“באמת גאה בו”: ראש ממשלת יפן הצדיע למציל אלפי חרדים בליטא

ראש ממשלת יפן שינזו אבה, המבקר בליטא, חלק כבוד לדיפלומט היפני, חסיד אומות העולם - צ'יאונה סוגיהרה, שהציל אלפי יהודים בתקופת השואה • בין היתר הציל את 300 תלמידי ישיבת מיר
נתן פרל
כ"ח טבת התשע"ח / 15.01.2018 17:00

ראש ממשלת יפן, שינזו אבה, המבקר בימים אלה בליטא, חלק היום (שני) כבוד לצ’יאונה סוגיהרה – מי שמכונה “שינדלר היפני”.

סוגיהרה שירת בתקופת מלחמת העולם השנייה כקונסול של יפן בקובנה, בירת ליטא באותם ימים.

במסגרת תפקידו, סוגיהרה הוציא אלפי אשרות מעבר יפניות לפליטים יהודים, ביניהם תלמידי ישיבות וחרדים רבים – בחודשים יולי ואוגוסט שנת 1940, מה שעזר להם לברוח דרך רוסיה ליפן.

במסגרת הוויזות הללו, הונפקו ויזות לכל 300 תלמידי ישיבת מיר, שעברו בשלב ראשון לקובה שביפן והמשיכו שם בלימוד תורה – ולאחר כשמונה חודשים עברו לשנחאי שבסין.

בכך הצליח סוגיהרה, שהוכרז כ’חסיד אומות העולם’, להציל כ-6000 יהודים שנמלטו מפולין וליטא, כאשר הוציא את האשרות בניגוד להוראות הממונים עליו.

לפי דיווח בישראל היום, זהו ביקורו הראשון של ראש ממשלה יפני בליטא, ובמהלכו ביקר בקונסוליה היפנית בקובנה, בה נערך הטקס לזכרו של מציל היהודים.

ראש ממשלת יפן, שינזו אבה, אמר בטקס: “המעשה האמיץ והאנושי של סוגיהרה מלמד אותנו כיצד לשרוד בעולם הזה, שבו הסדר העולמי מבוסס על שלטון החוק נתקל באתגרים מסוגים שונים”.

“הוא עבד רחוק מיפן, בנסיבות קשות, אבל הייתה לו אמונה חזקה כדיפלומט יפני והוא הציל יהודים רבים” אמר אבה לכתבים. “כיפני אני באמת גאה בו”.

הקריירה הדיפלומטית של סוגיהרה נקטעה אחרי המלחמה. היה זה כאשר חזר ב-1947 ליפן. תחת הנימוק הרשמי של צמצומים, הוא פוטר ממשרד החוץ בשל הוויזות שחילק בחופשיות – ומעשיו לא היו ידועים ביפן במשך עשרות שנים.

 

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
    הצדעה למציל יהודים--ו"הכורס הטייב"
    16/01/2018 10:58
    משה
  1. הציבור החרדי “שכח” בכלל את היהודי שעמד מאחורי היוזמה הזאת והפעיל את הדיפלומט היפני–קראו לו ד’ר זרח ורהפטיג ז’ל בנו של “דברי ירוחם”–חסרונו הגדול היה בזה שלא עשה צלצולים בתקשורת והעיקר שהיה מסרוחניק–לימים שר הדתות של מדינת הציוינים.