ליצמן איים: אם חוק המרכולים לא יעבור אני מפרק את הממשלה

האיום של לצימן הוא אחת הסיבות להחלטה שהתקבלה בקואליציה להצביע הלילה • נכון לעכשיו: לקואליציה רוב של קול אחד • ח"כ שרן השכל וח"כ טלי פלוסקוב צפויות להימנע • ח"כ מנחם אליעזר מוזס: "כל המתנגדים לחוק הם צבועים וחוטאים לאמת. שומעים מרכולים ושבת – ומיד מתנגדים!"
אריה ריבקינד
כ"ב טבת התשע"ח / 08.01.2018 23:37

שר הבריאות לשעבר, יעקב ליצמן, איים הערב (שני) על בכירים בקואליציה ובליכוד, כי אם חוק המרכולים לא יעבור – מפלגתו תפרוש מהקואליציה ותפרק את הממשלה.

לפי דיווח של מיכאל שמש וזאב קם ב’כאן’, האיום של לצימן הוא אחת הסיבות להחלטה שהתקבלה בקואליציה ללכת להצבעה כבר הלילה על החוק, למרות שיש רוב של קול אחד בלבד.

הדיון בהצעת החוק החל במליאת הכנסת בסביבות 18:30 וצפוי להימשך אל תוך הלילה – עד להצבעה.

ח”כ שרן השכל מהליכוד כבר הודיעה כי לא תצביע נגד החוק, ולפי הערכות גם ח”כ טלי פלוסקוב מכולנו תימנע בהצבעה. אורלי לוי-אבקסיס, הנחשבת לסיעה עצמאית – תתנגד לחוק.

מוקדם יותר היום הודה ראש הממשלה, במהלך שיחה סגורה של סיעת הליכוד, כי חוק עונש מוות למחבלים וחוק המרכולים לא ישנו רבות. נתניהו הוסיף כי שני החוקים אף נכפו על מפלגתו.

נתניהו על חוק המרכולים: “אחרי שהחוק יעבור, יסתכלו אחרי חודש ויראו שאין שום שינוי. הרבה רחש, הרבה מהומה על כלום. אותו דבר חוק עונש מוות. לא יהיה שינוי במצב”.

נתניהו הסביר לחברי סיעתו: “אלה חוקים שנכפו עלינו, בין אם אהבנו אותם ובן אם לא. יש תופעה כזאת: אתה חותם על הסכם קואליציוני ואז אתה נדרש לשלם את המחיר”.

בדיון שקיימה מליאת הכנסת לפני חוק המרכולים, ביקש ח”כ אליעזר מוזס את זכות הדיבור ובחר להתייחס לסוגיות חוק המרכולים וההתנגדות של חברי הכנסת.

“לפני 11 שנים פנו 12,800 בעלי מכולות, לבית המשפט. הם ביקשו סעד ועזרה במאבקם נגד המרכולים הגדולים ומרכזי הקניות הפתוחים ביום המנוחה, בשבת קודש, ופוגעים בפרנסתם. 10 שנים התגלגלה תביעתם, מערכאה שיפוטית אחת לבכירה ממנה, ועד העליון הגיעו. הטיעון של העותרים היה סוציאלי בעיקרו – ורבים תמכו בהם.

“אך ברגע שהעלילה קיבלה תפנית לכיוון שמירת שבת, ברגע שבית המשפט קבע כי זכותו של כל אדם לעצב את השבת כרצונו, כפי לשון בית המשפט, החלו כל יפי הנפש לזעוק ולצעוק ולהפוך את הדרישה הלגיטימית למאבק דת ומדינה!”

מוזס הדגיש: “החוק לא פוגע בסטטוס קוו. החוק משמר מצב קיים. החוק מסייע בידי אלו ששמרו שבת עד היום להמשיך ולשמור עליה, וכל מתנגדיו הם צבועים וחוטאים לאמת”.

מליאת הכנסת

צילום: Yonatan Sindel/Flash90

מוזס הדגיש: “אלו שפנו לראשונה לבית המשפט כלל לא טענו את טענת השבת! הם טענו טענה צרכנית. הם צעקו געוואלד על פרנסתם! אך המתנגדים כלל לא מבחינים בין טיעון אחד למשנהו. שומעים מרכולים ושבת – ומיד מתנגדים!”

מוזס סיכם: “סיעת יהדות התורה תמשיך ותיאבק לשמירת השבת ושמירה על ערכי היסוד של העם היהודי בכל הכלים העומדים לרשותנו”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות