“עוצמת הפיצוץ יכלה להרוג אותנו” • עדות מתא הטייס על הפלת המטוס

יממה לאחר הפלת מטוס ה-F16 של חיל האוויר, נחשף בחדשות 2 השחזור של הטייס והנווט • רגע הפיצוץ הטיל ליד המטוס וההחלטה לנטוש את המטוס "בתוך שניות"
חיים טוויל
כ"ז שבט התשע"ח / 12.02.2018 01:16

חיל האוויר סיים אתמול (ראשון) אחר הצהריים את איסוף הממצאים ממטוס הסופה שהתרסק ליד קיבוץ הרדוף. היום צפוי החיל להציג מסקנות ראשוניות באשר לנסיבות ההפלה הנדירה של המטוס.

מטוס הסופה נפגע בגובה של כ־14 אלף רגל. מערך ההגנה האווירי הסורי שיגר לעבר המטוסים מטח של כ־25 טילי נ”מ מסוג SA-5 ו־SA-17.

ב’חדשות 2′ פורסמו במהדורה המרכזית העדויות של שני הטייסים: “היינו מאוד מרוכזים במשימה, הובלנו את התקיפה. (שמענו) פיצוץ והבנה שנפגענו, זו תחושה מאוד לא נוחה, אובדן השליטה. הנטישה היא ממש מיידית. אין כאן תהליך ארוך וגם אין זמן. שניות בודדות. ההבנה שחייבים למהר ולנטוש, גם כתוצאה מהפגיעה בנו הפיזית וגם כתוצאה מהפגיעה במטוס שהפסיק לתפקד”.

למרות הפיצוץ העז, “לא היו צעקות בקוקפיט”.

הם סיפרו: “יש פה גם מזל, פיצוץ הטיל בסמוך למטוס ועוצמת הפיצוץ הייתה יכולה להרוג אותנו. הטיל התפוצץ במרחק מסוים מהמטוס והרסס שלו עשו נזק מספיק גדול למטוס. ההחלטה לנטוש הייתה בתוך שניות. תיאמנו בינינו את הנטישה. מהכנה לנטישה מבחינת מצב הישיבה של הטייס, הוא היה בהכרה. הצמדת הידיים שלא ניפגע בנטישה עצמה. חוזרים על פקודות בקשר הפנימי ואז הפעלת כיסא המפלט.

“אתה תלוי על מצנח בגובה 14 אלף רגל, יש לך כמה דקות ארוכות עד שאתה מגיע לקרקע, ומיד מתחיל נוהל של דיווח בקשר על ערוץ החירום של חיל האוויר. כל מטוסי החיל מאזינים לנו, גם הבקר על הקרקע. הגובה בו נטשנו, המיקום המדויק ומצבנו הרפואי. כדי שמסוק החילוץ יחבור אלינו”.

במהלך החקירה שמנהל חיל האוויר, נבדק האם ייתכן שתפעול נכון של המטוס היה מונע את הפלתו. בנוסף בודקים החוקרים גם אפשרות שתשומת הלב של הטייסים הייתה נתונה כל כולה לפגיעה במטרה על אדמת סוריה – ולא לאיתותים שהגיעו בתא הטייס שיש נעילת מכ”מ עליהם.

שני הטייסים אושפזו במצב קל וקשה. היום הפצוע קל כבר שוחרר לביתו. מצבו של הפצוע הקשה השתפר וכעת הוא מוגדר בינוני.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות