גפני: אני לא פוסל את שקד כרה”מ, מתגעגע לביטן, לא אשב עם לפיד

בראיון מיוחד שהעניק לטל שניידר ועמירם ברקת ב'גלובס' ערב העברת התקציב, מתייחס גפני ליו"ר הקואליציה לשעבר ("חסר לי מאוד. אני מאחל לו שיצא נקי"), יאיר לפיד ("לא רלוונטי לנו אחרי מה שעשה לחרדים) ועונה גם האם הוא סובל מהפרעת קשב ("מה? אני הפרעות קשב? אולי הפוך")
חרדים 10
כ"ז שבט התשע"ח / 12.02.2018 13:16

לקראת ההצבעות על תקציב המדינה, העניק  יו”ר ועדת הכספים, ח”כ משה גפני, ראיון לטל שניידר ועמירם ברקת מגלובס בו מתייחס למגוון סוגיות בוערות בפוליטיקה ובכלכלה והאם יש לו הפרעת קשב.

הנה חלקים מהראיון:

• לקראת דיוני התקציב והצורך במשמעת של הח”כים – היעדרותו של דוד ביטן קשה לך? הוא היה מאוד מעורב בפעמים הקודמות.

“הוא היה מאוד משמעותי, מאוד מקצועי. זה שהוא לא נמצא זה נזק לקואליציה ולחברי הקואליציה. הוא גם דיבר עם אנשים בגובה העיניים והיה מאוד בקי. דודי אמסלם נכנס לנעליו ועושה את העבודה, אבל דוד ביטן חסר לי מאוד. אני מאחל לו שיצא נקי”.

• באשר לחוק הגיוס, ההודעה של נתניהו בנוגע לתיקונים שיידרשו מאוד עמומה. איך מתקדמים עם זה? בג”ץ פסל את מה שתיקנתם מצד אחד, ומן הצד השני, חלקים בציבור החרדי יוצאים ברחובות כבר על החקיקה הקיימת.

“נדבר על זה אחרי שהחוק יונח. יש הסכם קואליציוני, העברנו חוק ובית המשפט פסל אותו ואנחנו נביא חוק אחר. לא תהיה עמימות בנוגע לחוק הגיוס, פה זה לא איראן”.

• שאלה אישית – כמי שיושבים אצלך בוועדת הכספים וצופים לא מעט בשידורי הוועדה, ורואים שלעתים אתה כועס, צועק לכמה כיוונים במקביל – יש לך הפרעות קשב וריכוז?

“מה? אני הפרעות קשב? לא לא, אולי הפוך, עודף ריכוז. לנהל ועדה בכל תקופה זה דבר מורכב, לא רק היום, אלא גם בעבר ובעתיד, זה מתנה מהקדוש ברוך הוא. אני לא בעד שקט, אבל צריך להתנהג בנימוס ברמה האישית”.

• אתה מוותיקי הכנסת הזו – המצב של הכנסת הנוכחית, רמת הדיונים בוועדה, אלה הם דברים שלא היו בכנסת בעבר.

“אצלי לאחרונה היה לא טוב, אבל הוויכוחים בוועדת הכספים הם על בסיס מקצועי כי אנחנו עוסקים בכספים, בתקציבים. נכון שיש הקצנה בהתנהגות”.

• עם יאיר לפיד אתה מדבר?

“בניגוד ליעקב ליצמן שלא מדבר איתו מילה, אני מדבר איתו כל הזמן וחתמתי איתו ביחד על הצעת חוק להעדפה מתקנת בתעסוקה לעולים חדשים, מיעוטים וחרדים. אני משוחח איתו כמו שאני מדבר עם כולם בבניין הזה, אבל אני לעולם לא אשב איתו בקואליציה, גם אם הוא יהיה המפלגה הגדולה ביותר. זה לא רלוונטי לנו אחרי מה שהוא עשה לחרדים. אין בעולם המערבי תקדים למה שהוא עשה, שלוקחים קבוצה ומכים בה ללא רחם. הוא פגע בנשים חרדיות, בנשים שהולכות לעבודה, במעונות, בתינוקות חרדים”.

• אבל כאשר נתניהו היה שר האוצר הוא פגע בקצבאות למשפחות מרובות ילדים והתבטא נגד משפחות גדולות ואתם איתו היום.

“לא טענתי שזה היה בסדר. את הפגיעה בקצבאות הילדים ניתן היה לתקן. אבל פה היה מהלך שיטתי לכל אורח החיים שלנו ובכל דבר שנוגע לחרדים. עם התבטאויות אני יכול לחיות, אבל דבר כמו יאיר לפיד עם הניסיונות שלו ועם התוכניות שלו לעתיד, לא יכולתי לשבת איתו”.

• ואם הוא יחזור בתשובה?

“אני לא עוסק בחוזרים בתשובה. נבחן את הדברים שהוא עושה. פתאום הוא בעד החרדים, אחרי זה זה לא משתלם לו אז הוא נגד החרדים. זה לא רציני. כמו שהוא תפקד כשר אוצר”.

• חוק המרכולים הוא בעוכריכם בסופו של דבר, אתה לא חושב?

“אני רוצה שהמרכולים ירדו כבר מסדר היום, כי יש מי שמנצל את זה כדי לומר שקרים. לקחו נאום שלי שאמרתי שיהיו פקחים, אבל אין פקחים שהממשלה שולחת. מי ששולח את הפקחים זו העירייה. הטענה הייתה, מדוע הממשלה והכנסת מתערבות בנושאים המקומיים? אבל מה קורה באשדוד – אנחנו שלחנו את הפקחים? ראש העירייה שלח אותם”.

• מה בנוגע לעבודות ברכבת בשבת?

“שם העברתי ביחד עם השר חיים כץ את חוק התחשבות במסורת ישראל בעת מתן היתרים לעבודה בשבת. המציאות הזו שבה השר בא לאשר היתרי עבודה ביום המנוחה, הוא יכול להתחשב במסורת ישראל, לדעתי זה דבר מהפכני מבחינה חברתית. כי אם יש יהודי דתי, אפשר להתחשב בו”.

• אבל את חוק מסורת ישראל ניסחתם במתינות ועם שיקול דעת לשר – “השר יכול להתחשב במסורת” – ואילו במרכולים הלכתם על התערבות בחיי האנשים.

“המציאות היא שחוק מסורת ישראל הועיל מאוד ונוסח באמת מאוד במתינות, והפיקוח שאני מדבר עליו הוא על החוק הזה וודאי לא על חוק עזר. כל מי שתוקף אותנו על חוק המרכולים, לא מבין על מה הוא מדבר. המדינה לא שולחת פקחים ולא רשאית לשלוח פקחים. אבל צריך לדעת: יש יותר ויותר חנויות פתוחות בשבת, ומצד שני יש הרבה יותר אנשים ששומרים שבת למרות שאינם דתיים.

“כלומר, יש פה דבר והיפוכו. לדעתי יש צורך בהידברות בין הציבורים השונים בישראל, כי אחרת תהיה התנגשות – לא בין הציבור החרדי לחילוני, אלא בתוך הציבור המסורתי”.

• אתה אומר שמלחמת הדת הבאה תהיה בתוך המיינסטרים?

“אני מקווה שלא תהיה מלחמת דת, אבל זה מול עינינו ואנחנו לא מתייחסים. בסוף תהיה התנגשות שהיא יכולה להיות חיובית ויכולה להיות ההפך”.

• האם יום אחד נראה נשים ברשימה שלכם לכנסת?

“חד וחלק לא. במהלך ההיסטוריה היו נשים חזקות, נביאות, שהובילו את עם ישראל לניצחון. בלי דבורה הנביאה לא יצאו למלחמה. היחס של היהדות לאישה, הוא דבר שלא ניתן לתאר אותו. מה שעושים היום ביחס לנשים זה ביזיון, כאילו אנחנו מדירים נשים. הגמרא אומרת שאדם צריך לאהוב את אשתו כגופו ולכבד אותה יותר מעצמו. אישה חרדית לא הולכת לכנסת, כי הנושא של צניעות, יש לגביו הוראות. אם תבקשי מאישה חרדית שהיא תלך לכנסת, היא תגיד לך שבשום פנים ואופן היא לא מסכימה. יש לאישה החרדית תחומים שבהם היא עוסקת”.

• במה לאישה חרדית כן מותר לעסוק?

“חינוך, רווחה, נושאים ציבוריים של נשים, הנהגה ציבורית”.

•  אנחנו מבינים מזה שאין לך בעיה שתהיה אישה ראשת ממשלה ותוכל לצאת איתה למלחמה, והרי נכנסנו לראות אותך עובד בוועדת הכספים, וישבת וניהלת ישיבה לצידה של שרת המשפטים איילת שקד. אפשר להבין ממך שאם שקד תהיה ראשת ממשלה, תסכים לצאת איתה למלחמה?

גפני מחייך. “שאלתי את הרב אלישיב לפני כמה שנים. אם יש לנו בעיה לתמוך באישה לראשות הממשלה (הכוונה לציפי לבני) והוא אמר אין בעיה לתמוך באישה. עדיף לתמוך באישה מאשר לתמוך בגבר שמחלל שבת”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות