רמ”ט חיל אוויר על החגיגה הסורית: “הפעולה בוצעה במזג אוויר מגביל”

חיים טוויל
|
כ"ו שבט התשע"ח / 11.02.2018 10:48
ראש מטה חיל האוויר, תא”ל תומר בר: “ההסלמה בצפון הסתיימה, אך חיל האוויר ערוך כל הזמן למניעת חדירת כלי אווירי לתחום מדינת ישראל. ברגע ונקלוט משהו, יש לנו מספיק זמן ליירט אותו” • “עדיין לא ידוע מה הייתה משימת המל”ט האיראני. תזמנו את מקום הנפילה למקום נוח לנו”

ראש מטה חיל האוויר, תא”ל תומר בר, אמר הבוקר (ראשון) בראיון שהעניק לתוכנית ‘קלמן ליברמן’ בכאן רשת ב’, כי ההסלמה בצפון הסתיימה, אך בצה”ל ממשיכים לעקוב בדריכות אחר הנעשה מסוריה.

“בשלב זה נראה שהאירוע מאחורינו”, אמר בר. “אנחנו עדיין עוקבים ומתכננים את פעולות ההמשך”.

ראש המטה הסביר: “באופן כללי אנחנו מונעים התבססות איראנית ומונעים העברת אמצעי לחימה לחיזבאללה. הציבור הישראלי לא תמיד חשוף לפעילויות”.

לדבריו, “חיל האוויר ערוך כל הזמן למניעת חדירת כלי אווירי לתחום מדינת ישראל. ברגע ונקלוט משהו, יש לנו מספיק זמן ליירט אותו כשהוא יגיע לשטחנו”.

תא”ל בר התייחס לכוונה האיראנית באירוע אתמול: “עדיין לא ידוע מה הייתה משימת המל”ט בשטח ישראל. בכל מקרה זו הפרה בוטה של ריבונות ישראל. רצינו לוודא שהמל”ט חצה לשטחנו כדי שנשים עליו את ידינו. תזמנו את מקום הנפילה למקום נוח לנו”.

על תמונת הניצחון בצד הסורי והאיראני אמר בר כי פעולת חיל האוויר התרחשה “במזג אוויר מגביל, בלילה, תוך שיגורי עשרות טילי נ”מ. עדיין, להשלים את המשימה בעומק סוריה, זו הצלחה”.

סגן-אלוף ל׳, מפקד טייסת 113 (״הצרעה״), הטייס שיירט את המל”ט האיראני שחדר אתמול לשטח ישראל הצהיר: “הטייסת ערוכה ומוכנה לכל מה שיוטל עליה”. לדברי מפקד הטייסת, “הטייסת הוזנקה למשימת הגנת שמי המדינה”.

סגן אלוף ל’ סיפר בכלליות על האירוע: “זיהינו שמדובר במל״ט איראני וכשהוא חצה את הגבול הפלנו אותו בשטח מדינת ישראל”.

בשבת לפנות בוקר,  בשעה 04:00, חדר מל”ט איראני לשטח מדינת ישראל דרך ירדן. בצה”ל זיהו את המל”ט מבעוד מועד, אך אפשרו לו להיכנס לשטח ישראל ואז הפילו אותו בעזרת שני מסוקי קרב.

בתגובה לאירוע, צה”ל תקף את קרון השליטה ממנו הוטס המל”ט בשדה התעופה טי-4 בעומק סוריה.

במהלך המשימה נורו לעבר מטוסי צה”ל עשרות טילים נגד מטוסים, ומטוס F-16 של חיל האוויר ננטש בתחום שטח מדינת ישראל לאחר שנפגע. טייס אחד נפצע קשה ונזקק לניתוח, וטייס אחר נפצע קל.

כמענה לשיגור טילי הנ”מ, יצא צה”ל לסבב של תקיפות ברחבי סוריה, בהן הותקפו 12 מטרות, כולל מערכי נ”מ וארבע מטרות איראניות, במה שראש מטה חיל האוויר הגדיר: |התקיפה הרחבה ביותר נגד מערך ההגנה האווירית הסורי מאז מלחמת לבנון הראשונה”.