבעלי מוגבלויות"
נוחי גולד
כ"ח שבט התשע"ח / 13.02.2018 20:02

ועדת המדע והטכנולוגיה קיימה היום (שלישי) דיון מהיר, לקראת החלת הרפורמה החדשה במערכת הבנקאית. במהלך הדיון הוצגו התהליכים החדשים שיחלו עם יישום המעבר החדש של בנק ישראל ומשרד האוצר למערכת טכנולוגית, שתרכז את כל פרטי חשבונות הבנק.

בפתח הדיון אמר יו”ר הוועדה, ח”כ אורי מקלב: “אנו דנים היום במשהו חשוב מאוד, כי אנו שואפים להגיע להרחבה ושיפור של הטכנולוגיה במגזר הפרטי והציבורי ובשירות לכל אזרח במדינה.

“בשונה מפעם, מערכת הבנקאות היא הכרח קיומי לכל אזרח – כל העברה כספית היום ואפילו המועטה ביותר נעשית רק דרך חשבון הבנק. לכן, יש לנו חובה לעקוב שגם האזרח מקבל את הרפורמה בצורה הנוחה והמתקדמת ביותר.

“יחד עם זאת, בדיונים מעין אלו חשוב ביותר שלא נשכח את מי שמתנהל לאיטו. המעבר לעולם טכנולוגי לא מתיר לנו לגרום לכך שיצמצמו פעילויות בערוץ ישיר מול פקיד וסניפי הבנקים ייסגרו. צריך לדאוג שהנגישות לבנק תתאפשר לכלל האוכלוסיות וגם לבעלי מוגבלויות”.

ח”כ מנחם אליעזר מוזס שיזם את הדיון: “חלק גדול מהמגזר השלישי בישראל אינו יודע כיצד להשתמש עם כרטיסי אשראי, במגזר החרדי אין גישה לאינטרנט בבית – וגם הטלפונים משמשים לשיחות בלבד. ולכן, שאלה גדולה מרחפת מעל כל ההתפתחות הטכנולוגית שבנק ישראל מצעיד אליה את הבנקים.

“כבר היום נסגרו מקומות בבנקים שהייתה אפשרות בהם להפקיד מזומן. כל ההתקדמות הטכנולוגית יכולה להביא לתוצאות נוספות שיפגעו במגזר השלישי ובאנשים שלא חפצים בכל ההתקדמות הטכנולוגית”.

רכז שכר באגף תקציבים במשרד האוצר, כפיר בטט, הציג את השינויים שייגרמו לאחר החלת הרפורמה הטכנולוגית במערכת הבנקאית, ובכלל זה מעבר מהיר בין הבנקים שיגביר בהרבה את התחרות.

לאחר החלת הרפורמה, לכל חשבון בנק שיעבור אליו הלקוח, יועברו אוטומטית על ידי המערכת כל העברות התשלומים, הוראות קבע, צ’קים והתחייבויות שהיו לו בחשבון קודם.

לאחר הקמת המערכת החדשה, שתאפשר את כל המידע מחשבונות הבנקים, תוקם מערכת שתציג לכל לקוח את העלויות לחשבונו בכל בנק ותאפשר לו לדעת היכן הכי משתלם לו להתנהל.

כפיר בטט: “בכך שנייצא את כל המידע הבנקאי, נוכל לקבל השוואת מחירים על פי צרכי לקוח וככה בנקים יוכלו להתחרות על המאפיינים הספציפיים ואותו לקוח יידע לבחור את הדבר הטוב לו. זה ללא ספק יגביר את התחרותיות ותוזיל עלויות”.

מנכ”ל המרכז לעיוור, נתי ביאלסטוק כהן, ביקש מנציגי האוצר ובנק ישראל כי כבר בשלב ההכנה של הרפורמה יידרשו הבנקים להציג מערכות תואמות לנגישות גם למוגבלים.

“פעמים רבות אנו בשלב הביצוע ואז נאמר שזה כבר מורכב לשלב התאמות למוגבלים. חייבים שכבר בתחילת התהליך תיבנה מערכת עם כלים של נגישות משני הצדדים הן למקבל השירות והן למי שמתפעל אותו, כדי שלא נמצא את עצמנו במצב שיאמרו ‘אנו רוצים להעסיק בעלי מוגבלויות אבל אין לנו איך כי המערכות לא תומכות בכך’ – חייבים שנושא הנגישות יודגש גם לצד התפעולי”.

בדיון הועלו עוד חששות מהטמעת המערכת הטכנולוגית של הבנקים והיפגעותן של אוכלוסיות שונות.

דודי בבלי מהפיקוח על הבנקים בבנק ישראל אמר כי החל מחודש אפריל הקרוב יחויבו הבנקים לאפשר אימות לקוח גם דרך שיחת טלפון במקום מה שנעשה עד היום רק ב-sms.

טל הראל מהפיקוח על הבנקים הוסיפה: “אין ספק בכל מה שנאמר כאן וברור שישנן אוכלוסיות שהמעבר לעולם טכנולוגי מאוד קשה להן. ולכן אנחנו בבנק ישראל פועלים במגוון דרכים לחינוך דייגטלי-פיננסי אצל אוכלוסיות אלה ומשקיעים בקיום סדנאות ופעילוות שיכשירו אותן להשתמש בכך בצורה מיטבית”.

יו”ר הוועדה, ח”כ אורי מקלב הודיע בסוף הדיון כי הוועדה בראשותו תמשיך לנהל מעקב אחר יישום הרפורמה, תוך שימת דגש לשמירת זכותם של כלל הציבור.

“אצלנו בוועדה מתקבלות אינספור פניות בנושא מאזרחים על חסמים וקשיים שהעולם הטכנולוגי מציב בפניהם. אנחנו חייבים לשמור על איזון נכון ויחד עם כל בשורה להתקדמות טכנולוגית גם לדאוג לאזרח”, סיכם מקלב.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות