5,500 שקלים: המשטרה תפצה נער שהותקף והופשט בכוח בידי שוטר

חיים טוויל
|
כ"ג שבט התשע"ח / 08.02.2018 15:07
הנער סירב להוריד את מכנסיו וטען כי דרישה זו אינה חוקית • בתגובה, השוטר קפץ עליו והוריד בכוח את מכנסיו ותחתוניו, תוך שהוא מדבר אליו באופן בוטה • עו”ד יאדו: “אירוע של אלימות נגד קטינים בתחנת משטרה. השוטר בחקירה הציג חצי אמת”.

בימ”ש השלום בירושלים פסק פיצויים של 5,500 שקלים לקטין שהותקף באלימות והופשט בכוח על ידי שוטר, בעת ששהה במעצר בתחנת משטרה.

האירוע התרחש במוצאי שבת לפני כשנתיים, בעת שהקטין וחבריו צעדו יחד לכיוון קבר דוד המלך.

בדרך עוכבה החבורה על ידי שוטר שביקש מהם להזדהות. הצעירים ביקשו מהשוטר שיזדהה, כפי שמחייב החוק – אך הוא סירב.

בכתב התביעה נכתב כי בחקירתו השמיט השוטר את העובדה שלא הזדהה בפני הצעירים, וכי “מסר הודעה כוזבת” בתיק החקירה, “תוך הסתרת העובדות שאמורות היו לחשוף את העבירות שביצע השוטר במהלך התנהלותו”.

במהלך האירוע תיעד הקטין התובע את כל הנעשה בפלאפון שלו.

לאחר מכן עצר השוטר את כל ארבעת הצעירים, תוך שהוא מחפש בכליהם את הפלאפונים. גם כאשר הובאו לתחנת המשטרה חיפש השוטר את הפלאפונים על גופם, ובהמשך דרש מהקטין לעמוד כשפניו אל הקיר, תוך שהוא אומר לו: “היום אתה תרגיש מה זה שב”כ” – ולא מאפשר לו להסתובב או לשבת.

בהמשך הוכנס הקטין אל מסדרון, שם חיכה שוטר נוסף. השוטר הנתבע אמר לקטין: “להוריד נעליים ולהתחיל להתפשט”.

הקטין סירב להוריד את מכנסיו וטען כי דרישה זו אינה חוקית. כשראה השוטר שהוא עומד בסירובו – קפץ על הקטין והוריד בכוח את מכנסיו ותחתוניו, תוך שהוא מדבר אליו באופן בוטה ובהמשך כופף אותו בכוח.

לאחר מכן הורה לו להתלבש והקטין הוצא לרחבה, שם עמד במשך שעה וחצי.

לאחר האירוע פנו ארבעת הצעירים למח”ש, אך קיבלו תשובה כי “אין עילה לפתוח בחקירה לבירור התלונות מחוסר עניין לציבור”.

בכתב התביעה נכתב: “ההפשטה הברוטאלית השפילה את התובע, פגעה בכבודו, בוצעה באופן ברוטאלי ופוגעני והיה בה משום הפרה של חוק יסוד כבוד האדם, וחריגה מסמכויות שיטוריות”.

עוד נטען, כי במקום לשחרר את הקטין בתנאים – העלו אותו השוטרים לדיון משפטי בכדי לבקש את הרחקתו, זאת למרות הפסיקה שעל מנת לשחרר בתנאים אין צורך להשאירו במעצר.

בפסיקתו בתיק קבע השופט ניר נחשון כי המשטרה תפצה את הקטין בסכום של 5,500 שקלים.

עו”ד מנשה יאדו מארגון “חוננו”, שייצג את הקטין: “מדובר באירוע של אלימות נגד קטינים בתחנת משטרה. מח”ש דחתה את התלונה של ארבעת הצעירים על אלימות אפילו בלי לחקור את השוטר או מי מהשוטרים שהיו עדים לאירוע. פרקליטות המדינה ובג”ץ אישרו את החלטת מח”ש לסגור את התיק בלי לקיים חקירה.

“בתביעה האזרחית שהגשנו הודתה המדינה עד מהרה בכך שבוצע בצעיר חיפוש בעירום ולא מסרה גרסה נגדית לטענה של הקטין כי הופעלה נגדו אלימות. כמו כן, לא נמסר הסבר לדו”ח הפעולה המוטה שערך השוטר ובו הציג חצי אמת, שזה כידוע, השקר הכי גדול.

“הפיצוי נפסק בהליך מזורז של פשרה בלא חקירה של העדים. בכוונתנו להגיש תביעה בשם צעיר נוסף שהיה באירוע ולהגיש תלונה לקצין תלונות הציבור של משטרת ירושלים”.