למה שתל ה’ בדורנו את המנהיג הזה

הוא היה ענק בתורה, ללא ספק. מתמיד גדול, צדיק נשגב וירא שמים נדיר. הוא איננו זקוק לאישורינו בערכים אלו • אבל בהנהגה שלו היה אלמנט נוסף שנגע כך נדמה בכולנו: ישרות, שלוותה בפיקחות כבירה - כזו שהפליאה את רואיה בכל פעם מחדש
אליעזר היון
כ"ה כסלו התשע"ח / 13.12.2017 00:31

אֲשֶׁר עָשָׂה הָאֱלֹהִים אֶת הָאָדָם יָשָׁר [קהלת ז’].

כל צעיר חרדי, מסתבר, יודע לצטט – גם קודם פטירתו של ראש הישיבה זצ”ל – כשעיניו בורקות, את היגידיו וקריאתו של הרב זצ”ל מתוך סרטון ‘גאווה גאווה’ המפורסם.

כל חרדי, אבל גם כל מי שמתעניין בעולם החרדי, מחייך באהבה כשהוא חוזר על צעקתו של הגראי”ל: “לאן ישלחו את הילדים, לירח? אתם חושבים שהם משוגעים, אתם משוגעים, הם בסך הכל רוצים חיידר טוב לילדים”.

למה הסרטון הזה כל כך נפוץ? מדוע הוא מצוטט שוב ושוב בכל אתר חדשות? בגלל פסוק אחד בקהלת: “עשה האלוקים את האדם ישר”.

הפסוק הזה הוא גם הסיבה הישירה לכך, שהאיש הישיש שהלך לעולמו בגיל 104 ריכז אליו כל כך הרבה אהבה, כל כך הרבה הערכה, כל כך הרבה הערצה.

הוא היה ענק בתורה, ללא ספק. מתמיד גדול, צדיק נשגב וירא שמים נדיר. הוא איננו זקוק לאישורינו בערכים אלו.

אבל בהנהגה שלו היה אלמנט נוסף שנגע כך נדמה בכולנו: ישרות, שלוותה בפיקחות כבירה – כזו שהפליאה את רואיה בכל פעם מחדש.

ראש הישיבה  זצ”ל לא יכל לסבול זיוף, רמאות, עקמומיות. אלוקים עשה אמנם את האדם ישר, רק שבני האדם מסתבר, ביקשו חשבונות רבים ורק הא-ל שבשמים יודע כמה חשבונות גלויים, נסתרים ולעתים אפילו חבויים מהשואל עצמו התלוו לכל סוגיה שעלתה על שולחנו.

אבל אז, היה מגיב ראש הישיבה זצ”ל בפשטות חריפה שהייתה מתירה את הבעיה ומחזיר אותה למסלולה לתדהמת הפונה שלרוב היה מגיב: ‘כל כך פשוט, כל כך ישר, איך לא חשבנו על זה כך’.

כשידידי הטוב נכנס אל הקודש כדי לספר לרב כי הוצעה לו נערה טובה ויראת שמים, אלא שחושש הוא מאחר שלאביה אין שם טוב במיוחד – ענה הרב בפשטות: גם לאביו של אברהם אבינו קראו תרח והנה אברהם אבי האומה לפנינו.

פשוט, הגיוני, אלמנטרי לא?

ובכלל מהיכן הגיעה התפיסה הפרימיטיבית שהנערה צריכה להיות בת של אישיות מוכרת? זו אולי רק אנקדוטה קטנה ולא מאוד חשובה, אבל גם לציבור החרדי, מסתבר, יש חושים בריאים או כפי שהם מכונים באנגלית common sense.

מהבחינה הזו הוא אינו שונה מכל קבוצה אחרת והוא יודע לזהות מתי נמצא לפניו ענק, שתוכו לגמרי כברו הנקי מכל פניה אישית וקולו צלול, חד, ישר ולעיתים גם מלווה בהומור אופייני.

גם אותנו עשה האלוקים ישר, ואנו הבנו זאת מהר מאד.

לא צריך להיות מיסטיקן גדול כדי להאמין שהקב”ה שתל בעידנינו הכה מורכב דווקא את היהודי הגדול הזה, שניחן בפיקחות ובישרות אבסולוטיים.

רק שהוא עצמו מתברר, לא ראה בכך מעלה מיוחדת. בצוואה המפעימה התחנן שלא יבזו אותו עם תארי כבוד כמו ‘צדיק וירא שמים’, ועל המצבה של האיש שהנהיג מאות אלפי בני אדם חרדים לדבר ה’ יכתב רק לבקשתו: “פה נקבר רבי אהרן יהודה לייב בן רבי נח צבי שטיינמן”.

• אליעזר היון, חרדים 10

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות