יאיר לפיד מהלך אימים: “יתלו על העיר שלכם שלט ‘סגור’, וזהו. סתם”

יו"ר יש עתיד על חוק המרכולים: "המפלגות החרדיות רוצות להראות שהן יכולות להגיד לחילונים ולמסורתיים מה לעשות ואיך לחיות" • "ניאבק בחוק הזה בכל כוחנו פה בכנסת, ובבית המשפט, וברחובות ובכיכרות. זו לא מלחמה על דת, זו מלחמה על חופש, ועל זה שאף אחד לא יגיד לנו איך לחיות"
אריה ריבקינד
י"ד טבת התשע"ח / 01.01.2018 14:41

יו”ר מפלגת ‘יש עתיד’, יאיר לפיד תקף היום (שני) בישיבת סיעתו את הקואליציה הנכנעת, לדבריו, לחרדים ומעבירה את חוק המרכולים שפוגע לדעתו באזרחי המדינה.

לפיד פתח: “אני רוצה להגיד מפה לאזרחי ישראל. אם אתם גרים במודיעין, הולכים לסגור לכם בשבת את העיר. אם אתם גרים באילת, הולכים לסגור לכם בשבת את העיר. אם אתם גרים בנתניה, הולכים לסגור לכם בשבת את העיר. אם אתם גרים בקריות, הולכים לסגור לכם בשבת את העיר. אם אתם גרים באשקלון, בבאר שבע, באריאל, בחולון, בבת ים, הולכים לסגור לכם בשבת את העיר”.

לפי הוסיף: “לא יהיו חנויות, ואם תצאו לטייל בשבת לא יהיה ‘יילו’ או אלונית בתחנות הדלק. יתלו על העיר שלכם שלט ‘סגור, וזהו. לא כי הפרעתם למישהו. לא כי גרים לידכם תושבים חרדים שזה מפריע להם. לא כי מישהו התלונן. יסגרו לכם את העיר סתם כדי להראות שהם יכולים. כי המפלגות החרדיות רוצות להראות שהן יכולות להגיד לחילונים ולמסורתיים מה לעשות ואיך לחיות. ונתניהו, בגלל החקירות שלו, מתקפל ונכנע להם בכל דבר”.

לדברי לפיד, “מי שייפגע יותר מכל – היא השבת הישראלית. כמו שחוק החמץ גרם לזה שאנשים התחילו לעשות בפסח מנגלים עם פיתות ובגטים, כך הדבר היחיד שהחוק הזה יגרום זה חילול שבת המוני. כי כפייה חרדית אף פעם לא עובדת. תמיד יש לה השפעה הפוכה”.

לפיד טען: “אני אוהב את השבת. כל מי שנמצא פה מרגיש כמוני. יש לי שולחן שבת וארוחת שבת. יכול להיות שהם שונים משולחן השבת של דרעי או גפני. אז מה? אני לא כופה עליהם את השבת שלי, הם לא יכפו עלי את השבת שלהם”.

לפיד קבע: “הם משניאים את היהדות על המוני בית ישראל. במקום יהדות שמקרבת בינינו, הם הופכים אותה למה שמפריד בינינו וקורע אותנו לגזרים. במקום שהיהדות תהיה הבסיס המשותף שלנו, הם הופכים אותה לסלע המחלוקת.

“ובשביל מה? בשביל לסגור חנויות בשכונות ובערים שהם במילא לא גרים בהן? להכריח בשביל להכריח, לכפות בשביל לכפות? אנחנו ניאבק בחוק הזה בכל כוחנו פה בכנסת, ובבית המשפט, וברחובות ובכיכרות. זו לא מלחמה על דת, זו מלחמה על חופש, ועל זכות הבחירה, ועל זה שאף אחד לא יגיד לנו איך לחיות”.

מוקדם יותר היום אישרה ועדת הפנים של הכנסת את חוק המרכולים לקריאה שנייה ושלישית – ברוב של 8 תומכים מול 6 מתנגדים.

ההצבעה במליאת הכנסת על החוק צפויה להתקיים מחר, שכן בעקבות שינויים בסדר הדיונים ההצבעה נדחתה ביממה.

יצוין כי לא הוכנסו שינויים בחוק בעניין החרגת אילת ולא בעניין החרגת חנויות הנוחות, זאת לאחר שסיעות האופוזיציה משכו הסתייגויות אלה.

בתוך כך, ח”כ מיקי רוזנטל מהמחנה הציוני קורא לבטל כליל את “הקיזוזים הממוסדים” בכנסת. “אני נבוך מהעובדה שפטירת רעייתו של ח”כ יהודה גליק הפכה לוויכוח קטנוני. הלב נחמץ מכך שגליק נאלץ להתעסק ביום אבלו במריבה פוליטית.

“חוק המרכולים יעבור לבסוף. מה שמותיר את כל מי שמתבצר בעמדתו – קואליציה ואופוזיציה – כשותף לביזוי הכנסת ולפגיעה אישית באחד מחבריה הראויים. זו הזדמנות לשאול – מדוע הפכה שיטת הקיזוזים בין חברי הכנסת ללגיטימית?

“יש לבטל לחלוטין את הקיזוזים ‘הממוסדים’ שפוגעים קשות בעבודת הכנסת. זו הסיבה לתמונות החוזרות של המליאה ריקה. האבסורד נמשך, כאשר הכנסת מציעה לחבר-כנסת מהקואליציה לטוס למשלחת פרלמנטרית לחו”ל, היא מציעה גם לחבר אופוזיציה לטוס באותה משלחת כדי שיתקזזו זה עם זה.

“שיטת הקיזוזים הממוסדים צריכה פשוט להיעלם מהכנסת. אם חבר-כנסת נקלע לבעיה אמתית ולא יכול להגיע להצבעה בוועדה או במליאה, הוא יכול להסתדר באופן אישי מול חברו מהאופוזיציה. כאשר השיטה הפכה כלי יומיומי להיעדרות שיטתית מבית הנבחרים – זו זילות של עבודת הכנסת”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות