מחקר חדש: האם נורות לד בחממה יגבירו את איכות וכמות יבול הגפן?

החוקרים משערים: תאורת ה'לד' עשויה לספק את המענה - שהגפן יגיב בצורה טובה לתוספת האור ויניב יבול רב ואיכותי • "בוחנים וחוקרים על מנת להתאים את מיקום תאורת ה'לד' במקום ובמרחק האופטימאלי מהגפן"
שלמה בן חיים
כ"ז טבת התשע"ח / 14.01.2018 13:42

מחקר חדשני שנמצא בעיצומו במו”פ (מחקר ופיתוח) ערבה תיכונה וצפונית, ינסה לשפר את איכות וכמות יבול הגפן, באמצעות שימוש בנורות לד בחממה.

בערבה תיכונה מגדלים מזה 20 שנה ענבים למאכל בחממות, בשל תנאי מזג האוויר בערבה – טמפרטורות גבוהות מאוד בקיץ וקור עז בלילות החורף.

המגדלים נוהגים לזמור את הגפן פעמיים וזאת על מנת לאפשר קבלת אור מספיק, המטיב עם איכות וכמות הענבים, אלא שהזמירה הכפולה מחלישה באופן משמעותי את הגפן.

במסגרת המחקר, בוחנים בחממות בערבה תיכונה, שימוש בתאורת ‘לד’ בתוך שורות הגפן, במטרה להעניק לו שעות אור רבות במיוחד. באמצעות סיוע מלאכותי זה מקווים, כי יוכלו החקלאים ‘לוותר’ על הזמירה הכפולה ולהסתפק בזמירה אחת בלבד, לצד הארת הבדים והגפנים בתאורת ה’לד’.

תאורת הלד מאפשרת שימוש בטכנולוגיה חסכונית באנרגיה וכן שליטה בסוג האור (נושא נוסף שיבחן), תאורה לבנה, צהובה, כחולה וכדומה.

החוקרים משערים, כי תאורת ה’לד’ עשויה לספק את המענה, כך שהגפן יגיב בצורה טובה לתוספת האור ויניב יבול רב ואיכותי באופן משמעותי.

“אנחנו בוחנים וחוקרים את הנושא על מנת להתאים את מיקום תאורת ה’לד’ במקום ובמרחק האופטימאלי מהגפן, כך שתסייע באופן מקסימאלי” ציינו במו”פ (מחקר ופיתוח) ערבה תיכונה וצפונית.

במחקר זה משתתפים חוקרים רבים וכן מגדלי ענבים בערבה תיכונה.

לד, גפן

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות