היכונו: קו הרכבת החדש יפעל כבר בפסח – מירושלים לת”א ב-28 דקות

שייע קליין
|
כ"ב טבת התשע"ח / 09.01.2018 18:17
אחרי שנים של תכנונים: קו הרכבת המהיר המחבר בין תל אביב לבירה יופעל תוך שלושה חודשים • בשלב ראשון – תופעל הרכבת במתכונת הרצה, במהלכה ניתן יהיה לנסוע ללא תשלום באמצעות כרטיסי רב קו • כל הפרטים

הרכבת החשמלית שתנוע בין תל אביב לירושלים תחל לפעול בתוך שלושה חודשים.  כך הודיע היום (שלישי) שר התחבורה ישראל כץ.

הנסיעה הראשונה בקו תתבצע ב-30 במרץ 2018, בערב פסח הקרוב, ותאפשר עלות לרגל לירושלים – באמצעות רכבת חשמלית שתיסע במהירות של 160 קמ”ש.

כץ הודיע כי בשלושת חודשי ההרצה הראשונים של הרכבת, ניתן יהיה לנסוע בקו, הלוך וחזור, ללא תשלום, באמצעות כרטיס רב קו.

בשלב הראשון תפעיל הרכבת מסילה אחת מתחנת האומה בירושלים – ע”ש הנשיא לשעבר יצחק נבון, לתחנת רכבת ההגנה בתל אביב. תדירות הרכבת תעמוד בחודשים הראשונים להפעלתה על שתי רכבות בשעה, לכל כיוון.

זמן הנסיעה בין תל אביב לתחנת האומה יעמוד על 28 דקות בלבד.

בשלב השני, מספר חודשים לאחר מכן, תפעיל הרכבת שתי מסילות בין תחנת רכבת האומה לתחנת ההגנה, ותדירות הרכבת תגדל לשלוש רכבות בשעה, בשעות השיא לכל כיוון, כך שבכל 20 דקות תצא רכבת לירושלים וממנה. בעתיד ניתן יהיה להגדיל תדירות הרכבת לשש רכבות בשעה בשעות השיא.

בשבוע הבא יערוך השר כץ את נסיעת המבחן הראשונה בקטר חשמלי של הרכבת, בקטע המסילה שבין שער הגיא למודיעין.

תחנת רכבת האומה היא חלק מהמרכז התחבורתי הגדול בישראל, שיכלול גם שתי תחנות של הרכבת הקלה, תחנות מוניות וחניון חנה וסע המכיל יותר מ-1,200 מקומות חנייה.

המבנה התחתון של התחנה נמצא בעומק של יותר מ-80 מטר מתחת לפני הקרקע. הוא מורכב ממנהרות ופירים וכולל ארבעה רציפים באורך של 300 מטרים כל אחד (בשעת חירום ישמש מבנה התחנה כמקלט אטומי).

מסילת רכבת, ירושלים

הקשר לתחנה העליונה יתבצע באמצעות שלוש מעליות מהירות, המכילות כל אחת 35 נוסעים, שאמורים לעלות לרציפים העליונים בתוך מספר שניות. המעליות וחלק מהדרגנועים, כבר שמישים ופועלים.

מבנה התחנה העליונה נבנה מזכוכית, והוא כולל 40 עמודי פלדה בגובה של 13 מטרים ומעליהם צוהר ענק בקוטר של 21 מטרים.

גודל התחנה עומד על כ-70 אלף מ”ר והוא כולל רציפים, שטחי שירות ופירי אוורור. חלקה העליון של התחנה כולל אולמות כניסה, כרטוס, שירותים לנוסעים וחדרי מערכות בשטח כולל של כ-20 אלף מ”ר.

מערך הבטיחות של התחנה תוכנן על פי אמות מידה בינלאומיות המחמירות ביותר והוא נותן מענה לשהותם של כ-4,000 נוסעים בעת ובעונה אחת.

קו הרכבת המהיר לירושלים כולל מסילה כפולה באורך של 56 קילומטרים, שיעבור דרך הנתב”ג, העיר מודיעין ושער הגיא, ויגיע לירושלים.

מהירות הרכבת תעמוד על 160 קמ”ש והיא תבצע כארבע מיליון נסיעות בשנה הראשונה.

עלות הקמת הקו נאמדת ב-7 מיליארד שקלים.