השפלה למחוז החרדי: ראשי ערים חרדיות ביטלו במפתיע ביקור המנכ”ל • פרסום ראשון

שרי רוט
|
ט"ו טבת התשע"ח / 02.01.2018 00:16
סיור של מנכ”ל משרד החינוך, מנהל המחוז החרדי והצוות המקצועי, בערים ב”ב, בית שמש, ביתר עילית, מודיעין עילית ואלעד – בוטל במפתיע ברגע האחרון • מה גרם לביטול בבני ברק ובית שמש? והאם ביתר הערים החליטו לבטל כי “אחרים ביטלו” – או בגלל שסגן שר החינוך לא הוזמן לסיורים?

האם מערכת היחסים העכורה בין המחוז החרדי במשרד החינוך לבין גורמים פוליטיים במגזר החרדי עולה מדרגה? הבוקר (שלישי) היה אמור להתקיים סיור מקיף של מנכ”ל משרד החינוך שמואל אבואב, מנהל המחוז החרדי איציק זהבי והצוות המקצועי, בערים החרדיות בני ברק, בית שמש, ביתר עילית, מודיעין עילית ואלעד.

הסיור בוטל אמש במפתיע.

הנה הסיפור על שהתרחש מאחורי הקלעים: הסיור תוכנן בתחילה לבקשתו של אבואב, שרצה לסייר באופן מקצועי וענייני בערים החרדיות, מלווה במנהל המחוז. ראשי הערים שריינו את היום, כאשר על פי המתוכנן בכל עיר היה אמור הסיור לכלול שעתיים.

הכול סודר, עד לפרט האחרון, כולל תפריטים לארוחת הצהריים.

ביום שני בבוקר החליט מנכ”ל משרד בחינוך כי אם כבר מקיימים סיור מקצועי, חשוב שישתתפו בו לא רק ראשי ערים, שמתמצאים פחות בנושאים חינוכיים, ויזומנו גם מנהלי המוסדות. המזכירות התיישבו על הטלפונים, התחילו לחייג, לגייס מנהלים.

שתי עיריות החליטו להרים את דגל המחאה: בני ברק בראשות חנוך זייברט ובית שמש בראשות משה אבוטבול.

השניים, שצריך לשבח את אומץ ליבם, לא הגיבו באופן רשמי. אבל בשיחה של חרדים 10 עם גורם שהיה מעורה בשיחות הקדחתניות שלוו את ביטול המפגשים – הוא מספר: “ראשי הערים מתמודדים עם קשיים ייחודיים ומצפים למפגשים שיש בהם פתרונות, כולל תקצוב ותיקון עיוותים.

“המנכ”ל, לפי ראות עיני ראשי הערים”, כך מסביר איש שיחי, “היה מעוניין בשיחות פולקלור שכללו מילים גבוהות ומצוחצחות כמו ‘התוויית מדיניות’ ועוד. ראשי הערים עוד לא אוחזים שם, הם עדיין נלחמים על הלחם והחלב, אז מוקדם לדבר על פטיפורים… לפני שהוא מדבר עם מנהלי מוסדות, שידבר עם ראשי הערים, שמשוועים למפגשים מקצועיים”.

איציק זהבי

איציק זהבי (במרכז) עם מאיר פרוש ואריאל אטיאס. צילום: אלי קובין

לדבריו, בני ברק הודיעה תחילה על ביטול, בהמשך החליטה על כך גם בית שמש. “הוא איש נחמד אבואב, איש שיחה להפליא, אבל ראשי הערים צריכים דיונים על צרכים אמיתיים. רק אחר כך הם מוכנים לשמוע הרצאות גבוהה-גבוהה”.

במקביל, שלושה ראשי הערים הנותרות הודיעו למנהלי המוסדות על הביקור הצפוי אצלם.

אלא שאז נפתחה תיבת פנדורה נוספת, שכבר נפתחה בעבר, בגלל ההתעלמות מסגן שר החינוך מאיר פרוש בסיור. אחד מראשי הערים טען כי לא יתכן שביקור בערים חרדיות לא ילווה בסגן השר החרדי. יש היגיון, אגב, בטענה. יש גם היגיון בהתעלמות ממנו מצד המנכ”ל, שבאמת רצה סיור נטו מקצועי, ולא סיור שיכלול תמונות וידיעות יח”צ שמשגרים פוליטיקאים לכלי התקשורת.

כך או כך, אותו ראש עיר יצר קשר עם יתר ראשי הערים, שהחליטו כי אם כבר שני ראשי ערים ביטלו את הביקור, אין שום סיבה שהם יתנדבו לקיים סיורים, מבלי שסגן השר החרדי יוזמן אליהם.

גורמים בעירית ביתר עילית אמרו לחרדים 10, כי לא התקבלה אצלם שום שיחה משום ראש עיר, וכי הוחלט על הביטול מצידם רק לאחר שנודע להם כי “יתר ראשי הערים ביטלו” את הביקןר המתוכנן.

גורמים בסביבתו של סגן השר פרוש טוענים כי ביומנו של השר נרשם הסיור וכי הוא כן הוזמן אליו.

מעיריית אלעד לא התקבלה בינתיים תגובה.

מהמחוז החרדי לא הצלחנו לקבל תגובה.

הודעת הביטול שהועברה ללשכת המנכ”ל, מצטרפת לחבטות התקשורתיות שכבר ספג מנהל המחוז החרדי מפי יו”ר ועדת החינוך יעקב מרגי, בדיון שהתקיים לפני כחודש וחצי בוועדת החינוך, אז טען כי המחוז החרדי “משתף פעולה בצורה זו או אחרת” עם האפליה המובנית בסמינרים החרדים כלפי בנות ממוצא מזרחי.

“המחוז החרדי מגבה את האפליה נגד הבנות והוא מעניק גיבוי לסמינרים המפלים”, אמר אז מרגי. “כנראה השוט של גפני חזק יותר מהשוט שלי”. במשרד החינוך, כמובן, הכחישו את האשמה.