מתי צולמה התמונה הנדירה של הרבי מצאנז זצ”ל לאחר השואה

יוסף גרינבוים
|
כ"ז ניסן התשע"ט / 01.05.2019 22:00
‘המודיע’ פרסם תמונה נדירה של בעל ‘השפע חיים’ זצ”ל, שצולמה “כשהרבי נואם בעיצומו של יום הכיפורים שנת תש”ו” וכעת “עוררה התרגשות רבה בעולם היהודי” • אלא שמתמונה מהמעמד שהגיעה לידי חרדים 10 עולה: התמונה צולמה כשבועיים קודם לכן – ביום שבת סליחות • כל הפרטים

בעיתון ‘המודיע’ פרסם יעקב רייניץ תחנת הכותרת “מיוחד: התמונה הנדירה של כ”ק מרן אדמו”ר מצאנז זי”ע מיד לאחר השחרור”, תמונה של בעל ה’שפע חיים’ זצ”ל כשהוא נואם במחנה העקורים פלדאפינג על אדמת גרמניה.

בידיעה נאמר, כי ה”תצלום נדיר של כ”ק מרן אדמו”ר מצאנז זי”ע שפורסם לאחרונה, כשהרבי נואם בעיצומו של יום הקדוש שנת תש”ו – ארבעה חודשים בלבד לאחר השחרור מהמחנות – בקבלת פנים לגנרל האמריקאי דווייט אייזנהאואר, שהיה המפקד העליון של כוחות ארצות-הברית באירופה הכבושה – עורר התרגשות רבה בעולם היהודי”.

בכיתוב לתמונה נכתב: “דמותו הטהורה של הרבי זי”ע המזדקפת ועולה מעל שולחן הכבוד, יש בה כדי להביע על ה’למעלה מן הטבע’ שאפף את אותו צדיק בכל שנות חייו. התמונה צולמה פחות ממחצית השנה לאחר תום המלחמה האיומה, זקנו של הרבי כבר הספיק לגדול למחצה, בעקיטשע וטלית הוא הצליח להשיג, אבל שטריימל יהודי וקיטל צחור, עדיין לא”.

רייניץ הוסיף ודיווח בידיעה, כי “מדובר בתמונה נדירה מהרבי זי”ע (שצולמה על ידי צוות צילום נוכרי שהתלווה לביקורו של הגנרל) מיד לאחר סיום המלחמה”.

לפי הדיווח, “בעקבות פרסום התמונה הנדירה – תודות לפעילותו של הנגיד הרב משה רייך מירושלים ובאדיבות בטאון ‘צאנז’ – התברר כעת מה עמד מאחורי מעמד הקבלת פנים הנדיר לגנרל אייזנהאואר בעיצומו של היום הקדוש.

“מעדויותיהם של ניצולים מתברר כי הצבא האמריקאי הקים מיד לאחר המלחמה 75 מחנות פליטים על אדמת גרמניה ואוסטריה עבור מאות אלפי השרידים. מטרתם המוצהרת היתה שבתוך חודשים ספורים כולם יחזרו לבתיהם ולאחר מכן לנעול את המחנות על מסגר ובריח.

“הצבא האמריקאי תחת פיקודו של ג’ורג’ פַּטוֹן, מפקד המחנה השלישי של החיל האמריקאי שהיה אנטישמי ידוע עם אמירות מזעזעות ונוראיות.. החל להתנכל ליהודים והצר את צעדיהם עד כדי כך שהיו רבים שטענו כי ההתנהלות של הצבא האמריקאי, בסיטואציות מסוימות, היא לא פחות מאשר זו של הנאצים.

“לאור זעקת הפליטים הורה נשיא ארה”ב, טרומן, על הקמת וועדת חקירה בנושא ובסיומו פורסם בתאריך ט”ו אלול שנת תש”ה “דו”ח הריסון”, שבו אכן נמתחה ביקורת קשה נגד ההתנהלות הבלתי אנושית של החיילים בראשות הגנרל פטון, והיחס כלפי היהודים החל אט-אט להשתנות.

“בשלב הזה החליט הגנרל אייזנהאואר להגיע אישית לשטח ולבדוק מקרוב אחר הנעשה, וזה קרה ביום כיפור שנת תש”ו כשהגיע למחנה העקורים ‘פלדאפינג’, שם שהה הרבי זי”ע בשנתיים אחרי המלחמה.

צאנז, השפע חיים

“כשהרבי זי”ע נאם בקול חוצב להבות אש על הטבח הבלתי נתפס בשכל אנוש שעבר העם היהודי בשואה כל העם געה בבכי, כולל רבים שכבר התרחקו מכל זיק של יהדות, והרבי זי”ע הזכיר להם את בית אבא – כשברקע התהדהד קולו של החזן בתפילת “א-ל מלא רחמים”, ולא היתה עין אחת שנותרה יבשה.

“הגנרל אייזנהאואר התרגש עד למאד מנאומו של הרבי ואמר כי כל מה שיבקש הוא יעשה, והדבר היחיד שהרבי ביקש היה שישלחו ד’ מינים לחג הסוכות הקרוב. כמו כן ביקש להעלות את המכסה של האוכל הכשר במחנה לטובת השרידים שומרי תורה ומצוות. שתי הבקשות מולאו באופן מיידי”.

אלא שמתמונה מהמעמד שהגיעה לידי חרדים 10 עולה, כי התמונה לא צולמה בעיצומו של יום הכיפורים שנת תש”ו, אלא כשבועיים קודם לכן – בשבת סליחות, פרשת ניצבים וילך, כ”ג אלול תש”ה.

מאחורי התמונה נכתב בכתב יד התאריך 1 בספטמבר 45 – ובאנגלית השורות הבאות: “יום הזיכרון למלחמה באנטישמיות. פלדאפינג, יום פלישת היטלר לפולין. הערה: לוטנט [אירווינג] סמיט..” מי שהיה המפקד של מחנה פלדאפינג.

צאנז, השפע חיים

בתמונה גם לא נראים הגנרל דווייט אייזנהאואר, מי שכיהן ככמפקד העליון של כוחות בעלות הברית באירופה במהלך מלחמת העולם השניה ולא הגנרל ג’ורג’ סמית’ פטון הבן – בעוד שניהם היו במעמד שהתקיים ביום כיפור.

אנקדוטה נוספת: הגנרל פטון מציין ביומן שכתב, כי “הרב היהודי היה חבוש בשטריימל”. בתמונה נראה הרבי כשהוא חבוש בכובע ומכיוון שהיה זה ביום שבת הוא לא נראה עם “קיטל צחור”.

יומנו של הגנרל פטון על המעמד ביום כיפור – שחל באותה שנה ב-17 בספטמבר:

צאנז, השפע חיים

צאנז, השפע חיים

צאנז, השפע חיים