בגלל הבחירות לרבני הערים: קרע בין מועצת הרבנות לשר דוד אזולאי

יוסף גרינבוים
|
ג' טבת התשע"ח / 21.12.2017 19:08
מועצת הרבנות הראשית זימנה את השר דוד אזולאי, כדי “להבין השיקולים בפתיחת הליכי בחירות לרבני ערים, לאחר שההליכים האחרונים עוררו תמיהות” • בתגובה – המשרד הפקיע את סמכות המועצה ומינה נציגי גוף בוחר במקום מועצת הרבנות • הרבנות הראשית: “מדובר בהתנהלות שלא הייתה מעולם קודם לכן” • משרד הדתות: “לאף רשות אין סמכות לעכב הליכי בחירת רבני עיר. פעלנו לפי הנחיה משפטית ובהתייעצות עם רבנים”

המשרד לשירותי דת הפקיע את סמכות מועצת הרבנות הראשית לישראל בעניין מינוי רבנים ערים.

הצעד בוצע לאחר שמועצת הרבנות הראשית לישראל ביקשה לזמן בפניה את השר דוד אזולאי, כדי “להבין מהם השיקולים של המשרד לשירותי דת בפתיחת הליכי בחירות לבנים ערים, וזאת לאחר שהליכי המינויים האחרונים עוררו תמיהות”, כלשון הודעת הרבנות הראשית.

כך, לדוגמא, החל המשרד לשירותי דת לבצע הליכי מינוי רב עיר נוסף, בערים בהם מכהן כבר רב עיר אחד – כדוגמת ראשון לציון וחדרה – אולם מנגד המשרד אינו מתחיל בהליך מינוי רב בעיר כמו חיפה, אשקלון, גדרה, שדרות, וערים נוספות בהן אין אף רב עיר מכהן מזה תקופה, והמשרד לשירותי דת אף לא פתח בהם בהליך בחירות.

במקרה נוסף, ביקשו במשרד לשירותי דת להתחיל במינוי רב עיר לעיר בני ברק, וזאת למרות שרב העיר עדיין מכהן בתפקידו, ומנגד בערים רבות בהן רבני הערים פרשו כבר לפני מספר שנים, עדיין לא החלו בהליכי מינוי לרב.

לאור זאת, החליטה המועצה לעכב את הליך מינוי נציגי מועצת הרבנות בוועדות הבחירות, וביקשה לזמן בפניה את שר הדתות, כדי להבין את השיקולים מאחורי תהליכי מינוי אלו.

בהחלטה שנתקבלה במועצה פה אחד, בהשתתפות הרבנים הראשיים לישראל, החליטה המועצה לדחות את בקשת המשרד לשירותי דת למינוי חברים בגוף הבוחר – וקיבלה החלטה:

“מועצת הרבנות תזמן את השר לשירותי דת ואת מנכ”ל משרדו להציג בפני המועצה את מדיניות המשרד בנושא מינוי רבנים. מדוע בערים רבות בישראל וביניהם ערים גדולות לא מכהן אף לא רב אחד ולא מתקיים כל החל בחירה, ואילו בעיר אחרת, למרות שמכהן רב, בוחרים רב נוסף”.

בהתאם למכתב זה, תואם מועד בתיאום עם השר לשירותי דת להשתתפותו בישיבתה הקרובה של מועצת הרבנות הראשית.

על אף זאת, המשרד לשירותי דת לא רק שלא נענה לדרישת מועצת הרבנות, אלא בחר להפקיע אתמול (רביעי) את סמכותה של מועצת הרבנות הראשית ומינה את נציגי הגוף הבוחר במקום מועצת הרבנות, וכפי שהסבירו ל’חרדים 10′ הדבר נעשה משום ש”לאף רשות אין סמכות לעכב הליכי בחירת רבני עיר וקידום ההליכים מצוי תחת סמכות ובאחריות המשרד לשירותי דת”.

במכתב ליועץ הבכיר של השר, דןד עמר, כותב מזכיר מועצת הרבנות: “אבקשך לא להמשיך את הליכי הבחירות עד שמועצת הרבנות תקבל מענה לשאלות שהועלו על ידה”.

“מועצת הרבנות הראשית רואה התנהלות זו בחומרה רבה”, נאמר בהודעת מועצת הרבנות. “מדובר בהתנהלות שלא הייתה מעולם קודם לכן תחת כל שרי הדתות השונים. מועצת הרבנות הראשית קוראת לשר הדתות לבטל את חתימתו על המסמך שנחתם אמש, שנעשה תוך ביזוי מועצת הרבנות הראשית וחבריה”.

תגובת המשרד לשירותי דת:

השר לשירותי דת ומנכ”ל משרדו מברכים על הזמנתם למועצת הרבנות הראשית, ובכוונתם להופיע כמתוכנן לישיבת מועצת הרבנות הראשית ולבקש את עזרתה בקידום הליכי בחירות בערים בהם אין שיתוף פעולה של הרשות המקומית בהליכי בחירת רבנים. המדובר הוא בערים דוגמת חיפה, תל אביב, גדרה אשקלון ועוד.

השר והמנכ”ל יבהירו כמובן את החשיבות שהם מוצאים בעניין בחירת רבני עיר בכל הארץ.

על פי הנחייה משפטית, על השר לשירותי דת לעשות שימוש בסמכותו ולמנות נציגים לוועדות הבחירות השונות, מקום בו מי שעליו למנות את הנציגים לא מינה בחלוף 30 יום. אין צורך לומר, כי לאף רשות אין סמכות לעכב הליכי בחירת רבני עיר וקידום ההליכים מצוי תחת סמכות ובאחריות המשרד לשירותי דת.

המינויים בערים יהוד, ראשון לציון, בני ברק ורחובות נחתמו לאחר שהחלו בהם הליכי בחירות רב עיר, אולם מועצת הרבנות הראשית בחרה שלא למנותם, למרות שחלפו מספר חודשים מהודעת השר על הצורך במינוי.

בהתאם להנחייה המשפטית כאמור, לא היה מנוס, אלא לפעול על פי תקנה 22 לתקנות בחירת רבני עיר, לפיה, יעשה השר שימוש בסמכותו וימנה את הנציגים.

ביום א’ הקרוב אמור השר לשירותי דת לעדכן את בית המשפט העליון בדבר התחייבותו להקים וועדת בחירות לרב עיר ספרדי בראשון לציון. כמו כן, בערים אחרות על השר לשירותי דת לספק בימים הקרובים תשובות לרשויות נוספות.

לאחר התייעצות עם רבנים בכירים במועצת הרבנות הראשית הוחלט לפעול כאמור וזאת כדי לעמוד בדרישה המשפטית מחד ולקדם הליכי בחירות רבנים מאידך.

 

רבנות משרד הדתות

רבנות משרד הדתות