“לטחון את הנוסעים” ברכבת הקלה: נתנו 80 אלף דוחות בתוך חמש שנים

אריה ריבקינד
|
א' שבט התשע"ח / 17.01.2018 01:03
התנהלות פקחי הרכבת הקלה הגיעה לוועדת הכלכלה • היו”ר כבל: “אגיע לבדוק בעצמי את המצב, כי המציאות הזו חייבת להשתנות” • פקח לשעבר: המדיניות היא לתת דוח לכל מי שלא הספיק לתקף עד שהרכבת מתחילה לנוע ובשעות עומס אי אפשר להגיע למכונות • מנכ”ל סיטיפס דחה את הטענות

ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח”כ איתן כבל, דנה בטענות על נוקשות של פקחי הרכבת הקלה בירושלים.

כבל פתח ואמר כי הוא מקווה שסוף-סוף נצא מהישיבה אם תובנות לגבי התנהלות חברת סיטיפס. הוא הציג נתונים לפיהם עד ליולי האחרון רשמו הפקחים 80,166 דוחות, וכי בשנת 2017 נרשמו 7,037 דוחות – ואמר: “המציאות חייבת להשתנות”.

הישיבה התקיימה לבקשת חברות הכנסת נורית קורן ורחל עזריה, וחברי הכנסת איציק שמולי ויצחק וקנין, בעקבות תחקיר ששודר בתוכנית ‘הצינור’ בערוץ 10, ממנו עלו מקרים קשים של אגרסיביות והשפלות נוסעים, ולנוכח דוח מבקר המדינה ממנו עולה כי הקנסות גבוהים עד פי שניים מקנסות דומים, המוטלים על נוסעי רכבת ישראל והאוטובוסים.

ח”כ קורן אמרה כי בתחקיר נראו המאבטחים נוהגים בברוטליות בנוסעים, ובעקבותיו היא יצאה לסיור ברכבת וראתה את הבעיות שיש עם מכשירי התיקוף.

ח”כ רחל עזריה הוסיפה, כי הרכבת צריכה להיות עם הפנים לנוסעים ולעזור להם לתקף את הכרטיס. ח”כ יעקב פרי אמר מנגד, כי צריך להסתכל על הפרופורציות וכי הרכבת מסיעה 160 אלף נוסעים ביום, והטענות צריכות להיות מופנות למי שקבע את הקנס על 180 שקלים.

ח”כ עיסאווי פריג’ אמר כי הרכבת היא שירות חברתי וכי הוא לא פחות חשוב מהשירות הכלכלי, ולכן צריכה התייחסות אחרת לנוסעים.

ח”כ יעקב אשר שאל האם יש תגמול לפקחים בהתאם למספר הדוחות – ומנכ”ל סיטיפס, ירון רביד, השיב מיד בשלילה.

עו”ד יוסי חביליו, המייצג אזרחים שהגישו תביעה ייצוגית נגד סיטיפס, אמר כי 95% הדוחות שניתנו לא מוצדקים, כיוון לאנשים לא הייתה כוונה לרמות – וסיפר על ההתנהלות הברוטלית של הפקחים: “פקחים זרקו קשישה שהייתה לה בעיה עם המכונה, קרעו חולצה של ילדה בת 6 והורידו אותה מהרכבת ועוד”.

דודו כשרים, לשעבר פקח בחברה, אמר כי המדיניות היא לתת דוח למי שלא הספיק לתקף ברגע שהרכבת החלה לנסוע, וכי בשעות העומס אי אפשר להגיע למכונות.

המנכ”ל רביד העיר כי הפקח נמצא בהליך מול החברה ועומד מול כתב אישום בגין אלימות. הוא ציין כי עד שהדלתות נסגרות יש לנוסעים 20 שניות עד דקה לתקף את הכרטיס, אך התיקוף עצמו לוקח שנייה.

היו”ר כבל העיר: “נפתחו מחנות אימונים בירושלים לראות מי זורק את הסל הכי מהר ומתקף”.

מנהל רשת חברתית בירושלים, זאב אבינר, סיפר כי מגיעים אליו עשרות סיפורים, וכי יש לו עשרות חברים שלא עולים על הרכבת כי הם מפחדים שלא יצליחו לתקף.

דוד זוהר הוסיף: “אני ממפוחדי הרכבת הקלה, כולם מסכימים שלא היו 80 אלף גנבים בחמש שנות פעילות ובגלל כמה גנבים 80 אלף איש שילמו קרוב ל-7 מיליון שקל לסיטיפס”.

מנכ”ל ארגון 15 דקות, גיל יעקב, סיפר כי באחד מחדרי הבקרים נתלה שלט בזו הלשון: “בקרים ובקריות – לסגור משמרת עם 100 קנסות, על זה מגיע לכם ביג לייק” – וטען כי מדובר במדיניות.

המנכ”ל רביד אמר כי הוא לא מכיר את השלט ואם הוא קיים – הוא יירד.

מנגד, מנהל מחלקת הביקורת של דן, עופר בלובשטיין, אמר כי בדן 900 אלף נוסעים בחודש בקו שמאפשר עלייה מאחור, ובשנת 2017 ניתנו פחות מ-500 דוחות בקו הזה.

נציגת משרד התחבורה, נועה צור, טענה כי בבאר שבע אין אכיפה ואחוז ההשתמטות במקום עומד על 30%.

מנכ”ל סיטיפס רביד הגיב לכל הטענות ואמר כי האלימות שנראתה בתחקיר היא של שוטרים ולא פקחי סיטיפס. הוא הוסיף כי ביום מבוצעות 160 אלף נסיעות והפקחים מבצעים 30 אלף בדיקות, ובעולם הקנסות גבוהים פי 50.

הוא ביקש להוסיף: “הרכבת הקלה זוכה באופן קבוע לשביעות רצון גבוהה בקרב הנוסעים. אחרי שנים של פעילות, ציבור הנוסעים כבר מכיר ומבין היטב כיצד יש לתקף את כרטיס הנסיעה. הבקרים צריכים להתמודד עם קושי יומיומי להבין בין נוסעים שנוהגים כחוק לבין מי שמצלים את המערכת הפתוחה כדי להתפלח לרכבת. הבקרים עוברים סדנאות שרות והדרכות ומונחים להתייחס לנוסעים בכבוד, בסובלנות ובמקצועיות, בהתאם להנחיות משרד התחבורה, ובמקרים שנמצא שלא פעלו כך ננקטו נגדם צעדים ואף הופסקה עבודתם.

היו”ר כבל סיכם כי מספר התלונות שמגיעות על סיטיפס מדליק נורה אדומה. הוא דרש לבחון את החוזה ואמר כי לא יכול להיות שכולם גנבים.

“כשאומרים ‘ביג לייק’ למספר דוחות זה רוח המפקד שאומרת ‘תטחנו את האזרחים’. העניין הזה חייב להשתנות ובכוונתי להגיע בעצמי ולראות במו רגלי כמה זמן לוקח לתקף את הכרטיס. לא יכול להיות שהציבור מרגיש שהחברה מתנהלת בדורסנות, ובכוונת הוועדה לפנות למשרד התחבורה ולדרוש שהמצב הזה לא יחזור על עצמו במכרז החדש”.