‘הסטראטפ’ של אמ”ן נחשף: וידאו בשטח על מפה ותצוגות תלת-ממד

חיים טוויל
|
ט"ז טבת התשע"ח / 03.01.2018 18:33
צה”ל חשף היום, בצעד נדיר, את יחידת הפיתוח החשאית של אגף המודיעין, המסייעת לכוחות לנתח את פעילות האויב בשטח • פיתחה באחרונה שתי אפליקציות שמאפשרות לקצין המודיעין לתכנן את תנועת הכוח בהתאם להתפתחויות בזמן אמת – באמצעות שימוש במידע מלוויינים, מזל”טים ותצפיות

צה”ל חשף הערב (רביעי), בצעד נדיר,  את “היחידה הסגולה” – 3060, יחידת הפיתוח של אגף המודיעין, הפועלת כ”יחידת הסטארטאפים” של הצבא.

מדובר ביחידה מסווגת ביותר שפועלת לפיתוח אפליקציות מתקדמות עבור קציני המודיעין ביחידות השונות, שתכליתן לספק לכוחות בשטח תמונת מודיעין כוללת ומקיפה – בזמן אמת.

מבין מגוון האפליקציות אותן מפתחים ביחידה, בצה”ל התירו לחשוף שתיים מהן: ‘דרך המלך’ ו’שידור חוקר’.

באמצעות  האפליקציות, קציני המודיעין מקבלים לטאבלט המשמש אותן בשטח את כל המידע שיכול לסייע להם בתכנון הלחימה ובמהלך הלחימה עצמה, גיבוש תמונת אויב, ניתוח השטח בהיבטים גיאוגרפיים וטופוגרפיים וכן בניית תמונת מודיעין ומטרות מעודכנת.

האפליקציות מעניקות לכוח גישה למערכות המידע המודיעיניות המגוונות שיש ברשות צה”ל, החל מלוויינים, מזל”טים, מכ”מים, סוכנים ועוד.

האפליקציה הראשונה שצה”ל חשף – ‘דרך המלך, מבצע ניתוח של השטח המבצעי לקראת פעולה בשטח אויב. האפליקציה מאפשרת לסרוק את השטח עוד בטרם כניסת הכוחות דרך ניתוח תלת-ממדי של הטופוגרפיה, ומסייעת לקצין המודיעין לתכנן את מסלול תנועת הכוח, מבלי להתגלות על ידי האויב ובכך ניתן להפתיעו.

‘בשידור חוקר’ מאפשר ניתוח של כל תא שטח שהכוח נמצא בו או צופה עליו.

האפליקציה מספקת לכוח תמונת לוויין עדכנית של המרחב אליו הוא עומד להיכנס, וכן מאפשר גישה לכל המידע המצוי ברשות גופי המודיעין שרלוונטי לאותו תא שטח, לרבות קטעי וידאו, תמונות ממזל”טים או תצפיות. יותר מדהים: אם באותו שטח ישנו מחבל או אפילו אזרח שמצלם תמונה או וידאו, לכוח תהיה גישה גם למידע הזה, ובכך ניתן ללמוד על השטח.

קצין בכיר ביחידה אמר: “אנו הראשונים בעולם שמפתחים מערכות שיתנו כלים מעשיים בשטח, בזמן אמת, תוך כדי הורדת כל קולות הרקע.

“מרכיבי היסוד של היחידה מעצימים למעשה את כל יכולות המחקר המודיעיני האופרטיבי – פיענוח תצלומים, מחקר נתונים גאוגרפיים, ניתוח שיקולים לתקיפה, ניתוח איומים וחיבור לרצף התהליך המודעיני”