כיצד מתמודדים מול הקסם הסוחף של מה שנתפס כקִדמה וכחדשנות?

הרב מנחם ברוד
|
כ' כסלו התשע"ח / 08.12.2017 12:06
עמים אחרים הטמיעו את ניצחונם על-ידי מונומנטים ענקיים במרכזי הערים • חכמינו בחרו בדרך אחרת: הם לימדו שהמהפכה מתחוללת על-ידי הדלקת נר קטן בפתח הבית

אנו מביטים בעולם שמסביבנו ורואים עד כמה הוא זקוק לתיקון. זה עולם נבוך ומבולבל, הסובל ממשבר ערכים קשה והמיטלטל מקצה לקצה בחיפוש דרכו. אנו עדים לרוע מפלצתי, השוטף אזורים מסוימים בעולם, והמותיר אותנו שוב ושוב נדהמים ומזועזעים.

איך מתקנים את העולם שהשתבש?

הנטייה הטבעית היא לחשוב על הקמת תנועה כלל-עולמית שתנסה לחולל מהפכה. לשאת נאומים מלהיבים, לפרסם מאמרים בתקשורת הבין-לאומית, לגייס מיליונים, להקים מערך פעילים, לבנות משרדים, לשכור משרדי פרסום. כך מחוללים שינוי בעולם, הלא כן?

כל זה טוב ויפה, אבל מתברר שיש גם דרך אחרת לשנות את העולם. בלי תקציבי ענק, בלי משרדים ובלי קמפיינים גדולים. זו הדרך שהתוו לפנינו חכמינו בדמות הדלקת נרות החנוכה.

החושך הוא אשליה

החשמונאים התמודדו עם תרבות כלל-עולמית, ששטפה את כל המרחב. זו הציעה את כל מנעמי העולם המודרני של אותם ימים: פתיחות, תרבות, פילוסופיה, אמנות, ספורט. אין פלא שגם צעירים יהודים התפתו לנהות אחריה, ולחשוב שהנה העולם הגדול נפתח לפניהם.

מול היוונים והמתייוונים ניצב קומץ נחוש של יהודים, שדבקו בכל ליבם ונפשם בתורת ישראל ובמצוותיה. אמנם בניסי ניסים הצליחו לנצח את היוונים, אבל איך מצליחים לעמוד מול פיתויי העולם ומול הקסם הסוחף של מה שנתפס כקִדמה וכחדשנות?

עמים אחרים ותרבויות אחרות ניסו להטמיע בתודעת ההמון את ניצחונם על-ידי בניית מונומנטים ענקיים, והצבת פסלים ואנדרטאות במרכזי הערים. חכמינו בחרו בדרך אחרת. המהפכה מתחוללת על-ידי הדלקת נר קטן בפתח הבית שלך. כאשר כל יהודי מאיר את סביבתו הקרובה, אפילו בנרות קטנים, יואר בסופו של דבר העולם כולו.

הדרך לתיקון החברה אינה שינוי סדרי עולם ויצירת תמורות מקיפות. צריך רק להדליק נר קטן, לשלוח קרן אור, להדליק את הניצוץ. פתאום יתברר עד כמה החושך אינו אלא אשליה ועד כמה האור הקטן מאיר את דרכנו ומחמם את נפשנו.

אור מדבק

אנו מדליקים את נרות החנוכה ורואים כי מעט אור בכוחו לסלק הרבה חושך. צריך להפסיק להתקוטט עם החושך. ראוי לנו לחדול מהעיסוק המתמיד בדברים השליליים. תחת זאת יש להאיר אור, לטפח את הדברים החיוביים, להבליט את הטוב והיפה.

זו גם גישתה הבסיסית של תורת החסידות – לראות את הטוב שבכל אחד ואחד, להאמין בהשגחה העליונה המנחה אותנו, לשמוח על כל רגע של נחת ועל הטוב שניתן לנו מאת הבורא.

אם כל אחד מאיתנו יהיה נר קטן, שיפיץ בסביבתו ערכים של אמונה, שמחה ותקווה, נגלה עד מהרה כי מצבנו טוב לאין שיעור מכפי שנדמה לנו. האור הקטן ימשוך אליו עוד יהודי ועוד יהודי, ובסופו של דבר יתחברו כל השלהבות לאבוקה הגדולה של הגאולה.