פשרה בייצוגית נגד הרשת של ש”ס: יוחזרו דמי המנוי של ‘יום ליום’

במסגרת הסכם הפשרה בין התובע אבישי גרינצייג, מורה לשעבר, לבין רשת החינוך 'מעין החינוך התורני' של ש"ס - התחייבה הרשת להשיב את דמי המנוי שנגבו עבור 'יום ליום', לכל עובד שיבקש את כספו חזרה, בתוך 90 יום • הודעה על הזכות לקבל פיצוי תפורסם בביטאון של ש"ס 'הדרך'
אריה ריבקינד
י"ג שבט התשע"ח / 29.01.2018 13:21

רשת החינוך ‘מעין החינוך התורני’ של ש”ס תשיב לעובדי הרשת את דמי המנוי לעיתון ‘יום ליום’ שגבתה מהם ב-7 השנים האחרונות.

כך הוחלט הבוקר (שני) בדיון שהתקיים בבית הדין לעבודה בתל אביב, במסגרת הסכם פשרה בין התובע אבישי גרינצייג, מורה לשעבר ברשת, שהגיש תובענה ייצוגית בשם אלפי העובדים בעבר ובהווה – לבין הרשת של ש”ס.

הסכם הפשרה בין הצדדים עדיין לא קיבל תוקף של פסק דין. שופטת בית הדין האיזורי לעבודה, ד”ר אריאלה גילצר-כץ,  תדון תאשר את החלטת הפשרה בעוד כחודש.

במשך שנים רבות הרשת חייבה את העובדים להיות מנויים לעיתון המפלגתי, וניכתה את דמי המנוי על סך 40 שקלים ויותר מדי חודש ממשכורתם, בניגוד לחוק. בעקבות הגשת התביעה הייצוגית, הצהירה הרשת כי נוהל זה ייפסק.

במסגרת ההסכם התחייבה הרשת להשיב את דמי המנוי לכל עובד שיבקש את כספו חזרה – בתוך 90 יום.

התובע הייצוגי יקבל גמול על סך 70 אלף שקלים, ובאי כוחו עו”ד קובי רפאלי ועו”ד שירלי רייף ממשרד עו”ד גלוזמן ושות’ יקבלו 150,000 שקלים שכר טרחה.

ההודעה על הזכות לקבל פיצוי תפורסם בעיתון המפלגתי החדש של ש”ס “הדרך”.

התובע אבישי גרינצייג: “אני שמח שבסוף הדרך זכיתי לסייע, להיות הפה של אלפי עובדים שכספם נגזל מהם שלא כדין. ההישג מבחינתי הוא כפול: הניכוי הלא חוקי יבוטל ומעתה המנוי לעיתון החדש ‘הדרך’ יהיה וולנטרי מול העיתון ללא תיווך הרשת.

“נוסף על כך, כל עובד שידרוש חזרה את כספו, יוכל לעשות זאת. מדובר בהטבה של אלפי שקלים לכל עובד. מעבר לעוול האישי לעובדים, היה פה קשר חמור וחד משמעי של הון-עיתון-שלטון. משרד החינוך העביר את כספי המיסים לטובת משכורות של רשת חינוכית, ובמשך שנים מיליונים רבים הגיעו לידי עיתון פרטי של מפלגה במקום ליעדם המקורי”.

את תגובת מנכ”ל רשת החינוך חיים ביטון, לאחר ניסוח ההסכם לא הצלחנו לקבל.

הבקשה להגשת תובענה ייצוגית הוגשה לפני כ-10 חודשים. בתביעה, שהוגשה על-ידי אבישי גרינצייג, באמצעות עורכי הדין קובי רפאלי ושירלי רייף, נטען כי כל עובד של רשת החינוך של ש”ס טרם קבלתו לעבודה, חויב לחתום על כך שהוא מעוניין להיות מנוי על העיתון ‘יום ליום’ – אז ביטאונה של מפלגת ש”ס.

על פי התביעה, הרשת ניכתה את התשלום על העיתון מהמשכורת של העובדים, שנאלצו לשלם מכספם מדי חודש בחודשו על מנוי לעיתון, שרבים מהם כלל לא היו מעוניינים לקבלו.

סכום התביעה הועמד על 22,004,974 ש”ח.

עורכי הדין טענו בתביעה כי התנהלות זו מנוגדת לחלוטין ללשון “חוק הגנת השכר”, הקובע שאסור על פי דין ובאופן מוחלט למעסיק לנכות משכרו של העובד עבור “צד שלישי”, אפילו אם העובד הסכים לכך בכתב.

מנכ”ל רשת ‘מעיין החינוך התורני’, חיים ביטון הגיש לאחר הגשת הבקשה לתובענה הייצוגית: “ההחלטה לחייב את עובדי הרשת לחתום על מינוי לעיתון התקבלה בתקופת יו”ר ש”ס לשעבר אלי ישי. עם כניסתי לתפקיד לפני כשנה ביקשתי חוות דעת משפטית לעניין ונאמר לי כי הוראה כזאת נמצאת בתחום הספק. לפיכך, הוריתי מיידית להפסיק לחייב את העובדים לרכוש מינוי לעיתון”.

 

הדפס כתבה

3 תגובות

הוסף תגובה חדשה
    מי יעיז לבקש
    29/01/2018 13:32
    חיים חכם
  1. את דמי המנוי?
    רק מי שמחפש מכתב מסויים…

  2. למה לא מחייבים אותם להחזיר לכולם מבלי שידרשו?
    29/01/2018 14:57
    יאיר
  3. מה שיקרה עכשיו שכל עובד שירצה לדרוש את כספו יהיה תחת לחץ מההנהלה שלו שלא לדרוש. ולא עשינו בזה כלום, צריך לחייב אותם להחזיר לכולם בתלוש גם מבלי שידרשו.

  4. ל
    30/01/2018 11:57
    יוסי
  5. העיקר שאבישי ני”ו קיבל 70.000 ש”ח
    אף מורה לא תעז להגיש בקשה !!!