החוק הפולני אושר • זעם בישראל: “אצבע בעין. להחזיר מיד השגרירה”

אחרי אישור החוק המסיר מפולין אחריות לפשעי השואה בסנאט הפולני - מבהירים גורמים מדיניים בישראל: "לא נעבור לסדר היום" • התייעצויות לגבי דרכי התגובה - ובהן החזרת השגרירה • הרב ישראל לאו: "זה חסר פרופורציה. איך אפשר להגיד שלא היה להם חלק?"
נתן פרל
ט"ז שבט התשע"ח / 01.02.2018 10:27

שעות ספורות לאחר שהסנאט הפולני אישר את החוק המסיר מפולין אחריות לפשעי השואה – בישראל כבר בוחנים כיצד להגיב.

לפנות בוקר אושר החוק בסנאט הפולני, הבית העליון של הפרלמנט, ברוב של 57 סנאטורים שתמכו מול 23 מתנגדים. שני סנאטורים נעדרו מההצבעה.

ההצבעה שנערכה בסנאט בוורשה התקבלה בהפתעה בישראל. שכן, אחרי שיחתם השבוע של ראש הממשלה בנימין נתניהו וראש הממשלה הפולני מתאוש מורביצקי, הייתה הערכה כי זו תידחה.

לדברי גורמים מדיניים בירושלים, החקיקה עשויה להכניס את היחסים בין המדינות לסחרור – ולמשבר חריף ואמיתי.

גורם מדיני אמר הבוקר (חמישי) ל’כאן’, כי בישראל מעלים שוב על הפרק את האפשרות להחזיר את השגרירה בפולין להתייעצויות בארץ. לדבריו, אישור החוק הוא “אצבע בעין לחששות שישראל הביעה בנושא”.

עוד מסר הגורם, כי בישראל סבורים שקידום החוק בשלב נוסף נוגד את ההבנות שהושגו, או לפחות את האופן שבו הן הצטיירו בצד הישראלי. בהודעה שפורסמה לאחר השיחה נטען כי המדינות יקיימו ביניהן דיאלוג מיידי בנוגע לחקיקה.

השר ישראל כ”ץ קרא הבוקר לראש הממשלה להורות באופן מיידי על החזרת השגרירה מפולין לצורך התייעצויות. “החוק שחוקקו הפולנים הוא חמור ומהווה הסרת אחריות והתכחשות לחלקה של פולין בשואת ביהודים”, האשים כץ.

לטענתו, “במאזן בין השיקול המדיני לשיקול המוסרי חייבת להיות הכרעה ברורה – הנצחת זכרם של קורבנות השואה על פני כל שיקול אחר”.

הרב הראשי לשעבר ויו”ר מועצת יד ושם הגרי”מ לאו אמר ברשת ב’: “מחנות ההשמדה פולניים זה אכן ביטוי מוטעה, אבל להגיד שלא היה שום סיוע של פולנים? זה חסר פרופורציה. איך אפשר להגיד שלא היה להם חלק?”

גם ביד ושם הגיבו לאישור החוק בסנאט הפולני ומסרו: “מצער מאוד שבפולין בחרו, למרות הכשלים בניסוחו הנוכחי ולמרות המחאות החריפות, לאשר את החוק הבעייתי שעלול לגרום לעיוות האמת ההיסטורית בשל ההגבלות שהוא מציב על התבטאויות שונות בנוגע לשותפות של חלקים מהאוכלוסייה הפולנית – במישרין ובעקיפין – לפשעים שבוצעו על אדמתם בתקופת השואה”.

יו”ר הקואליציה ח”כ דודי אמסלם הצטרף לגינויים ואמר כי החוק אולי יאסור לייחס לפולנים אחריות לפשעי השואה, אבל הוא לעולם לא ימחק את החרפה: “שום חוק לא ישנה את האמת ההיסטורית”.

ח”כ יאיר לפיד כתב בחשבון הטוויטר שלו: “שום חוק פולני לא ישנה את ההיסטוריה. נזכור ולא נשכח”.

ח״כ איילת נחמיאס ורבין מהמחנה הציוני: “אני מקווה שעתה ראש הממשלה יבין שאין מנוס אלא לקרוא לשגריר להתייעצות בארץ. המהירות שבה החוק מועבר ובניגוד לסיכומים עם ישראל מצביעה על חוסר הבנה מוחלט של המשמעויות שלו מנקודת מבטם של ישראל, הישראלים ויהדות העולם.

“וכדי שיהיה ברור – פוליטית מדובר בממשלה ימנית ביותר שנוקטת באופן ממוסד בצעד האנטישמי ביותר מצד איזו ממשלה מאז מלחמת העולם השנייה. הגיעה העת שראש הממשלה, שמתהדר ביחס בעולם לישראל בזכותו, יפסיק לזרות חול בעיני כולנו – אי אפשר להיות ידיד ישראל ובו זמנית אנטישמי. זה פשוט לא עובד ולכן בשלב מסוים יפעל כנגדנו. אז ההסתמכות על ממשלות ימין כידידות אמת היא אסטרטגית חוץ בעייתית ביותר, בסוף הלאומנות גוברת.”

לפי הצעת החוק, כל רמיזה לכך שמדינת פולין או העם הפולני אחראים לפשעים שבוצעו במלחמת העולם השנייה, או בכך שהיו מחנות השמדה פולנים, היא עבירה שדינה שלוש שנות מאסר.

החוק אינו סותר את העובדות ההיסטוריות, אך הוא הוגש כחלק מהמאמץ מצד מפלגת השלטון במדינה לטשטש את חלקה של פולין במה שהתרחש על אדמתה בזמן מלחמת העולם השנייה.

 

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות