פגים ללא רופאים: מה קורה בפגיה של בית החולים מעיני הישועה?

מנהל טיפול נמרץ ילודים ופגים התריע בפני המנכ"ל כי החסר בכוח אדם בשילוב עם תפוסה מלאה של פגים אינו תקין • "לא מאד מתלהבת להשאיר את העולל" • יולדת מספרת על השחרור מבית החולים לאחר לידה, כשהתינוק - הפג אמור להישאר בבית החולים • ומה אומרים במשרד הבריאות?
ח' טבת התשע"ח / 26.12.2017 21:58

נסו לחשוב מה עובר על יולדת, המשתחררת בשעה טובה ומוצלחת לביתה, אחרי שחלפו מספר ימים מהלידה והיא חשה בטוב, אבל…את התינוק מותירה מאחור, במחלקת הפגים.

לא נעים.

האמהות מגיעות בשעות היום למשך שעות ארוכות כדי לטפל בתינוקן, שכן אין תחליף למגע האמהי. “אני לא מכירה אמהות שמשאירות פג בלי להגיע ולטפל בו”, מספרת לי א. אמא שילדה לפני זמן מה בבית החולים ‘מעיני הישועה’ בבני ברק.

“אני עצמי גרה במקום קרוב, לא אגיד בדיוק היכן כדי למנוע את זיהויי, לא נעים להיות זו שמתלוננת, אבל שוחחתי עם עוד כמה יולדות ורובן חשות כמוני. פתאום הודיעו לנו שמחלקת הפגים עמוסה, שמדללים אותה, שיש מחסור בכוח אדם. הציעו לנו להעביר את התינוקים שלנו לבתי חולים סמוכים, וכאן מתחילה הבעיה”.

לכאורה, נתנו לכולן אפשרות להמשיך להשאיר במקום את התינוק שלהן. “אבל כשאת שומעת שיש מחסור בכוח אדם, את לא מאד מתלהבת להשאיר את העולל שלך במקום כזה. ברור לי שאילו ידעתי שאין לי סידור של פגיה במקום לא הייתי מגיעה ללדת בבית החולים והייתי בוחרת בעצמי את בית החולים אליו הכי קל לי להגיע. אין לי רישיון נהיגה, אני תלויה בחסדי הסעות ואוטובוסים, את חלקנו שיבצו לתל השומר, שזה עוד הגיוני ונגיש, גם בלינסון בסדר מהבחינה הזו, אבל איכילוב למשך די רחוק. הגרוע ביותר הוא לאלו שנשלחו ל…אסף הרופא. אין לי מושג  איך אני הולכת להגיע לשם אבל ברור לי שאת התינוקת שלי אני לא משאירה במקום שהוא לא פרפקט מושלם”.

“בפועל הבהלה בין האמהות די גדולה, כל אחת מנסה לקושש לעצמה קשרים כדי לשבץ את ילדה במקום נגיש, אבל זה בהחלט לא פשוט”.

בשיחה עם דובר בית החולים הוא מספר כי “מחלקת יולדות וחדרי הלידה פועלים כרגיל, וכמובן שבמקרים של לידת פגים בבית החולים צוות הרופאים והאחיות בפגיה יקבל אותם כרגיל וימשיך להעניק להם את הטיפול הרגיל המקצועי והגבוה ביותר”.

אז מה בעצם השתבש? – אני מנסה להבין.

“ד”ר דניאל ובין מנהל טיפול נמרץ ילודים ופגים התריע בפני המנכ”ל כי החסר בכוח אדם בשילוב עם תפוסה מלאה של פגים אינו תקין. ההחלטה התקבלה כדי לסייע בהפחתת העומס בפגייה ע”י מניעת קליטת פגיים חדשים כשבמקביל ובהדרגה משתחררים פגים שהבשילו לכדי שחרור. בפגיה מחפשים בדחיפות עוד 2 רופאים ניאונטולוגים בכירים חדשים ויש מחסור גדול ומשווע בישראל לרופאים במקצוע זה”.

ומה באשר לקושי להיטלטל לבתי חולים בלתי נגישים מבני ברק והסביבה? “משפחה שתסרב לא  תפונה”, הוא מבהיר.

“זה לא מעודד”, אומרת לי א., שמבחינתה זה שבבית חולים חסרים רופאים לא מצלצל לה בטוב כדי להשאיר שם את התינוקת שלה.

מה אומרים במשרד הבריאות, הפועל כיום ע”י שר שהוא גם ראש ממשלה, אבל בידי הצוות המיומן של שר הבריאות הפורש יעקב ליצמן? שם מפנים להודעת בית החולים. “לאור מצוקה בכוח אדם רפואי בפגיה לא יתקבלו פגים באופן זמני. המרכז הרפואי מעיני הישועה עושה מאמץ גדול לקלוט ולהכשיר רופאים לפגיה. אנחנו מקווים לפתוח בקרוב את הפגיה לשירות מלא תוך תיאום עם משרד הבריאות”.

את האמת?אני מתקשה להשתחרר מהתחושה הקשה לפיה חסרים רופאים בבית החולים. לא שמעתי על תופעה דומה בבתי חולים גדולים אחרים או על סגירת מחלקה מסיבות דומות. האם יתכן שרופאים מקצועיים מעדיפים לעבוד בבתי חולים אחרים, ולא בבני ברק או לא בבית החולים מעיני הישועה? מאחר ובית החולים נמצא מבחינה פיננסית במצב יציב וטוב קשה להניח שהסיבה לכך היא שיקול כלכלי.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות