ברוב של קול אחד: חוק המרכולים אושר • דרעי: זה לא ‘ניצחון חרדי’

אחרי דרמה לילית: הכנסת אישרה ברוב של 58 בעד ו-57 נגד, את החוק שיאפשר לשר הפנים למנוע פתיחת מרכולים בשבת על ידי ביטול חוקי עזר עירוניים • גפני נמנע בהצבעה שהחריגה את חנויות הנוחות בתחנות הדלק - ואיציק כהן צעק: "אני גוי של שבת שלך? אתה חצוף" • מרגי: "תתבייש"
אריה ריבקינד
כ"ב טבת התשע"ח / 09.01.2018 08:37

מליאת הכנסת אישרה הבוקר (שלישי) את חוק המרכולים של אריה דרעי בקריאה שנייה ושלישית – ברוב דחוק של 58 חברי כנסת בעד, לעומת 57 חברי כנסת שהתנגדו לחוק.

החוק יאפשר לשר הפנים למנוע פתיחת מרכולים בשבת על ידי ביטול חוקי עזר עירוניים עתידיים. לפי הפשרה שאליה הגיעו ראשי סיעות הקואליציה, חנויות נוחות בתחנת דלק יוחרגו מהחוק, ואולם העיר אילת לא תוחרג והמגבלות יתקיימו בשטחה.

חברי הכנסת של ‘ישראל ביתנו’ הצביעו נגד החוק, אולם השרה סופה לנדבר לא נכחה במליאה. ח”כ שרן השכל מהליכוד לא הייתה במליאה בשעת ההצבעה. כך גם ח”כ טלי פלוסקוב ממפלגת כולנו.  הח”כים מוטי יוגב ויוסי יונה לא נכחו בהצבעה מאחר שהים יושבים ‘שבעה’. ח”כ אורלי לוי-אבקסיס התנגדה לחוק.

אריה דרעי הגיב אחרי אישור החוק: “אישור חוק המרכולים הבוקר איננו ׳ניצחון חרדי׳. הוא שמירה על הסטטוס קוו וניצחון הרוב הדומם במדינת ישראל הרוצה בהמשך צביונה היהודי של המדינה ומעוניין לנוח ביום המנוחה. ‘כי היא מקור הברכה'”.

יו”ר הקואליציה ח”כ דודי אמסלם אמר לאחר הדיון: “אלה מסוג החוקים שאנו מחוייבים אליהם בהסכמים קואליציוניים, ועדיין השבת חשובה לנו לא פחות מלאחרים. אין צורך להיכנס לפאניקה – אחרי שהחוק הזה יעבור יראו שהוא לא ישנה דבר, הכל יישאר כשהיה”.

במהלך הדיונים הליליים ההסתייגות אשר מחריגה בתי ממכר למוצרים למטבח, התקבלה לאחר שהצבעתם של השר גלנט וסגן השר בן-דהן לא נקלטה ולא ניתן היה לקבוע אם הצביעו או לא.

בוועדת הפנים נדחו ההסתייגויות על הסעיף והצעת החוק הוחזרה למליאה בנוסח המקורי בתוספת החרגת חנויות הנוחות בתחנות הדלק.

הסיעות החרדיות ש”ס ויהדות התורה הצביעו בעד החרגת חנויות נוחות בתחנות הדלק מחוק המרכולים.

לפי דיווח של יקי אדמקר בוואלה, ח”כ משה גפני “עשה תרגיל” לחבריו ונמנע במהלך ההצבעה. סגן השר איציק כהן מש”ס צעק עליו בתגובה: “אני גוי של שבת שלך? אתה חצוף”.

חברו לסיעה ח”כ יעקב מרגי איים כי הוא “קם והולך עכשיו” ואמר לגפני: “תתבייש”.

ההסתייגות התקבלה והחנויות יוחרגו מהחוק.

חברי סיעת יש עתיד תמכו אף הם בהסתייגות בניגוד למרבית חברי האופוזיציה, והסבירו את התנגודתם ברצון “לא לתת חבל הצלה לקואליציה”.

יו”ר מרצ, זהבה גלאון, עתרה לבג”ץ נגד חוק המרכולים שאושר הבוקר בכנסת. “החוק הזה פוגע בזכויות היסוד של כל אזרח במדינה נטו לשם השרידות הפוליטית של ממשלת נתניהו. אם הם חושבים שאנחנו נתן לזה לעבור בשקט, הם טועים”, צייצה גלאון בחשבון הטוויטר שלה.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות