מל”ט איראני חדר, מטוס קרב הופל: תקיפה קשה של מערך ההגנה הסורי

ראש מטה חיל האוויר: "מדובר בנטישה הראשונה של מטוס בגלל ירי טילים מאז 1983 • "חוצפה סורית לשגר לעברנו ולכן פעלנו פגענו משמעותית במערך ההגנה האווירית של סוריה - הפגיעה הגדולה ביותר מאז מלחמת לבנון הראשונה " • "המל"ט האיראני שהה בישראל כדקה וחצי טרם הופל"
חיים טוויל
כ"ה שבט התשע"ח / 10.02.2018 18:41

תושבי רמת הגולן התעוררו לאזעקות לפנות בוקר (שבת) בעקבות חדירת מל”ט איראני –  שיצא לשטח ישראל מהעיר תדמור שבסוריה.

המל”ט הופל ובתגובה תקפו ארבעה מטוסים את קרון השליטה שהפעיל את המל”ט באזור חומס.

טילי נ”מ רוסיים שהופעלו על ידי צבא סוריה לעבר מטוס ‘סופה’ פגעו ככל הנראה באחד ממטוסי ה-F-16, שהתרסק בישראל אחרי שננטש על ידי הטייסים.

הם נחתו ונפצעו: אחד מהם במצב קשה והשני במצב קל.

בתגובה יצא צה”ל למתקפה שנייה נגד מערכות הנ”מ הסוריים, שכללה גם יעדים איראניים. לפי צה”ל, הייתה זו התקיפה הרחבה ביותר נגד מערך ההגנה האווירית הסורי מאז מלחמת לבנון הראשונה.

כוחות המשטר הסורי טענו כי המל”ט האיראני שהופל על ידי חיל האוויר לא חדר לשטח ישראל וכי מדובר ב”שקר”.

הם אישרו כי הותקף בסיס T4 באזור חומס, שמשמש בסיס מל”טים, שהיו בבוקר במשימת סיור אחרי דאעש במדבר הסורי. לפי צה”ל, חדר השליטה שהפעיל את המל”ט האיראני הותקף בתגובה לחדירה, ובסבב השני הותקפו 12 מטרות נוספות, בהן מחסנים איראניים ומערכות נ”מ סוריות.

דברי המל"ט האיראני

שברי המלט האיראני. צילום: דובר צהל

ראש מטה חיל האוויר, תא”ל תומר בר, אמר בתידרוך:”המל”ט האיראני היה מדגם מתקדם. הוא שהה במרחב הישראלי כדקה וחצי. הטייסים לא דיווחו שנפגעו אלא עשו נוהל נטישה, מאז 1983 לא נפגע לנו מטוס מאש אויב”.

“זו חוצפה מצד הסורים לשגר לעברנו טילים ולכן פעלנו באופן נרחב ומקיף. תגובת צה”ל מהווה פגיעה משמעותית במערך ההגנה של חיל האוויר הסורי. פגענו במרכז הפעלת האש שלהם, מערכי תקשורת והאזנה איראנים”.

על נטישת המטוס: “הטייסים בדיוק תקפו את קרון הבקרה שהפעיל את המל”ט האיראני. אנחנו בוחנים ממה הטייסים נפגעו, מהטיל עצמו או מהנטישה. לא ברור האם הטיל פגע במטוס אך אנו מעריכים שכן. הירי היה סורי ולא אף גורם אחר”.

הוא הוסיף: “הטייסים לא דיווחו שנפגעו אלא עשו נוהל נטישה. חילוצם היה מהיר ואנחנו מתחקרים מה קרה שם. נבדוק גם כיצד פעלו כל מערכות ההגנה שעל המטוס”.

דברי המל"ט האיראני

שברי המלט. צילום: דובר צהל
הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות