דרמה בעולם הליטאי: חשיפת הצוואה של מרן הרב שטיינמן זצ”ל לישיבתו ‘ארחות תורה’ • בלעדי

בימים האחרונים דובר רבות על הצוואה של מרן הגראי"ל שטיינמן זצ"ל, אשר בה מפורטים דרכי ההנהגה שיושתו לאחר הסתלקותו על ישיבת 'ארחות תורה', הישיבה שייסד ובראשה עמד • חרדים 10 חושף: מי שמר כל השנים על הצוואה המסתורית, ומי ימלא את מקומו של מרן זצ"ל בראש הישיבה
יוסף גרינבוים
א' טבת התשע"ח / 19.12.2017 01:13

מאז הסתלקותו של מרן הגראי”ל שטינמן זצ”ל ביום שלישי שעבר היה הנושא המדובר ביותר בעולם התורה הליטאי קשור בצוואה מסתורית אותה השאיר מרן ראש הישיבה זצ”ל, הנוגעת לישיבה שאותה ייסד ובראשה עמד  – ‘ארחות תורה’.

בימים האחרונים דובר רבות על הצוואה, אשר בה מפורטים דרכי ההנהגה שיושתו על הישיבה, לאחר הסתלקותו.

אחת השאלות המרכזיות נגעה לזהות מי שיעמוד בראש הישיבה בפועל, כאשר עד פטירתו עמד הגראי”ל זצ”ל בראשות הישיבה, כשתחתיו עמדו ארבעה ראשי ישיבה: הגאון רבי איתמר גרבוז, חתנו של מרן הגרי”ג אדלשטיין; הגאון רבי ברוך דב דיסקין,  הגאון רבי צבי יהודה אדלשטיין, בנו של מרן הגרי”ג אדלשטיין; והגאון רבי יחיאל קלרמן.

בשנים הראשונות להקמת הישיבה עמדו בראשה הגר”א גרבוז והגרב”ד דיסקין. בחלוף מספר שנים נוספו לצוות ראשי הישיבה גם הגרצ”י אדלשטיין והגר”י קלרמן.

עדיין לא ברור מתי תיחשף הצוואה בפועל, האם היום (שלישי), או בעצרת המרכזית שתיערך בליל יום רביעי בישיבת ‘ארחות תורה’, בהשתתפות גדולי ישראל.

ארחות תורה, הרב שטיינמן

מימין: הגר”י קלרמן, הגרב”ד דיסקין, מרן זצ”ל, הגר”א גרבוז.צילום: נפתלי לרר

כך או כך, הערב אנו חושפים כאן באתר חרדים 10, כי הצוואה הושארה בידיו של הרב דב שפירא, חתנו של מרן ראש הישיבה זצ”ל, כבר לפני שנים רבות.

במהלך ימי ‘השבעה’ מסר הרב שפירא את הצוואה לידי אחד מראשי הישיבה.

בתוכן הצוואה מפורטות הוראות להנהגת הישיבה לאחר פטירתו של ראש הישיבה – אך השאלה המרכזית שהעסיקה רבים הייתה: מי מבין הארבעה יעמוד בראש הישיבה בפועל.

מתברר כי על פי לשון קודשו ורצונו יעמוד כל אחד מהארבעה במשך 10 שנים בראשות הישיבה, כשלאחריהן יוחלף ראש ישיבה, ובסך הכל ב-40 שנה הקרובות ישמשו כל הארבעה כראשי ישיבה.

ארחות תורה, הרב שטיינמן

תלמידי ארחות תורה עם מרן ראש הישיבה זצל. צילום: נפתלי לרר

כתב חרדים 10 מציין, כי ביום רביעי תתקיים עצרת מספד מרכזית בישיבת ‘ארחות תורה’ בבני ברק.

בעצרת ישאו דברים מרן הגר”ג אדלשטיין, ראש ישיב פוניבז’; הגר”ד לנדו, ראש ישיבת סלבודקה; הגרב”ד פוברסקי, ראש ישיבת פוניבז’; הגרב”מ אזרחי, ראש ישיבת עטרת ישראל; הגר”י הלל; האדמו”ר מצאנז, האדמו”ר מבעלזא. במידה ויאפשר הזמן ישאו דברים גם ראשי הישיבה רבי ברוך דב דיסקין ורבי איתמר גרבוז והמשגיח רבי חזקיהו מישקובסקי.

בעצרת צפויים להשתתף מרן הגר”ח קנייבסקי, הגר”י שיינר ועשרות ראשי ישיבות, רבנים ואישי ציבור.

מסכים יעבירו את המעמד לרחבות הסמוכות, והכביש ליד הישיבה יסגר לתנועה.

ארחות תורה, הרב שטיינמן

הדפס כתבה

2 תגובות

הוסף תגובה חדשה
    ראש ישיבת אורחות תורה
    19/12/2017 09:01
    משתמש אנונימי (לא מזוהה)
  1. האחרון שיהיה יאריך ימים

  2. הם ימותו קודם
    19/12/2017 18:33
    אריה
  3. אחד או שניים מראשי הישיבה בטח ימותו בארבעים שנה הקרובות, אז אי אפשר שכולם יספיקו להיות ראשי ישיבה.