“אריה עשה רק בשבילכם וככה אתם מתנהגים?” • הקרבות של החרדים

פרטים חדשים על מאחורי הקלעים של המאבק הפנים-חרדי על חוק המרכולים • בתוך המליאה: גפני נמנע בהחלטה על החרגת חנויות הנוחות, 'חטף' צעקות ממרגי ואיציק כהן - והתנצל על "רגע של חולשה" • במסדרון, אחרי שהחוק אושר, כבר עלו השיחות לטונים גבוהים: "החוק גרם לנו נזק אדיר"
אריה ריבקינד
כ"ד טבת התשע"ח / 11.01.2018 21:16

שלושה ימים אחרי שחוק המרכולים אושר במליאת הכנסת על חודו של קול – חושף יקי אדמקר באתר ‘וואלה’ פרטים חדשים על שהתרחש מאחורי הקלעים של החוק.

“אתם תראו, יהיו רק יותר חנויות שייפתחו בשבת, החוק הזה לא יעשה דבר והוא גרם לנו נזק אדיר”, טענו שני חברי כנסת מש”ס, בשיחה סגורה שקיימו השבוע עם חבריהם ביהדות התורה. “אנחנו לא היינו צריכים אותו”, הם הוסיפו. “אריה (-דרעי) עשה אותו רק בשבילכם וככה אתם מתנהגים?”

את הדברים אמרו הח”כים ברקע מאבק פנים-חרדי שהתנהל השבוע בכנסת במקביל לדיונים על חוק המרכולים.

מדובר בדרישה שהציג ראש הממשלה, לפיה חנויות הנוחות בתחנות הדלק יוחרגו מהחוק כך שיישארו פתוחות בשבת. לצד דרישה זו הוצבה גם דרישה להחריג את העיר אילת, בטענה כי מדובר בעיר תיירותית.

במפלגות החרדיות, ובעיקר סגן שר הבריאות יעקב ליצמן, דרשו לאשר את החוק בנוסח המקורי, בלי שינויים. השינוי בעמדה נעשה אחרי ישיבת ראשי הקואליציה ביום ראשון האחרון,  אז נתניהו העלה את הדרישה פעם נוספת. ראשי הסיעות החרדיות  הבינו שבלי החרגה החוק לא יקודם -והסכימו להחריג רק את חנויות הנוחות, למרות שמדובר בהכשר בפועל של פעילות בשבת.

ברגע ההצבעה התחוללה מיני-דרמה: נציגי ש”ס ויהדות התורה הצביעו בעד חנויות הנוחות, כפי שסיכמו מראש, אך ח”כ משה גפני מדגל התורה, שראה שיש רוב בלעדיו שינה את הצבעתו לנמנע.

הצבעתו עוררה זעם גדול. בין השאר, אמר לו סגן שר האוצר איציק כהן: “אתה רמאי, נוכל ושקרן. אני גוי שבת שלך? אתה חצוף”. גם ח”כ יעקב מרגי צעק: “תתבייש. אני מפיל עכשיו את החוק”.

גפני נאלץ להתנצל ואמר כי שינה את ההצבעה ברגע של חולשה.

אדמקר מדווח, כי אחרי שהחוק אושר, התפתחה שיחת המסדרון בין חברי כנסת בשתי המפלגות,  שצוטטה למעלה, וזו עלתה לטונים גבוהים. זאת על רקע הטענה במערכת הפוליטית, ובתוכה גם במפלגות החרדיות, מאז התקשתה הקואליציה לגייס רוב להצבעה על החוק, ש”הוא לא ישנה דבר”.

גם שר הפנים דרעי התבטא, במהלך השבוע וגם בראיון שהעניק ל’ידיעות אחרונות’, ברוח דומה.

התחזק הרושם, כותב אדמקר בוואלה, כי מעבר לרצון להתמודד עם פסיקת בג”ץ על המרכולים בתל אביב, הנציגים החרדים מקדמים את ההצעה רק בניסיון לקבל קרדיט ברחוב החרדי.

הדפס כתבה

2 תגובות

הוסף תגובה חדשה
    אריה, אוהבים אותך!
    11/01/2018 22:23
    רעות
  1. אריה, אוהבים אותך!

  2. אין כמו דרעי!
    11/01/2018 22:24
    שרית
  3. אין כמו דרעי!!!