מאחורי הדלתות הסגורות של הרופא שלך

רביב דרוקר
|
כ"ד טבת התשע"ח / 11.01.2018 17:09
יש איסור מוחלט על קשר ישיר בין רופא לנציגי חברות התרופות לגבי נסיעות לחו”ל? אז מה • הנה כמה סצנות מהמציאות מהם תלמדו איך באמת הדברים עובדים • במילה אחת? מבהיל

הנה הכללים העקרוניים ליחסים בין חברות תרופות לרופאים: איסור מוחלט על קשר ישיר בין רופא לנציגי חברות התרופות לגבי נסיעות לחו”ל. אסור לממן אירועים שאינם מקצועיים וגם זה ללא קשר ישיר.

והנה כמה סצנות מהמציאות שאנחנו נביא הערב בתכנית ‘המקור’:

רופא העביר ביום אחד את כל מטופליו מתרופה אחת לתרופה שנייה. חברת התרופות הנזנחת לא מימנה לו כנס בחו”ל שהוא רצה.

אחיות פותחות תיקי מטופלים ומעבירות דרך קבע לנציגות חברות התרופות (תועמלניות) את המידע איזה רופא רשם איזו תרופה. כך התועמלניות יודעות את מי צריך לתגמל ואת מי להעניש.

הרוקחים מוסרים נתונים באופן קבוע לתועמלניות כמה תרופות נמכרו איפה ועל ידי מי.

רופא בכיר מסביר לתועמלנית איך לרמות את המוסד הרפואי בו הוא עובד ולכתוב הזמנה לכנס, כך שהיוזמה תבוא מחברת התרופות ולא ממנו לאותה ארוחת ערב של המחלקה, שחברת התרופות מממנת.

רופא מסביר לתועמלנית שהוא רושם את התרופה המתחרה, אבל אם היא תשלח אותו לכנס, אז הוא ישקול לרשום את התרופות שלה. “תלוי בך”, הוא אומר וצוחק. בדיחה? אולי, אבל אחר כך הוא מסביר לה איך כולם נוסעים לחו”ל ושהמתחרים שלה אפילו מממנים, בניגוד מוחלט לכללים, בת זוג של אחד הרופאים.

רופא מאוד בכיר מסביר לתועמלנית שמה שהכי חשוב לרופאים זה שחברות התרופות יהיו קשובות לצרכים שלהם, שיקבלו יחס של VIP.

התועמלנית מתלוננת באוזני רופא בכיר על שני רופאים מתחתיו שממורמרים קשות על כך שהחברה לא שולחת אותם לחו”ל. הרופא הבכיר מסביר לה כי אכן צריך מעת לעת גם לשלוח אותם. שלא תהיה אפליה.

רופא בכיר מבקש מהתועמלנית שתממן לו נסיעה לכנס שמתנהל במקום מאוד אקזוטי. הוא רוצה לנסוע למקום האקזוטי. לא היה שם מעולם וזו הזדמנות. היא מסבירה כי לא תומכים בכנסים כאלה. הוא עונה שבטח שהם תומכים והם יהיו נחמדים איתו אז…

להמשיך? כי הערב נשדר ‘רק’ 32 סצנות כאלה, אבל יש לנו עוד מאות ותועמלניות יתראיינו אצלנו ויספרו שזו הנורמה בתעשייה הזאת, בניגוד לכללים, בניגוד להיגיון, באופן ששובר כל אמון של חולים במי שקובעים את גורלם.

זה אחד הפרוייקטים הכי מורכבים שעשינו ב’המקור’. הוא ארך כ-5 שנים, אם אני סופר בצמצום, היה קשה ובעייתי ואם הוא הגיע לכלל סיום מוצלח זה רק בזכות תועמלנית אחת, גיבורה, שמשיקולים אידיאולוגיים החליטה לסכן המון כדי שאתם תדעו מה באמת קורה מאחורי הדלתות הסגורות של הרופאים.

היא חושבת שלמרות כל מה שעשתה ואנחנו נשדר, המצב לא ישתנה באופן בסיסי בתחום הזה. אנחנו מאוד מקווים שהיא טועה.