“האם בית המשפט יתערב ויקבע כיצד להתפלל במסגד אל אקצא?”

חיים טוויל
|
כ"ז טבת התשע"ח / 14.01.2018 15:00
פרקליט ‘נשים למען הכותל’: “לקרוע את המסכות של ‘נשות הכותל’ שמבקשות לנהל מאבק פוליטי מבוהק” • עו”ד רנאטו יאראק: “מציע לביהמ”ש לא לשלוח ידו להחליט מהו מקום קדוש” • חיות: “ההפרעות למתפללים הלא אורתודוכסים הן דבר מצער מאוד וכואב – ויש לעשות יותר כדי למנוע אותן”

הבוקר (ראשון), כארבעה חודשים לאחר הדיון הראשון, קיימו שופטי בג”ץ דיון נוסף על מתווה הכותל.

הדיון כונס בעקבות שורת עתירות על מתווה הכותל, אשר הוקפא לפי החלטת ממשלה לפני כחצי שנה. מדובר בחמש עתירות, שמרביתן מבקשות מהשופטים לאכוף על הממשלה את ביצוע המתווה. חלק מהעתירות מבקשות להורות לממשלה לבטל סופית את המתווה, עקב פגמים חוקיים שלטענת העותרים נפלו בו. בין העותרים בעתירות אלה נמצאים ‘נשים למען הכותל’, ליב”ה יהודית, הרב ברוך וידר והרבנות הראשית.

בדיון הקודם החזיר בית המשפט העליון את הכדור לידי המדינה, כאשר ביקש ממנה לבטל את ההקפאה על המתווה. מאחר והמדינה סירבה לעשות זאת, כונס הבוקר דיון נוסף – בהרכב מורחב של שבעה שופטים, בראשותה של נשיאת בית משפט העליון, אסתר חיות.

בפתח הדיון אמר עו”ד ד”ר יובל רויטמן, שייצג את המדינה: “גישת המדינה היא שעל אף שהמתווה מהווה ניסיון ראוי שהיועץ המשפטי לממשלה סבר שיהווה פתרון על דעת כל הצדדים לסיום העניין, אנחנו לא נמצאים שם, ועל כן המדינה עומדת על כך שהמתווה בטל”.

עו”ד רויטמן הוסיף: “על אף שיש עתירות בבית המשפט ולמרות שבקשתן לצו הביניים נדחתה, נשות הכותל ודומיהן פועלות בכוח פיזי כל הזמן כדי להכניס ספרי תורה לרחבה העליונה, וזה יוצר אי סדרים ובעיות”.

נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות אמרה לנציג המדינה, כי ההפרעות למתפללים הלא אורתודוכסים הן דבר מצער מאוד וכואב, ויש לעשות יותר כדי למנוע אותן.

השופט יצחק עמית אמר: “כל מה שקורה כאן היום הוא מאבק על הכרה ועוצמה של נשות הכותל”.

במהלך הדיון הוקרנו על ידי שני הצדדים סרטונים, אשר מציגים את המצב הקשה בכותל, לפי ראות עיניהם.

הסרטונים משני הצדדים הציגו תמונות קשות של אלימות, צעקות, שריקות וחילול הקודש.

עו”ד הראל ארנון, אשר מייצג את ארגון ‘נשים למען הכותל’ אמר בדיון: “אני מבקש לקרוע את המסכות של ‘נשות הכותל’ שמבקשות לנהל מאבק פוליטי מובהק ולכסות אותו בכסות משפטית – ואין זה המקום. בית המשפט מנוע מלעשות כן ולא ראוי שהכותל המערבי יהיה המקום בו ינסו לקדם אג’נדה כלשהי”.

עו”ד ארנון הוסיף: “המראות הקשים שהוצגו בסרטונים הם תוצאה ישירה מכך שהחברה הישראלית מנהלת מאבק, אבל המאבק הזה לא יכול להיות מוכרע כאן בבית המשפט, ולא יכול להתקיים בכותל”.

עורך הדין אמר עוד: “שוו בנפשכם עתירה לבג”ץ של אוכלוסייה שיעית שרוצה להתפלל באל אקצא – האם בית המשפט יתערב ויקבע כיצד נכון להתפלל במסגד אל אקצא?”

עורך הדין רנאטו יאראק, שייצג את עמותת ליב”ה יהודית, העלה בטיעוניו את נושא סמכותו של בית המשפט להכריע ולהתערב במקומות הקדושים.

“אני מציע לבית המשפט לא לשלוח ידו להחליט מהו מקום קדוש. יבוא מי שיבוא וינצל זאת על דעת עצמו. מקום קדוש נקבע על פי בני דת מסוימת שהמקום קדוש לה. במקרה של הכותל, מדובר ברבנות, וכפי שלא נשאל את בית המשפט בשאלות לגבי מקום קדוש מוסלמי – גם כאן לבית המשפט אין מקום”.

הדיון עסק בתפקידו של הכותל המערבי בחייהם של כלל העם היהודי, והזכויות של ציבורים שונים לעשות בו לפי ראות עיניהם – גם אם הדבר פוגע ברגשות אחרים.

עורך דין דורון טאובמן, שייצג את הרבנות הראשית – אמר: “הכותל המערבי מנסה למצוא את המכנה המשותף של כלל העם היהודי, כל אחד מדבר עם אלוקיו, מסתכל בסידור שלו ומתפלל, הזכות הזאת לא נפגעת, והרבנות תעמוד על המשמר שלא תפגע. כולם יכולים להתפלל ובלבד שיכבדו את כללי המקום”.

בסיום הדיון – גורלו של הכותל עדיין עומד בשאלה: האם הסטטוס קוו במקום הקדוש ביותר ליהודים יישמר או שמא יתקבל תקדים יוצא דופן שיפתח את הצוהר להתערבות בית המשפט בנעשה במקומות קדושים ולמעשה ייהפך הנושא לפרוץ לכל דורש, ועבור כל דת.

הרכב השופטים יתכנס לדון בדברים שעלו בדיון ומועד ההכרעה יימסר בהמשך.