סרטון מזעזע: חוזר בשאלה שרף התפילין כ’נקמה’ בחוק המרכולים

נחמן גור
|
י"ז שבט התשע"ח / 02.02.2018 02:02
דניאל עמרם, בן 20, תלמיד ישיבה חרדית יוקרתית שחזר בשאלה, זעזע את הרשת החברתית, כאשר שרף את זוג התפילין שלו • אומר לחרדים 10: “עשיתי בגלל התחושה שמנצלים את הדת וסמליה לכפייה” • והתגובות: “שונאת אותך יותר מהערבים”, “הלב לא יכול לשאת המעשה הנורא שעשית”

דניאל עמרם, בן 20, תלמיד ישיבה חרדית יוקרתית בבני ברק, שחזר בשאלה בהיות בשיעור ב’, גרם הלילה (ליל שישי) לזעזוע ברשת החברתית, כאשר שרף את זוג התפילין שלו במחאה על “הכפייה הדתית”, כלשונו.

כבר לפני יומיים כתב דניאל, המתגורר על גבול רמת גן בני ברק : “טוב, לא יכול שלא לגלות לכם.. בקרוב סירטון שריפת התפילין לשעבר שלי”.

הלילה, לצד הסרטון המזעזע של שריפת התפילין, הוא כתב בפוסט שהעלה בדף הפייסבוק שלו:

“כשהשתתפתי במחאה בשבוע שעבר על הכפייה הדתית החדשה שנולדה כאן לאחרונה, וכשמה המלא ‘חוק המרכולים’ ראיתי את העדינות והאובר רגישות שהייתה למפגינים, ותהיתי לעצמי, מה באמת גורם למדינה דמוקרטית כמו שלנו להיות נשלטת בצורה גסה שכזאת על ידי קומץ קטן?

“תדמיינו עכשיו בראש את כל מה שמוגדר ככפיה במדינה, ותשאלו את עצמכם, למה לעזאזל זה קורה לנו? איך אנחנו נשלטים בצורה כזאת? והגעתי לתובנה, שה’דת’ כיוון שהיא חלק מההיסטוריה של היהדות כקהילה, יש בנו אובר רגישות כלפיה שגורמת לנו לוותר, להפנים.

“ודווקא בגלל שעברנו קשיים, ושרפו לנו תפילין בעבר, אנחנו רגישים בתוך תוכינו לדת. והמונפול הרבני, מנצל את זה, לא מחייב שבמודע, אבל זה נותן להם את הכח לשלוט, כי אנחנו רגישים לזה, מקבלים את זה כמובן מאילו, בתוך תוכינו.

“ולכן החלטתי, שלא אתן לסמל הזה, שהיה לי כבוד אליו כסמל היסטורי, להתל ולשלוט בי יותר. כי היום הדת מנצלת אותו לכפייה הדתית שלה”.

בהמשך הוא הוסיף הבהרה: “אין כוונה בסירטון זה לפגוע בקהילה או באנשים מסויימים, זה סוג של פריקה אישית ופרטית שהרגשתי צורך לעשות אותה”.

בשיחה עם כתב חרדים 10 הוא מפרט מה הוביל אותו למעשה הנורא: “פירטתי בפוסט המוצמד. בעיקר התחושה שמנצלים את הדת וסמליה שאיחדו אותנו כקהילה, לכפייה”.

• ולכן אתה “נוקם” בצורה כזו? מה הקשר בין התפילין לחוק פוליטי?

“לכן אני ‘מוחה’ ופורק את תחושת הניצול… החוק הפוליטי הזה הוא לטובת ציבור שכופה משטר דקטטורי”.

• בצורה כזו מזעזעת? אתה הרי תלמיד ישיבה יוקרתית לשעבר. אתה יודע היטב מה המשמעות של מה שעשית.

“כן, כך הרגשתי צורך לבטא את הכאב שבתחושת הניצול… דווקא בגלל שאני תלמיד ישיבה לשעבר, למדתי לא לקבל את המציאות כמובנת מאליה”.

• מה הוריך, בני המשפחה, אומרים על מה שעשית?

“זה לא רלוונטי. הבחירות שלי הם שלי בלבד”.

• אין בך חרטה על המעשה הנורא שעשית?

“לא. זאת הייתה בחירה ואני לא מתחרט על בחירות שלי, רק על בזבוז זמן כשכופים אותי”.

• מה אתה עושה היום – עובד? התגייסת לצבא?

“לא התגייסתי. עובד בניקיון חלונות בסנפלינג”.

דניאל עמרם

דניאל לפני שיצא מהישיבה. צילום: באדיבות המצלם

• מדוע לא התגייסת?

“לא הרגשתי צורך, במיוחד בתקופת מעבר שכללה קשיים רגשיים ויצאתי על נפשי”.

• יש סיבה ששינית את שם משפתך לעמרם?

“כן, מתחבר יותר לשם הזה”.

“הלב לא יכול לשאת את המעשה הנורא שעשית”

הסרטון  גרף בתוך זמן קצר מאות תגובות סוערות, חלקן עם קללות, בהן הביעו הגולשים – בהם חילונים רבים – את מחאתם על המעשה המזעזע.

“אני לא האדם הכי דתי, לא האדם הכי צדיק”, כתבה שריל יפה, “אבל שראיתי את זה התחלתי לבכות”.

כאדר כהן הגיבה: “כמה נמוך אפשר לרדת? איפה הכבוד שלך? יש דרכים אחרות לעשות מחאה. אם זו פריקה אישית, למה אתה עושה את זה בפומבי שכולם יראו?”

ירמי גולד כתב: “אתה באובדן רוחני כל כך גדול שאתה לא שווה תגובה. ברור הוא שהשורשים שלך לא נטועים עמוק בתורת ישראל, אלה אתה נמנה על אותו עדר נמושות שתמיד היה בעם ישראל שמיהר להמיר את יהדותו בהבלי אומות העולם והוציא את עצמו מעם ישראל”..

חנניא שושן תקף: “אתה בן אדם מגעיל, אתה יצאת מגעיל, מה זה לשרוף תפילין? תגיד מה עובר עליך? אתה רוצה למחוא בכפייה דתית אז תמחה במילים. מה, אין לך אלוקים? מבחינתי אתה כבר לא יהודי יא מגעיל”.

איציק ויינברג ניסה לעודד: “אבא שבשמים אוהב אותך אתה עדין יכול לחזור בתשובה אין יאוש בעולם כלל”.

יוסי כהן: “תתבייש לך. רחמנות על נשמתך. יש לי ספק אם תקום מחר בבוקר. אני בלי נדר אתחזק במצוות תפילין ביתר שאת וביתר עוז, וכל מי שרואה את הסירטון המזעזע הזה, ולב יהודי בקרבו ראוי שינהג כן ויחזק אחרים במצווה המאוד יקרה זו”.

קובי באביגו הגיב: “קח לוח שנה ותסמן מהיום עוד ארבעים יום. אתה תשלם ביוקר על מעשה הנבלה שלך. בינתיים תחשוב מה יעשו הגויים אם ‘יהודי’ עשה את זה. הדרך לשריפת אנשים לא רחוקה. ככה התחילה שואת יהודי אירופה”.

שימי שפולטר: “פעם ראשונה שנפגעתי אישית מסרטון במדיה, זה מעבר למעשה פרטי, אני מרחם עליך באמת, ואני מקבל על עצמי להתחזק אישית במצווה של תפילין בעקבות הסרטון”.

אסתר נקאר תקפה: “אני שונאת אותך יותר מערבים, כי אתה יהודי. איך אתה מסוגל לעשות דבר כזה? השם ישמור עוד תקבל על זה את העונש שלך”.

אביאור לוי הזהיר: “בפעם האחרונה שמישהי עשתה משהו דומה עם תפילין, היא עשתה תאונה והיא הייתה במצב קשה מאוד”.

רבינוביץ יעקב: “אתה לא מכיר אותי וגם אני עברתי תהליך דומה לשלך וחזרתי בשאלה. אבל פה עברת גבול”.

גראדוול רבקה ישראל ביכה את המעשה הנורא: “אני לא מבין, איך העזת לא מבין. הלב לא יכול לשאת את המעשה הנורא שעשית. דע לך כי מות תמות עבור המעשה הנוראי שלך. אתה תמות ולא תחיה וכל הקללות הכתובות בתורה יחולו על ראשך..  מה שעשית הוא נוראי. שריפת שם השם הכתוב בקדושה. אוי לנו כי חטאנו”.

ירדן ספיבק: “חילוני, אתאיסט כמוך. אבל אחי, ניסית לצאת יעני פוליטי ובועט, יצאת מפגר. באמת. בכל דעה יש מקום לכבוד מינימלי. אין לי מילים. ככה, אנחנו מאבדים לגיטימציה”.