ברוך דיין האמת: המקובל רבי ניסים מויאל זצ”ל – הצדיק מקרית גת

המקובל רבי ניסים מויאל זצ"ל, מייסד וראש מוסדות 'כרם שלמה למען שמו באהבה' בקריית גת ומחבר ספרים - נפטר בגיל 83 • בחודשים האחרונים אושפז בבית חולים במצב קשה
יוסף גרינבוים
ו' שבט התשע"ח / 22.01.2018 14:14

 ברוך דיין האמת:  בצהרים (שני) נפטר, בגיל 83, המקובל רבי ניסים מויאל זצ”ל,  מייסד וראש מוסדות ‘כרם שלמה למען שמו באהבה’ בקריית גת ומחבר ספרים.

בשנה האחרונה אושפז המנוח זצ”ל מספר פעמים בבית חולים, ובחודשים אושפז במצב קשה מאוד, לאחר שלקה באירוע מוחי.

המקובל רבי ניסים מויאל נולד בשנת תרצ”ה באיליר שבמרוקו לרב שלמה ולרחל.

סבו הרב מסעוד מויאל, היה מקובל ומפורסם ונרצח בשנת 1905.

בצעירותו למד בסניף של ישיבת תומכי תמימים ליובאוויטש במרקש. הוא הוסמך לרבנות במרוקו, ולמד את תורת הקבלה ממקובלים חשובים.

בשנת תשי”ח נישא לרעייתו סימי, בתו היתומה של הרב ניסים בוגנים שנרצח. הוא קיבל גם היתר לשחיטה, שבה עסק במקביל ללימודיו התורניים – לפרנסתו.

בשנת תשכ”א, לאחר שאירגן קבוצה של יהודים לעלייה לארץ ישראל, נכלא למשך זמן מה, ועלה לארץ הקודש בשנת תשכ”ב, עם אשתו ובתם הבכורה. בני הזוג השתקעו בעיר קריית גת, מקום מגורי חלק ממשפחתה של הרבנית סימי.

עד שנת תשמ”א עסק בעיקר בלימוד עצמי, אולם בשנה זו פגש נדיב שתרם את בית הקרקע שלו ברחוב אלישע בקריית גת לצורך הקמת ישיבה וכולל אברכים – “כרם שלמה – למען שמו באהבה” – והמנוח זצ”ל  העמיד ראש כולל וקיבל אברכים רבים ללימודים. הוא עצמו לא נשא תפקיד פעיל בבית המדרש, אך מעת לעת ישב ללמוד בו לצד האברכים.

המקובל זצ”ל נהג לקבל בחדרו אנשים לעצה ולברכה ולנסוע ברחבי הארץ לגיוס כספים עבור החזקת הכולל.

ברבות הזמן התפתחה סביב המוסדות קהילה גדולה של חוזרים בתשובה מבני העיר ומחוצה לה, והמנוח זצ”ל  הקים מסגרת נוספת מיוחדת לחוזרים בתשובה וכולל אברכים מיוחד לנשואים.

בהמשך גייס תורמים ובנה בית כנסת גדול ושלושה כוללי אברכים. חלק מבוגרי המוסדות הקימו בעצמם מוסדות תורניים בקרית גת.

מספריו: מנחת עני על התנ”ך, מלא העומר מן על פרקי אבות, שמן למאור – חידושים על הש”ס.

תנועת ש״ס, מועצת חכמי התורה, ובראשה הנשיא חכם שלום כהן, פרסמה הודעת אבל:

מבכים מרה את הסתלקותו לשמי רום של האי גברא רבא, גאון התורה והקבלה, מקים עולה של תורה, ממעתיקי השמועה, הגאון הצדיק המקובל רבי ניסים מויאל זצוק״ל, מייסד וראש מוסדות “כרם שלמה – למען שמו באהבה” בקריית גת, והוא בן פ”ג שנים בפטירתו.

המנוח זצוק״ל בן לשושלת מקובלים, קנה את חוק לימודו אצל זקני הדור במרוקו והוסמך לרבנות. מתוך כיסופין עלה לארץ הקודש והשקיע עצמו בלימוד התורה והקבלה. מסר נפשו להקמת מוסדות לתפארה בעיר קריית גת, ישיבות וכוללי אברכים ידועי שם אשר העמידו דורות של תלמידי חכמים ויראי ה’ שהפריחו את שממת הדרום.

כיתת רגליו במשך שנים ברחבי הארץ לגייס משאבים החזקת התורה. השיב רבים מעוון והקים קהילה גדולה של תלמידי חכמים ומתחזקים ההולכים בדרך ה’.

ביתו הפך לתל תלפיות לאלפי יהודים שביקשו את עצתו וברכתו. שפך דמעות כמים בתפילותיו הקדושות להצלת עם ישראל והפליא בכוחו לישועת הכלל והפרט. חיבר חידושי תורה מופלאים על הש”ס, וכן את סדרת הספרים ‘מנחת עני’, ‘מלא העומר’, ‘שמן למאור’ ועוד.

עמד בקשרי ידידות אמיצה עם אביר הרועים מרן רבנו עובדיה יוסף זי”ע, אותו אהב והעריץ בכל ליבו והוא השיב לו אהבה כפליים. עמד בכל כוחו ומרצו לימין תנועת ש”ס ונושאי דגלה, ואף האציל מברכתו ליו”ר התנועה הרב אריה דרעי אשר סעדו בימי חוליו, להמשיך בעוז את המהפכה הרוחנית בכל הארץ.

הותיר אחריו בנים ובנות, זרע קודש ברך ה’, הממשיכים את דרכו. מועצת חכמי התורה ותנועת ש״ס אבלים יחד עם כל בית ישראל על האבדן הגדול לעולם התורה ולכלל עם ישראל וה’ ירפא את שבר עמו אכי”ר.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות