“אשה תשב מאחור” • ‘הארץ’ מציג: זה התקנון של עיריית מודיעין עילית

'הארץ' מזועזע: עיריית מודיעין עלית הפיצה לכלל עובדיה תקנון צניעות מחמיר - ובתחילה אף ביקשה מהם לחתום עליו • מאוחר יותר הודיעה לעובדים: מטרת הטופס היא "להביא לידיעתם" את ההוראות • "התקנון מפר לכאורה את כללי איסור האפליה"
יוני גרין
כ"א שבט התשע"ח / 06.02.2018 10:11

תקנון ‘כללי הנהגה במקומות העבודה’, ששיגרה עיריית מודיעין עילית לעובדיה, ‘מציק’ לעיתון ‘הארץ’: לפי דיווח של העיתונאי אור קשתי, כמה מעובדי העירייה התלוננו כי נדרשו להביע את הסכמתם ל”תקנון הצניעות המחמיר” ולחתום עליו, למרות “שעצם שליחתו לעובדים הינה פסולה עקרונית ומשפטית”.

לפי הדיווח בהארץ, התקנון צורף לאחרונה למעטפה שבה קיבלו העובדים טפסי מס לשנת 2018, יחד עם הוראה כי יש לחתום עליו.

מאוחר יותר שינתה העירייה את ההוראה, והודיעה לעובדים כי מטרת הטופס היא “להביא לידיעתם” את ההוראות, שחוברו לפני כמה שנים על ידי רבנים בכירים בציבור החרדי.

בין היתר מציין התקנון, כי חל איסור על עובדים ועובדות להתבדח ביניהם או לשוחח על נושאים שאינם קשורים לתפקידם, איסור על ארוחות משותפות לשני המינים, וכן הוראה כי בהסעה משותפת יישבו הגברים מלפנים והנשים מאחור.

התקנון הופץ לכל עובדי העירייה, על מחלקותיה השונות, אף שלא כל עובדי העירייה מכפיפים את עצמם לדרישות צניעות מחמירות.

“לפי גורמים הבקיאים בפרטים”, המצוטטים בהארץ, “התקנון מפר לכאורה את כללי איסור האפליה שחלים על כל מקום עבודה, בוודאי במגזר הציבורי”.

לפי אותם גורמים, שליחת התקנון לעובדים היא “ניסיון למשטר אורחות חיים בסיסיים של עובדים ובעיקר עובדות. אי אפשר להשלים עם הגבלות כאלה על עובדים במגזר הציבורי, שאינן מתחייבות או נדרשות”.

בתחילת התקנון נכתב: “במקומות עבודה רבים, מצוי שעובדים יחדיו אנשים ונשים.. מצב זה עלול להביא למכשולות חמורים בשל הקרבה התמידית בין העובדים והעובדות”. לפי המסמך, “הכללים הכתובים כאן הם היסודות של הרחקה בין אנשים לנשים, שהיו ברורים ופשוטים אצל כל שומר תורה”.

‘הארץ’ טוען, כי לדברי גורם הבקיא בפרטים, העובדה כי בסופו של דבר עובדי העירייה לא נדרשו לחתום על תקנון הצניעות אינה ממעיטה מעצם שליחתו. לדבריו, “הרי אם לטופס הזה אין משמעות – אין הצדקה להפיץ אותו. מדובר בהצהרה מפורשת של מעסיק ציבורי איך העובדים שלו צריכים להתנהל – וציפייה שלו להתיישרות שלהם לפי סטנדרט חרדי מחמיר”.

מעיריית מודיעין עילית נמסר בתגובה ל’הארץ’, כי המסמך “מועבר ומפורסם בעירייה במשך שנים רבות, בין השאר גם באמצעות דואר אלקטרוני, ואינו משמש כטופס לחתימת העובדים”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות