המדינה לבג”ץ: לדחות על הסף את העתירה נגד ההמלצות של המשטרה

חיים טוויל
|
כ"ז שבט התשע"ח / 12.02.2018 19:22
בתשובה שהגישה המדינה בתגובה לעתירה שהוגשה לבג”ץ – היא קובעת: אין עילה למנוע את פרסום מסקנות המשטרה בתיקי ראש הממשלה • “לא מדובר בהמלצה להעמיד לדין, אלא סיכום של תיק החקירה”

המדינה ביקשה היום (שני) מבג”ץ לדחות על הסף את העתירה נגד פרסום המלצות המשטרה בתיקים שבהם חשוד ראש הממשלה בנימין נתניהו.

לפי דיווח בכאן, בתשובה שהגישה לבג”ץ, קבעה פרקליטות המדינה כי אין עילה להתערב ולמנוע את פרסומן. הפרקליטות הדגישה כי המשטרה מגישה סיכום עמדה, ולא המלצות בנוגע להעמדה או אי-העמדה לדין.

“המשטרה אינה מעבירה לגורמי התביעה ‘המלצה’ באשר לשאלה האם יש להעמיד חשוד פלוני לדין, קרי האם להגיש נגדו כתב אישום”, נכתב בתשובת המדינה. “כל שמעבירה המשטרה, בהתאם להנחיות היועץ המשפטי לממשלה, במקרים שבהם מועבר סיכום – הוא סיכום של תיק החקירה ועמדתה לעניין מכלול התשתית הראייתית שנוצרה במסגרתו במהלך החקירה”.

בתשובה הודגשה גם החשיבות בסיכום המשטרה: “יש חשיבות בהערכת הראיות על ידי הרשות החוקרת, שחוקריה הם אלה שגבו את ההודעות מהנחקרים והתרשמו מהם בצורה בלתי אמצעית. קבלת עמדת המשטרה בסוגיית דיות הראיות וכן בנוגע לפרטים נוספים שנקבעו על-ידי היועץ המשפטי לממשלה כאמור, היא כלי עזר חשוב לרשות התביעה לשם קבלת החלטה מושכלת בנוגע להעמדה או לאי-העמדה של פלוני לדין”.

העתירה לבג”ץ נגד פרסום ההמלצות הוגשה על ידי עורך הדין יוסי פוקס, פעיל בבית היהודי ובעבר בליכוד. פוקס אמר הבוקר בראיון שהעניק לתכנית ‘קלמן ליברמן’ בכאן רשת ב’, כי הוא פועל בשני כובעים: לוחם צדק, ואיש המחנה הלאומי המעוניין שהממשלה תמלא את ימיה.

פוקס הבהיר בראיון: “אין סיבה לאפשר למשטרה להשתמש בנוהג לא חוקי כדי להפיל ממשלה מכהנת”.

לפי העתירה שהגיש, אין למשטרה סמכות חוקית לצרף המלצות לתיקים שהיא מעבירה לפרקליטות, בהם תיקי החקירות של ראש הממשלה.

לדבריו, לא סתם כך הוסמך היועץ המשפטי לממשלה לקבוע באופן בלעדי אם להגיש כתב אישום בנושא.

לטענת פוקס, כל דבר שקודם להחלטת היועץ, פוגע בשיקול דעתו ופוגם בהליך. בנוסף, אמר עורך הדין, כי אם תהיה החלטה על הגשת כתב אישום נגד ראש הממשלה – לאחר שימוע, הוא לא יוכל להישאר בתפקידו יום אחד נוסף.

אתמול  הנחה היועמ”ש אביחי מנדלבליט לעכב את פרסום ההמלצות המשטרה.

ראש הממשלה הגיב על העתירה:  “איננו מכירים את העתירה הזו, שמסתבר שהוגשה לפני זמן רב. כמובן שהיא לא מטעמנו ואינה בידיעתנו. ממילא איננו מייחסים חשיבות להמלצות, שכולם מבינים היום מה ערכן”.