נתניהו: החוק הזה מופרך. עימות בין שגרירות פולין ללפיד: ‘חסר בושה’

אריה ריבקינד
|
י"א שבט התשע"ח / 27.01.2018 19:35
לפי חוק שאושר בפרלמנט הפולני, מי שיאשים את הפולנים בהשמדת יהודים ייכלא ל-3 שנות מאסר • עימות חריף בטוויטר בין לפיד לשגרירות פולין • הפולנים ליו”ר יש עתיד: נדרש לך חינוך על השואה • לפיד: “אני לא צריך חינוך שואה מכם. תתנצלו מיד” • נתניהו: “אי אפשר לשנות את ההיסטוריה”

הפרלמנט הפולני הצביע ביום שישי בעד הצעת חוק המטיל עונש של עד 3 שנות מאסר למי שישתמש בביטוי “מחנות השמדה פולניים” או יאשים את פולין בהשמדת יהודים ובפשעי שואה – ועורר סערה בישראל.

עם צאת השבת פרסם משרד החוץ הודעה, בעקבות אישור החוק בבית התחתון בפרלמנט הפולני: “ישראל מתנגדת להצעת החוק ומבקשת מממשלת פולין לתקנה, לפני המשך קידום החקיקה. שום חוק לא יכול לשנות את האמת ההיסטורית ואין שום מקום לחנך את משפחות ניצולי השואה, שחיות כל יום את זיכרון יקיריהם שנספו בתופת”.

ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר הערב כי הורה לשגרירת ישראל בפולין להיפגש עוד הערב עם ראש ממשלת פולין, בעקבות החוק החדש האוסר על אזכור חלקה של המדינה בשואת היהודים.

“החוק מופרך, אני מתנגד לו בתוקף. אי אפשר לשנות את ההיסטוריה, ואסור להכחיש את השואה”, אמר נתניהו.

עוד קודם לכן התפתח עימות בטוויטר בין יו”ר יש עתיד, ח”כ יאיר לפיד, לשגרירות פולין בישראל.

לפיד כתב בחשבון שלו: “אני מגנה נחרצות את הצעת החוק שמנסה להכחיש את חלקה של פולין בפשעי השואה. השואה נהגתה בגרמניה, אבל מאות אלפי יהודים נרצחו מבלי לפגוש קצין גרמני אחד. היו מחנות השמדה פולנים – ושום חוק לא ישנה זאת”.

שגרירות פולין בישראל הגיבה לציוצו של לפיד בטוויטר: “טענותיך נטולות התימוכין מראות באיזו דחיפות נדרש חינוך על השואה, גם כאן בישראל. הכוונה של הצעת החוק הפולנית היא לא ‘לטייח’ את העבר – אלא להגן על האמת נגד השמצות כאלה. איך זה קשור לעובדה שמחנות המוות במלחמת העולם היו נאצים-גרמנים ולא פולנים? חסר בושה”.

לפיד השיב: “אני בן של ניצול שואה. סבתי נרצחה בפולין על ידי גרמנים ופולנים. אני לא צריך חינוך שואה מכם. אנחנו חיים באופן יומיומי עם ההשלכות של השואה בזיכרונו הקולקטיבי. השגרירות שלכם צריכה לפרסם התנצלות מיידית”.

חברי כנסת רבים הצטרפו לביקורת של לפיד על החוק החדש.

השר לנושאים אסטרטגיים גלעד ארדן אמר:”חוק איום ונורא שיפגע ביכולת לחנך נגד שנאה וגזענות. אי אפשר להתכחש לחלקם של פולנים רבים לשואה ולסיוע לנאצים במעשי הרצח. אני קורא לממשלת פולין לפעול מיידית לביטול החוק המביש”.

יו”ר המחנה הציוני, אבי גבאי, תקף גם הוא: “החלטת הפרלמנט הפולני תעודד מכחישי שואה בכל העולם להמשיך ולהפיץ את שקריהם. ההתעלמות מההיסטוריה לא משנה אותה. בפולין היתה אנטישמיות קשה לפני ובמהלך מלחמת העולם השניה ולצערנו גם כנגד בני עמנו ששרדו וחזרו מהמחנות”.

גם יו”ר האופוזיציה יצחק (בוז’י) הרצוג גינה את החוק: “כעת משלמדתי יותר ויותר את החוק שעבר בפרלמנט הפולני, אני דורש כראש האופוזיציה מראש הממשלה ושר החוץ נתניהו לקרוא לשגרירת ישראל בוורשה להתייעצויות בנוגע לחוק שהוא פסול מעיקרו. יש להבהיר את חומרת החוק לממשלת פולין ולפרלמנט הפולני”.

אפילו ח”כ אחמד טיבי כינה את החוק ניסיון לשכתב את ההיסטוריה ואמר: “מציע לממשלת פולין לבטל מהר את החלטתה המבישה. שכתוב ההיסטוריה הוא אף פעם לא מעשה ראוי. אף פעם”.