גם עיריית גבעתיים תומכת בחילול שבת: אישרה פתיחת מרכולים

מועצת עיריית גבעתיים אישרה בתום דיון סוער את הצעת החוק של ראש העיר -
שיאפשר פתיחת 22 מרכולים ופיצוציות בשבת • ראש העיר איים: "אם השר אריה דרעי לא יעצור מיד את חוק המרכולים, הוא יגרום ליותר מרכולים שייפתחו. קירוב אנשים לדת לא יכול להיעשות באמצעות כפיה"
דוד ליבוביץ
י"ג טבת התשע"ח / 31.12.2017 21:38

עיריית גבעתיים נגד חוק המרכולים: מועצת עיריית גבעתיים אישרה הערב (ראשון), בתום דיון סוער, את הצעת החוק שהביא ראש העיר רן קוניק לתיקון חוק העזר העירוני – שיאפשר פתיחת 22 מרכולים ופיצוציות בעיר בשבת.

בעד החוק תמכו 10 משתתפים, כנגדו הצביעו שלשה וחברה אחת נמנעה. שלושה חברי מועצה נעדרו מהישיבה.

לפי ההחלטה ניתן יהיה לפתוח עסקים בגבעתיים בשבת, אולם רק כאלו שאינם צמודים לבתי כנסת או שפתיחתם בסופי שבוע מפריעה למנוחת התושבים.

 גבעתיים היא העירייה השנייה שמאשרת את התיקון לחוק העזר בשבוע האחרון, לאחר שגם בעיריית ראשון לציון הצביעו בעד פתיחת עסקים בשבת.

חוק העזר תוקן לפני אישור אפשרי של חוק המרכולים שמקדם שר הפנים אריה דרעי. זאת בכוונה למנוע לאחר מכן את אישורו. עם זאת, התיקון החדש מצריך את אישור שר הפנים, אך במידה והוא לא יאשר, בעירייה צפויים לעתור לבית המשפט –  על פי התקדים של העיר תל אביב.

ראש העיר גבעתיים רן קוניק אמר: “אם השר דרעי לא יעצור את החוק מיד, הוא יגרום ליותר מרכולים שייפתחו בארץ ולחילול השבת כי כשראשי ערים חילוניות יכולים לסגור או לפתוח, לא תהיה להם ברירה אלא לתקן את חוק העזר כדי לאפשר את המשך הסטטוס קוו”.

לדבריו, “תיקון חוק העזר, ישמר את הסטטוס קוו השורר בעיר מזה שנים רבות. קירוב אנשים לדת לא יכול להעשות באמצעות כפיה דתית, אלא בדרכי נועם ובאמצעות דוגמה אישית. אני קורא לשר דרעי להקפיא את קידום החוק ולשבת עם ראשי הרשויות למצוא פתרון שיהיה מקובל על כולם”.

רועי לחמנוביץ מנכ”ל קואלציית שבת שוויון: “היום נפרץ הסכר. השלטון המקומי, שמצא את ביטויו בגבעתיים, עשה דין לעצמו והחליט לעצב מחדש את הסטטוס קוו בישראל. עסקים קטנים ועובדים מוחלשים המבקשים לקיים שבת לעצמם נרמסו תחת תחילת הקמפיין לרשויות המקומיות.

“הערב האחריות לשבת כסמל וכיום המנוחה הרשמי של מדינת ישראל חוזר לשלטון המרכזי ולאחריות השרים דרעי , בנט וח”כ ליצמן. חובתם של הנציגים בשלטון המרכזי לפעול מיידית לאכיפת שעות עבודה ומנוחה בארבעים מרכזי קניות ברחבי הארץ והגדלה דרמטית של מספר הפקחים. אם חוק המרכולים, שיעילותו מינימלית, לא יעבור – אזי מוטב להכריז על המפלגות הדתיות והחרדיות כפושטות רגל”.

חוק המרכולים, שיזם שר הפנים אריה דרעי, יעלה להצבעה מחר (שני) בוועדת הפנים של הכנסת – ורק לאחר אישורו בוועדה, יהיה ניתן להצביע עליו במליאה.

החוק נועד למנוע פתיחת מרכולים וחנויות נוחות בשבת.

באופוזיציה הכינו להצעה זו למעלה מ-300 הסתייגויות, דבר שיאפשר לה לנאום במליאה לפחות יומיים.

עם זאת, לאור הודעתו של יו”ר הכנסת יולי (יואל) אדלשטיין כי הוא לא יתערב בשיקול דעת של הפעלת סעיף 98, הכופה סדרי דיון על האופוזיציה, ההערכה היא שהקואליציה תעשה שימוש בסעיף זה – והדיון יימשך לכל היותר 12 שעות.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות