אלקין: נתניהו מתפקד רגיל לגמרי. אי אפשר לראות עליו את החקירות

אריה ריבקינד
|
כ"ח שבט התשע"ח / 13.02.2018 14:29
השר להגנת הסביבה, ירושלים ומורשת התייחס לפרשת החלת הריבונות וההכחשה של הבית הלבן, להסלמה בצפון – ומה יקרה עם יוגש כתב אישום נגד ראש הממשלה באשמת שוחד?

השר להגנת הסביבה, ירושלים ומורשת, ח”כ זאב אלקין  התייחס היום (שלישי) בכנס ירושלים של ‘בשבע’, לפרשת החלת הריבונות וההכחשה של הבית הלבן את דבריו של ראש הממשלה, לפיהם מתקיימים דיונים עם האמריקנים על החלת הריבונות.

אלקין אמר: “הציטוט לא מדויק. מתוך מה שאני יודע ומעריך, סביר להניח שהיה גורם אמריקני כזה או אחר שעודכן בעניין הזה. אבל לדעתי כל השיח בעניין הזה אינו נכון.

“השאלה צריכה להיות אם החלת הריבונות על שטחי ההתיישבות היהודית ביהודה ושומרון תועיל למדינת ישראל או לא. והשאלה השנייה היא – האם עלינו לעשות זאת גם נגד עמדת הקהילה הבינלאומית ואפילו נגד העמדה האמריקנית. לשתי השאלות הללו התשובה שלי היא חד-משמעית: כן!”.

השר נשאל על ידי המראיין עופר חדד האם על ישראל לנקוט בצעד כזה גם בניגוד לעמדתו של נשיא ארצות הברית: “לא אמרתי את זה, אבל ישראל תמיד צריכה לעשות את מה שטוב עבור מדינת ישראל ותושביה”.

אלקין  התייחס לטענה לפיה ראש הממשלה מבקש למנוע מישראל לאבד את אהדת הממשל ואת השינוי שחל בעמדת הקהילה הבינלאומית כלפי הפלסטינים. “לא שמעתי את ראש הממשלה אומר את זה. אבל בכל מקרה כבר שמעתי וקראתי המון דברים, במיוחד על ההתנהלות של ראש הממשלה מול הממשל האמריקני – ובינתיים כל הפרשנים אכלו את הכובע ונתניהו הוכיח את עצמו שוב ושוב”.

אלקין חזר שוב ושוב כי להערכתו גם אחרי ההבהרה של הבית הלבן, סביר להניח כי היו מי שעודכנו אודות התקדמות החקיקה בעניין החלת הריבונות – גם אם הדברים לא נעשו באופן רשמי.

לשאלה האם ישראל “חוגגת” יותר מדי את השינוי בעמדת הממשל האמריקני – השיב: “אני לא רואה פה חגיגות, אלא צורך לנצל את השינוי הזה לטובת עם ישראל וארץ ישראל. מה שצריך להנחות אותנו הוא לא האינטרסים של הממשל ואפילו לא של הנשיא טראמפ, אלא האינטרס של תושבי ישראל שהם אלה שבחרו אותנו”.

אלקין הבהיר כי למרות מעמדה האסטרטגי של הברית עם ארצות הברית, על ישראל להחיל את הריבונות על יהודה ושומרון ולפחות על ההתיישבות היהודית באזורים אלה, גם אם תידרש לשלם מחיר מסוים בשל כך. “זה לגיטימי שהאינטרסים שלנו ושל האמריקאים שונה. אנו טועים לעיתים ומתבלבלים. הדבר החשוב ביותר הוא האינטרס של ישראל”.

הידיעות לפיהן שוחח טראמפ עם נשיא רוסיה, פוטין, כאשר אחד הנושאים שעלו בשיחה היה חידוש המו”מ המדיני עם הערבים – אמר אלקין: “בינתיים הפלסטינים מתנהגים כדרכם בברוטליות וחוצפה ואומרים לאמריקנים שהם בכלל לא מוכנים להיפגש עמם. אני חוזר ואומר שהדבר הכי חשוב הוא לשמור על האינטרסים שלנו, של מדינת ישראל”.

על ההסלמה בצפון:  “יש כאן אי הבנה במה שקרה בשבת האחרונה. די ברור שהעליונות האווירית של ישראל בשמי סוריה ולבנון מאוד לא נוח לאיראנים, והעובדה שזו באה לידי ביטוי גם בשבת הזו. השיח הרצוף עם הרוסים אחראי בין היתר ליכולת הזו. עובדה שמי שניסה לתקוף את מטוסינו הן מערכות ההגנה האווירית של סוריה ולא הרוסים”.

העיסוק של ראש הממשלה בחקירות מפריע לתפקודו? נשאל השר.

אלקין: “הוא מתפקד בצורה רגילה לחלוטין בסוגיות המורכבות האלו. זה לא אומר שהוא לא בשר ודם ושזה לא מפריע לו. אבל הוא פיתח לאורך השנים את היכולת להניח את הדברים המעיקים הללו בצד ולהתמקד בדברים החשובים ואי אפשר לראות עליו בעת הדיונים את ההשלכות של החקירות”.

ומה יקרה עם יוגש כתב אישום נגד ראש הממשלה באשמת שוחד? “החוק אומר דבר מאוד ברור. רק במקרה של הרשעה סופית על ראש הממשלה להתפטר. אני לא דובר של ראש הממשלה אבל החוק הזה מאוד הגיוני, כי התפטרות ראש הממשלה היא הפיכה שלטונית וברור שהיא צריכה להיעשות רק באמצעות החוק.

“לגבי המלצות המשטרה, צריך לזכור כי כמחצית מהמלצות המשטרה נדחות בדרך כלל על ידי הפרקליטות. אני גאה במדינה הזו בה גם שרים, ראש ממשלה ונשיא, יכולים להיות מזומנים לחקירה ונדרשים לענות על תשובות. אני גדלתי במדינה אחרת. אבל במדינה דמוקרטית אמיתית, עומדת לאדם חזקת החפות ואנשים שאין להם דרך אחרת להפיל את ראש הממשלה, לא יכולים לעוות את החוק ולהשתמש בדרך הזו”.