רוצים יהדות: 98% מההורים מלים את ילדיהם

סקר שנחשף בכנס המוהלים מגלה: 96% מההורים הצעירים לא התלבטו כלל בקשר למילת הילד • 93% בחרו מוהל או רופא שמחזיק בהסמכה מטעם הרבנות הראשית • שביעות רצון גבוהה: 83% יזמינו את אותו המוהל גם לילד הבא
קובי פינדרוס
ח' טבת התשע"ח / 26.12.2017 21:47

בעקבות הכנס השנתי שעורכת הרבנות הראשית לישראל למוהלים המוסמכים היום (ג’) נחשפים נתונים מדהימים לגבי מצוות ברית המילה, אחת המצוות היותר מקובלות הנשמרות בגאווה על ידי העם היהודי.

בסקר מקצועי שנערך עבור הרבנות הראשית והקיף 501 מרואיינים רלוונטיים, כאלה שבחמש השנים האחרונות נולד להם בן זכר, השיבו 98% מהנשאלים כי ערכו לבנם ברית מילה, רוב מוחץ ומוחלט. יתר על כן, 86% מתוכם אמרו כי כלל לא התלבטו בנושא, והיה ברור להם כי ימולו את בנם. נתון מדהים יותר התגלה בקרב הורים צעירים (עד גיל 30), כאשר 96% מתוכם השיבו כי לא היה להם שום ספק שימולו את בנם, מה שמלמד על התקרבות הדור הצעיר למסורת וליהדות.

הסקר בחן גם את מי יעדיפו ההורים לקחת כדי לבצע את הברית, והתברר כי הציבור נותן אמון מלא בהסמכה ובפיקוח של הרבנות הראשית לישראל באמצעות הוועדה המפקחת על עבודת המוהלים.

63% אמרו כי לצורך הברית הזמינו מוהל מומחה או מוסמך על ידי הרבנות, 30% מהנשאלים השיבו כי בחרו להזמין רופא, אך הקפידו כי הרופא יהיה מוהל מוסמך מטעם הרבנות הראשית לבצע ברית מילה, ורק מיעוט קטן (6%) בחר ברופא נטול הסמכה כזו. אחוז אחד בלבד מכלל הנשאלים בחר להזמין מוהל שאינו מוכר על ידי הרבנות הראשית.

גם שביעות הרצון מהמוהל נבחנה, 83% מהמשיבים אמרו כי יבחרו את המוהל שערך לבנם את הברית גם לילד הבא, רק 17% יעדיפו לבחור מוהל אחר.

וכיצד נבחר המוהל הראשון? הסיבות המובילות הן המלצות מבני משפחה (48%) ומחברים (45%), ניסיון קודם משמעותי גם הוא (27%), וגם חיפוש באינטרנט מסייע (10%) בעיקר בקרב הורים שאינם דתיים.

אחוז ניכר מהמוהלים טורחים ליצור קשר טלפוני ואף להגיע לביקור בית כדי לוודא את שלומו של הרך הנימול, לפי הסקר, 58% מההורים סיפרו כי המוהל יצר קשר טלפוני וגם ערך ביקור בית, ב-7% מהמקרים הסתפק המוהל בקשר טלפוני ותמונות להתרשמות (בעיקר בקרב רופאים – מוהלים), וב- 19% נוספים יצר קשר טלפוני כדי לוודא שהכל תקין. רק ב-17% מהמקרים לא נוצר קשר לאחר הברית.

לאחר שעורכי הסקר עדכנו את ההורים כי הוועדה הבינ-משרדית מעודדת את הציבור לפנות אך ורק למוהל מוסמך מטעמה לצורך עריכת ברית, הביעו 72% מההורים נכונות להקפיד על כך. 61% אף ציינו כי ישקלו לפנות לוועדה כדי לקבל פרטים ומידע בנושא. עם זאת, רק 30% מההורים ידעו כי ניתן למצוא את רשימת המוהלים המוסמכים באתר הרבנות הראשית לישראל, שעבר לאחרונה שדרוג ושיפור משמעותי.

מנכ”ל הרבנות הראשית, הרב משה דגן, סיכם בסיפוק כי “ניכר שהציבור ב”ה מודע לאיכות עבודתה של הרבנות הראשית לישראל ולחשיבות הבריאותית בהזמנת מוהל שהוסמך על ידה. אנחנו נמשיך לפקח על עבודת הקודש ולתת למוהלים כלים נוספים שיסייעו להם בעבודתם”.

הרב משה מורסיאנו מנהל מחלקת בריתות ברבנות, מסר כי “סקר זה מוכיח את חשיבתו של המוהל המוסמך בקרב ההורים במדינת ישראל. ההורים מבינים את חשיבותה של פיקוח הוועדה על המוהלים ואת הערך הגבוה והאמינות שהמוהל המוסמך מביא איתו מעבר למקצועיות ההלכתית והרפואית”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות