האם גליק איים על ‘חוק המרכולים’ בגלל התנגדות ליצמן לחוק העישון?

גורמים פוליטיים: מי שמנע את אישור החוק של גליק נגד העישון היה ליצמן - ולכן גליק איים לנקום בחוק המרכולים • לשכת ליצמן: "משרד הבריאות מתנגד לחוק של גליק. ליצמן אישית אינו נגד ואף הגיע להבנות אישיות עם גליק" • ומה שכנע לבסוף את הח"כ מהליכוד להצביע בעד החוק של דרעי?
שרי רוט
כ"ג כסלו התשע"ח / 11.12.2017 21:47

האם ח”כ יהודה גליק התנגד להצביע בעד חוק המרכולים בגלל ח”כ יעקב ליצמן? הצעת חוק של ח”כ גליק מהליכוד, האוסרת מכירת טבק וסיגריות לבני פחות מגיל 21, נדחתה בשבוע שעבר בוועדת השרים לחקיקה.

בעקבות כך הודיע גליק כי הוא אינו מחויב עוד לקואליציה: “לצערי הרב בכל פעם אני מוצא מישהו עם כח ולפעמים גם עם אינטרס פוליטי הבולם את היזמה. פעם זה כחלון ופעם זו שקד, פעם זה ליצמן ופעם זה מנדלבליט. מבחינתי יש גם אינטרס והוא ממש לא פוליטי. מדובר בחיי אדם וכשמדובר בפיקוח נפש אין אצלי פשרות. לאור הנ”ל כל עוד ממשלת ישראל אינה נוקטת ביוזמה משמעותית לבלימת התופעה – לצערי לא אוכל לראות עצמי מחויב לקואליציה”.

ואכן, הוא התעקש שלא להצביע עם הקואליציה בעד חוק השבת של אריה דרעי.

גורמים פוליטיים טענו, כי מי שמנע את אישור החוק של גליק בוועדת השרים היה ח”כ יעקב ליצמן. “גליק לא מצביע למרכולים באשמת ליצמן – וליצמן יודע את זה ולא מתעשת!”, אמר גורם פוליטי לחרדים 10.

לברי הגורם, ליצמן התנגד להעלאת החוק ואמר כי משרד הבריאות מכין תקנות. כאשר יריב לוין שאל אותו: למה כל כך הרבה זמן זה לוקח לך? ענה ליצמן: “בקרוב בקרוב”.

עם זאת, ח”כ גליק משוכנע כי יו”ר ועדת השרים לחקיקה, השרה  איילת שקד – היא זו שמתנגדת ליוזמתו. שקד אף צוטטה אומרת: “אני לא הולכת להגיד לחיילים שנותנים להם נשק ביד, כשהם יכולים למות בשביל המדינה שלנו – לא לעשן, בגלל יהודה”.

מלשכתו של ליצמן הכחישו: “משרד הבריאות הוא זה שמתנגד לחוק של גליק, כי המשרד מכין הצעת חוק ממשלתית בנושא. ח״כ ליצמן אישית אינו נגד. הוא אף הגיע להבנות אישיות עם גליק – לפשרה של גיל 20”.

יהודה גליק

יהודה גליק. צילום: Yonatan Sindel/Flash90

כאשר שאלנו: מדוע ליצמן לא מכופף את משרד הבריאות, הרי בגלל זה חוק שבת עלול לא לעבור – השיבו: “הוא לא מתערב במשרד הבריאות”.

בשיחה עם חרדים 10 אמר הערב גליק: “פיקוח נפש דוחה שבת”.

לדבריו, החרדים ממילא מכרו את השבת בתל אביב וחוק המרכולים נועד להשקטת מצפונם. “אני מצביע נגד”, הוא התעקש. “לא שווה שבת – במדינה שלא מצילה חיים”.

מאחור יותר, לקראת חצות, הודיע גליק כי יצביע יחד עם הקואליציה בהצעת חוק המרכולים. זאת לאחר שח”כ דוד ביטן והשרים יריב לוין ואיילת שקד סיכמו כי גליק יתמוך בחוק – ובתמורה לכך הקואליציה תאמץ הצעת חוק שתאסור פרסום ושיווק של מוצרי טבק לחלוטין, מלבד בעיתונות המודפסת.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות