תקדים: אישום נגד דיינים בבית דין באלעד בגלל שהוציאו ‘כתב סירוב’

חיים טוויל
|
כ"ט טבת התשע"ח / 16.01.2018 14:47
כתב אישום כנגד הרבנים שמעון גוטמן, ישעיהו פלדמן, ואליהו גולדברג – דיינים בבית דין פרטי ‘הישר והצדק’ באלעד, וכנגד אליעזר דוידזון, מזכיר בית הדין, בגין איומים ושיבוש הליכי משפט • העילה: הוציאו ‘כתב סירוב’ נגד תושבת העיר אלעד

תקדים חמור נגד בתי הדין: פרקליטות מחוז מרכז (פלילי) הגישה כתב אישום לבית השלום בפתח תקווה כנגד הרבנים שמעון גוטמן, ישעיהו פלדמן, ואליהו גולדברג – דיינים בבית דין קהילתי פרטי ‘הישר והצדק’ באלעד, וכנגד אליעזר דוידזון, מזכיר בית הדין, בגין איומים ושיבוש הליכי משפט.

לפי כתב האישום, שהוגש באמצעות עו”ד רועי רייס, בתי דין דתיים פרטיים, וביניהם בית הדין הדתי ‘הישר והצדק’, דנים על פי ההלכה בסכסוכים אזרחיים שונים, מכוח רצונם והסכמתם של שני צדדים מסוכסכים מקרב אותה קהילה – במקום בערכאה שיפוטית אזרחית.

בהתאם לכך, לבית הדין ולדייניו אין כל מעמד, סמכות, ושיוך ממלכתיים לרשות השופטת או לגורמים עירוניים.

על מנת להתדיין בבית הדין נדרשת הסכמה של שני הצדדים.

במהלך חודש ספטמבר 2012, פתחה המתלוננת, תושבת אלעד, בהליך בבית משפט השלום בפתח תקווה, נגד אחד משכניה.

בתגובה לכך, פנה השכן לבית הדין ‘הישר והצדק’, והתלונן על פנייתה הפסולה כביכול לערכאה שיפוטית אזרחית. בעקבות כך, במסגרת תפקידיהם בבית הדין הרבני, ללא כל סמכות שהיא לפעול כן, הפעילו הנאשמים במשך מספר ימים, באופן יום יומי, מסכת אינטנסיבית של לחצים כבדים ומאיימים בעל פה ובכתב על המתלוננת ובעלה, במטרה להביאם לבטל את ההליך המשפטי האזרחי ולחייבם להתדיין בנושא על פי הדין הדתי בלבד.

עוד נמסר להם, כי במידה ולא יעתרו ללחצים, יוצא נגד המתלוננת “כתב סירוב”, במטרה לכפות התדיינות אך ורק בפני בית דין דתי,  ולהימנע מפנייה ל”ערכאות” אחרות.

משעמדה המתלוננת על זכות גישתה לערכאות שיפוטיות אזרחיות, שהינה זכות יסוד בישראל, ולא צייתה לדרישותיהם המאיימות, הפיצו הנאשמים או מי מטעמם בבניין מגוריהם של המתלוננים, בבניינים סמוכים, בתי כנסת ולוחות מודעות ברחבי העיר, מסמך מאיים, הנחזה להיות רשמי, שכותרתו “כתב סירוב”.

ב”כתב הסירוב”, החתום על ידי שלושת הדיינים – גוטמן, פלדמן וגולדברג, הודיעו לקהילה, כי המתלוננת “פנתה לערכאות והרימה יד בתורת משה ואף לאחר התראה מבית הדין המשיכה להרים יד בתורת משה ואף עשתה פעולות שיש בזה משום מסירה. ולאחר התראות בית הדין הודיעה כי לא תדון בשום בית דין שהוא אלא רק בערכאות רח”ל. וע”כ יש להתייחס אליה כמרימה יד בתורת משה רח”ל”.

כתוצאה מהוצאת כתב הסירוב ופרסומו בקרב קהילתם, נגרמו למתלוננים ולמשפחתם נזקים חברתיים-קהילתיים כבדים, ונזקים נוספים שונים.

לפי הפרקליטות, החל מיום הוצאת כתב הסירוב ועד הגשת כתב האישום עומדים הנאשמים גוטמן, פלדמן וגולדברג מאחורי “כתב הסירוב” ומסרבים להכריז על בטלותו, על אף פניות ובקשות של המתלוננת בנושא, עתירה לבג”צ שהגישו המתלוננת ועמותת חדו”ש נגד הוצאת כתב הסירוב, ופתיחתה של החקירה הפלילית בעניין.

יצוין, כי במסגרת ההליך האזרחי, שבגין פתיחתו וניהולו איימו הנאשמים על המתלוננת עדי כדי הוצאת “כתב הסירוב” הפוגעני וההרסני נגדה, קיבל בית משפט השלום בפתח תקווה את מלוא עמדתה ותביעתה של המתלוננת – ופסק כבקשתה.