טראמפ: “להעביר כסף רק לידידים ולא לאויבים” • היילי: “זה יום חדש”

בנאום 'מצב האומה' התייחס נשיא ארצות הברית להכרה בירושלים ולהצבעה של מדינות באו"ם נגד המהלך • הדגיש את חשיבות האחדות בעם, הציג תכנית הגירה - וקרא לתקן את הסכם הגרעין
נתן פרל
ט"ו שבט התשע"ח / 31.01.2018 10:46

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ נשא הלילה (רביעי) בפני הקונגרס את נאום ‘מצב האומה’ השנתי. הנאום התמקד בצורך באחדות בין שתי המפלגות ובצורך לשנות את חוקי ההגירה – שיתאימו למאה ה-21.

“הלילה אני קורא לכולנו לשים את ההבדלים בינינו בצד, לחפש את הקרקע המשותפת, ולמצוא את האחדות שאנחנו צריכים לתת לאנשים שאותם נבחרנו לשרת”, אמר טראמפ. “מצב האומה שלנו חזק כי העם שלנו חזק, ויחד אנחנו בונים אמריקה בטוחה, חזקה וגאה”.

בהתייחסו ליחסי החוץ של ארה”ב, הדגיש הנשיא כי המאבק בארגון דאע”ש יימשך: “בשנה שעברה התחייבתי שנעבוד עם בעלי בריתנו כדי למחוק את דאעש מעל פני האדמה. שנה לאחר מכן, אני גאה לדווח כי הקואליציה נגד דאעש שיחררה כמעט 100 אחוז מהשטח שהוחזק על ידי הרוצחים האלה בעיראק ובסוריה. אבל יש עוד הרבה עבודה לעשות. נמשיך במאבקנו עד שנביס את דאע”ש”.

טראמפ התייחס בקצרה להכרתו בירושלים כבירת ישראל ולהצבעה בעצרת הכללית של האו”ם, בה אושרה הצעת החלטה המגנה את הכרתו בירושלים.

“בחודש שעבר הכרתי בירושלים כבירת ישראל. זמן קצר לאחר מכן עשרות מדינות הצביעו בעצרת הכללית של האו”ם נגד זכותה הריבונית של ארצות הברית להכרה זו. משלמי המסים האמריקניים שולחים בנדיבות מיליארדי דולרים מדי שנה לאותן מדינות”. הנשיא קרא למחוקקים להבטיח “שכספי הסיוע האמריקני תמיד ישרתו את האינטרסים שלנו ותמיד יועברו לחברים של אמריקה, לא לאויבים”.

בהתייחסו להסכם הגרעין עם איראן אמר טראמפ כי על הקונגרס להכניס בו תיקונים, וכינה אותו “הסכם נוראי”. הנשיא גם הביע תמיכה במפגינים נגד המשטר באיראן: “כאשר העם האיראני התקוממם נגד פשעי הדיקטטורה המושחתת שלו, לא שתקתי. אמריקה עומדת לצד העם האיראני במאבקו האמיץ לחופש”.

שגרירת ארצות הברית באו”ם, ניקי היילי, בירכה על נאום ‘מצב האומה’ של הנשיא דונלד טראמפ.

“הערב, הנשיא הבהיר כי אמריקה שוב מובילה. בפעם הראשונה מזה זמן רב, ידידינו יודעים שהם יכולים לסמוך על ארצות הברית שתתן להם גב”, אמרה היילי – והוסיפה: “ברחבי העולם, וגם באו”ם, אנחנו עומדים שוב לצד בנות בריתנו ועל האידיאלים שלנו, ומקדישים תשומת לב רבה למי שעומד איתנו ומי הולך נגדנו. זהו יום חדש – ויום נהדר – לאמריקה”.

14 מחוקקים דמוקרטים החרימו את הנאום. לפי הדיווח ב-CNN, מדובר במספר שיא כל הזמנים של מחוקקים המחרימים את הנאום. השיא הקודם נרשם ב-1971, אז החרימו 12 מחוקקים אפרו-אמריקנים את נאומו של הנשיא דאז ריצ’רד ניקסון.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות