גדולי ישראל על מסכת מקוואות המבואר: ”חיבור כזה לא נראה במשך שנות דור”

הוצאת 'מסכת מקוואות המבואר' מעוררת הדים בעולם התורה: שלושה כרכים מפוארים המכילים את מיטב המפרשים, ראשונים ואחרונים על המסכתא - והכל בביאור נפלא ומאיר עיניים • גדולי ישראל יצאו מגדרם להלל את היצירה הגדולה ולברך את הרבנים הגאונים המו''לים, אשר ביקרו במעונם • המהדורה הראשונה אזלה מהשוק
יוסף גרינבוים
כ"ה טבת התשע"ח / 12.01.2018 00:08

יום בשורה וגיל לעמלי תורה וחפצי בינתה עם הופעת מסכת מקוואות השלם והמהודר.

המדובר בסידרה של שלושה כרכים שכולה יצירת מופת בתכלית הפאר וההדר, ובה מלוקטים בטוב טעם שמנה וסלתה של פירושי הראשונים והאחרונים על המסכתא, המתפרשים על פני יותר מאלפיים עמודים.

הרבה סימנים טובים ניתנו ביצירת הפאר, בין המעלות הבולטות בספר, הגירסא המדוקדקת והביאור המלובן כאור הלבנה של ראשונים ואחרונים מתחילתם ועד סופם, אשר לוקטו בעבודה מאומצת על עשרות כתבי יד ודפוסים ישנים – והכל ברוב הדר ובכלי מפואר.

רק כדי להמחיש את גודל היצירה, שכמותה לא נראתה זה שנות דור, נציין שעל היצירה המופלאה עמל במשך שנים צוות נרחב המונה עשרות תלמידי חכמים מהארץ ומחו”ל, כשעל המלאכה מנצחים הגאון רבי נפתלי קריגר -ראש חבורה דישיבת ליקווד, והגאון רבי מרדכי אליהו סלושץ – מו”צ בבית הדין של מרן הגר”נ קרליץ, אשר בצוותא עמלו על החיבור הגדול.

צוות הרבנים העורכים ועמיתיהם, הגאונים רבי משה הלר – מגדולי העורכים והמהדירים, רבי יהודה סטורץ, מראשי חבורת אברכים של הגאון רבי יצחק לוקסנברג, רבי דניאל גלוברמן – מעורכי ספרי חברת אהבת שלום ודרכי הוראה לרבנים של הרב מרדכי אליהו זצ”ל, הרב חגי דיאמנט – מטובי העורכים בארץ, חברו למשלחת אשר ביקרה בבתיהם של גדולי ישראל מכל שדרות היהדות הנאמנה וזכתה לתגובות נלהבות באופן נדיר ביותר.

הצטרף למשלחת הגאון רב ישלום מאיר סיאני, ראש כולל היכלי התורה בירושלים.

גדולי ישראל לא הסתירו את התפעלותם לנוכח המסכתא המבוארת והרעיפו מילים חמות שאינן נשמעות באופן תדיר במעון קדשם.

מסכת מקוואות המבואר

דומה כי אין הוכחה טובה יותר להיותו של החיבור על מסכת מקוואות אחד החיבורים הגדולים בדורנו מאשר יחסם המיוחד של גדולי ישראל אל הכרכים שהובאו בפניהם – וכמאמר אחד מהם: ”ספר כזה עוד לא נראה כמותו”.

בין יתר גדולי התורה, ביקרו חברי המשלחת אצל מרן הגר”ח קנייבסקי, אשר בחן את כרכי המסכתא בעניין רב ועלעל בדפי הספרים בהנאה גלויה. הגר”ח הגדיל לעשות כאשר ביקש להניח את הכרכים על המדף בארון הספרים אשר בחדרו, במקום של כבוד, הגלוי ונראה לעין.

מרן הגרי”ג  אדלשטיין והגרב”ד פוברסקי ישבו עם הרבנים הגאונים המו”לים, ולאחר שבחנו את הכרכים, הרעיפו דברי שבח וקילוסין על הספר ועל מחבריו, ואף ביקשו מהם לשמוע עוד ועוד פרטים על המיזם הכביר ועל כל השתלשלות עבודת הקודש של המחברים.

מסכת מקוואות המבואר

גם הגאון רבי דוב לנדאו לא חס על זמנו וישב במשך שעה ארוכה עם חברי המשלחת, כשהוא בוחן בהנאה מרובה את הספרים ומאזין לכל פרט אודותם.

חברת המשלחת ביקרו גם אצל  האדמו”ר מצאנז, אשר בנוסף לתמיכה נלהבת בחיבור שהובא לנגד עיניו, הנחה את כל ריכוזי צאנז באשר הם ללמוד במסכת מקוואות המבואר דייקא.

אין זה מקרה כי בעקבות הוצאת הספר, התאגדו מאות בני תורה לקבוע סדר לימוד במסכת מקוואות המבואר, בגלל רוחב היריעה, בגלל הבהירות ובגלל עוד כמה וכמה מעלות טובות שמצינו בחיבור התורני הגדול.

בקרב ציבור שוחרי התורה התקבלו הספרים שיצאו ממכבש הדפוס בהתלהבות גדולה, ודומה כי אין כמו מספר המכירות כדי להעיד על כך: עד כה נמכרו בתוך פרק זמן קצר ביותר, לא פחות מ- 2000 כרכים של מסכת מקוואות השלם.

מסכת מקוואות המבואר

לאור הביקוש הגדול, הודפסו עוד כחמשת אלפים כרכים, למען הרוות את הצמא של הקהל שוחר החיבור המיוחד.

לפי הביקוש הנמשך ביתר שאת, נראה כי גם המדורה החדשה עשויה לאזול בקרוב.

מסכת מקוואות המבואר

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות