רועי לחמנוביץ נגד הרברבנות: ‘למעשייה שגפני ‘מכר’ אין אחיזה במציאות. האכיפה לא בידי דרעי’

אריה ריבקינד
|
כ"ח טבת התשע"ח / 15.01.2018 21:38
בהקלטות שפורסמו בחדשות 2, נשמע משה גפני מספר כיצד תוגבר האכיפה נגד עסקים בשבת, באמצעות מפקחים גויים שטיפלו במסתננים • רועי לחמנוביץ: “גפני חשב שמתנדבי ‘איחוד הצלה’ יצילו אותו מהפגיעה האנושה בשבת. יש גבול כמה מיצגי שווא שגדולי ישראל והציבור יכולים להכיל”

רועי לחמנוביץ, מנכ”ל קואליציית שבת שוויון, תוקף  הערב (שני) את יו”ר ועדת הכספים ח”כ משה גפני – וטוען: “הוא מוכר מעשיות”.

לחמנוביץ התייחס לפרסום הקלטת של ח”כ משה גפני בחדשות 2, לפיה אמר גפני במוצאי שבת, בכנס סגור של ‘איחוד הצלה’, כי מפקחים גויים של רשות האוכלוסין, שעד היום טיפלו בנושא של המסתננים – יוסבו לאכיפת חוק המרכולים בשבת.

“ח”כ גפני חשב שמתנדבי ‘איחוד הצלה’ יצילו אותו מהפגיעה האנושה בשבת”, אומר לחמנוביץ לחרדים 10, “ול’מעשייה’ שהוא ‘מכר’ להם אין אחיזה במציאות”.

לדבריו, “פקחי רשות האוכלוסין אינם יכולים לאכוף את חוק המרכולים מן הטעם הפשוט שסמכות האכיפה נתונה בידי ראש הרשות המקומית – ולא בידי שר הפנים”.

לחמנוביץ הבהיר עוד: “ביחס לחוק שעות עבודה – סמכויות האכיפה נתונות בידי שר העבודה והרווחה חיים כץ. אם השר כץ היה רואה חשיבות באכיפת חוק זה או לחילופין היה מסכים לסמכויות אכיפה משותפות עם שר הפנים – אזי חוק המרכולים היה מתייתר וחוק שעות עבודה ומנוחה היה נאכף”.

מנכ”ל קואליציית שבת שוויו תקף עוד: “יש גבול כמה מיצגי שווא שגדולי ישראל והציבור יכול להכיל. מוטב להנהגה הדתית והחרדית להכיר בפשיטת הרגל שלהם ביחס לשמירת מעמד השבת, ולראות כעת כיצד ניתן לשקם את ההריסות”.

כפי שדווח הערב בחדשות 2, גפני הוקלט אומר על השימוש בפקחי המסתננים לאכיפת חוק השבת: “הסיכום היה, היות שבמשרד הפנים יש מאות, אולי אפילו יותר מזה, פקחים שמטפלים במסתננים, והם פקחים גויים….” בשלב זה ביקש גפני מהמשתתפים: “אני מבקש שלא להוציא את זה החוצה… זה יכול לעשות נזק, ושפתאום יתלבשו על זה. לא משנה. הנושא של האכיפה בתוך חודשיים נכנס למסלול, שהמסלול הזה הוא מסלול חיובי וחיוני”.

הוא הוסיף והתרברב: “אם תסתיים כל המערכת הזו שעליה דיברנו, אנחנו לא רק שומרים על הסטטוס קוו, אנחנו גם מתקדמים בנושא של שמירת שבת”.

גפני גם קעקע את דברי ההרגעה של דרעי בתקשורת – שאמר כי החוק לא ישנה דבר, ואמר: חוק המרכולים ישנה את המציאות.

“יגיע שר פנים חילוני, הוא לא יכול לאשר חוק עזר לפתיחת מרכולים בשבת, בגלל שיש לו מגבלות. הוא צריך להוכיח שיש צורך בזה… אני לא נכנס לעניינים, טכנית, אם מגיע שר פנים חילוני, הוא לא יכול במחי קולמוס לבטל או לאשר את חוק העזר. דיברנו על העניין הזה עם משפטנים. אני מקווה שזה אכן יעמוד בזה”.