בית הדין בצפת לראש ישיבת חברון: “שופכים את דמינו”

במכתב חריף לגרב"מ פרבשטיין, שמתח ביקורת בפסק הפוך, תוקפים הדיינים את פרסום הכרזות כנגדם: "ראוי לשמוע אותנו בטרם נותקף בראש חוצות" • "האם הקמפיין האדיר הזה תורם לחיזוק מעמד הרבנות?"
אליעזר היון
כ"ז סיון התשע"ד / 25.06.2014 14:41

פרשיית זיכוי הגט על ידי בית הדין בצפת: לאחר שגדולי התורה מהציבור הליטאי והספרדי הוציאו מכתבי מחאה כנגד פסק בית הדין המתיר אשה שבעלה מוגדר כ’צמח’, ומנשרים בגנות הפסק פורסמו בריכוזים החרדיים – מגיע שלב התגובה.

על פי דיווח ברשת ב, הרכב הדיינים בבית הדין בצפת – הרב חיים בזק, הרב יוסף יגודה ואב בית הדין הרב אוריאל לביא – שלחו מכתב לראש ישיבת חברון, הגאון רבי משה מרדכי פרבשטיין,  ובו לצד הנימוקים ההלכתיים עליהם נשענו, תקפו את פרסום הכרזות כנגדם.

“גם כשרוצים לתקוף גורם כזה או אחר לרבות את חברי בית הדין, ואת פסק דינם, ראוי לשמוע אותם בטרם יותקפו בראש חוצות”, הם כותבים – ומוסיפים:  “התופעה שמשיגים ומערערים וגם תוקפים את הדיינים לפני שפונים לבית הדין ושומעים את אשר בפיהם, היא תופעה שאינה מובנת”.

הפנייה לרב פרבשטין מגיעה לאחר שראש ישיבת חברון מתח ביקורת בפסק דין הפוך – מפסק הדין של בית הדין.

הדיינים כותבים לרב פרבשטיין: “נעשה שימוש בדבריו כדי לשפוך את דמינו ברבים בביזוי והסתה בקרב המון העם שאינם מבינים דבר בהלכה”.

הדיינים פונים גם ‘למלעיזים’ כלשונם ושואלים: “מי התיר את דמינו בלא לדבר עמנו מילה אחת, ללא דין ובלא משפט? האם הקמפיין האדיר הזה תורם לחיזוק מעמד הדין והרבנות או מערער אותו באופן חמור הרבה יותר מפסק דין מחודש, שאינו מסוכם על ידי תלמידי חכמים אחרים?”

כפי שדווח בחרדים10, הוציא בית הדין פסק דין הנחשב לאחד החריגים בשנים האחרונות. לפי פסק הדין, ניתן לזכות גט לתושבת הצפון, שבעלה ‘צמח’ לאחר פציעה, והתיר אותה מעגינות הנמשכת זה שש שנים וחצי. לאחר שהתיק הגיע לבכירי הדיינים בישראל ולא נמצא פתרון, נקט בית הדין האזורי באמצעי הלכתי חריג – “גט זיכוי” – שבו הדיינים קובעים כי רצון הבעל הוא להעניק גט לאשתו, מבלי להזדקק להסכמתו או למודעות מצדו.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
    מה שחשוב להם זה מעמד בית הדין ומעמדם או מעמד ההלכה?
    25/06/2014 19:51
    משתמש אנונימי (לא מזוהה)
  1. כל הרבנים נימקו מדוע אסור בכלל להיכנס לוויכוח הלכתי מולם. הרב פרבשטיין חרג ונימק – רק מסיבה אחת, בגלל שהם תלמידים שלו ועליו למחות. ומה שאיכפת להם עכשיו זה חיזוק מעמדם שלהם??? אדרבא, אם זה בית הדין חייבים להחליש אותו ולא לחזק!