מכה קשה לערוץ 20: נפסלה ההצעה להפעלת ערוץ הכנסת • ומי יפעיל?

ההצעה נפסלה למרות עמדת הגורמים המקצועיים במועצת הכבלים והלווין כי הצעת ערוץ 20 הייתה המתאימה ביותר - וזאת לנוכח עמדת היועץ המשפטי של המועצה והיועץ המשפטי לממשלה
אבי כץ
י"ט כסלו התשע"ח / 07.12.2017 15:45

המועצה לשידורי כבלים ולווין החליטה היום (חמישי) לפסול את הצעת ‘ערוץ לשידורי הכנסת בע”מ’ – חברה בת של ערוץ 20, שזכתה במכרז להפעלת ערוץ הכנסת.

בעקבות ההחלטה, המועצה תעבור לבדיקת הצעת ‘ערוץ 10 כנסת ישראל בע”מ’, חברה בת של חדשות 10, שהגיעה למקום השני.

ההצעה של ערוץ 20 הציעה במישור התוכני את ההצעה הטובה ביותר, וזכתה בניקוד הגבוה ביותר בפרק התוכן. החברה זכתה ב-930 נקודות, לעומת 822 נקודות בהן זכתה חברת ערוץ 10, 814 נקודות בהן זכתה חברת החדשות של ערוץ 2, ו-751 נקודות בהן זכתה חברת שידורי העם בע”מ.

לאור זאת, החליטה המועצה בשבתה כוועדת המכרזים להעניק לערוץ 20 את הזכייה במכרז.

אלא שבעקבות עתירות שהגישו חברת החדשות של ערוץ 2 והחברה של ערוץ 10 לבג”ץ, התנהל הליך משלים להליך המכרזי, במסגרתו ערכה ועדת המכרזים בדיקות חוזרות ונשנות של ההצעה הזוכה, לנוכח טענת העותרים שלפיה ההצעה הזוכה אינה מתכנסת לתקציב הנתון.

ב-25.7 התכנסה ועדת המכרזים לדון בטענות שהועלו על ידי העותרות. והגיעה למסקנה כי למרות הטענות שהועלו בעתירות, ההצעה הזוכה ניתנת לביצוע במסגרת התקציב הסגור הנתון, ועל כן אין עילה לפסילתה – ואשררה את הזכייה במכרז.

לאחר החלטת ועדת המכרזים, הגישה חברת ערוץ 2 עתירה מתוקנת בה הועלו קשיים נוספים בהצעה הזוכה.

ערוץ 20 התבקש להתייחס לקשיים אלו, ותגובתו נבחנה על ידי היועצים, ונדונה באריכות במסגרת דיונים בוועדות המשנה והמכרזים.

עמדת יועצי התוכן והיועץ הכלכלי החיצוני המלווה את המועצה נותרה בעינה, ולפיה ההצעה הזוכה ניתנת לביצוע במסגרת התקציב הסגור.

“עם זאת, עמדת היועץ המשפטי למועצה, שגובתה על ידי היועץ המשפטי לממשלה, הינה כי לא ניתן לקבל את ההסברים המאוחרים שניתנו על ידי הזוכה מכיוון שהם בבחינת ‘שיפור הצעה’ שאינו אפשרי בהליך מכרזי. בשלב זה, ועל אף שהמועצה עודנה סבורה כי ההצעה הזוכה הציעה את התוכן הטוב ביותר, לאור חוות הדעת המשפטית אין מנוס אלא להכריז על פסילתה של ההצעה הזוכה”, נאמר בהודעת המועצה.

עוד נמסר: “הצעת ערוץ 10 כנסת ישראל בע”מ דורגה במכרז במקום השני. אולם, מכיוון שבמסגרת ההליך המשפטי הועלו טענות כנגד הצעת ערוץ 10, וועדת המכרזים אינה יכולה להכריז על הצעה זו כהצעה הזוכה. כפי שנהגה ביחס ערוץ לשידורי הכנסת בע”מ, המועצה תעביר לערוץ 10 כנסת ישראל בע”מ רשימת שאלות להתייחסות. לאחר כל זאת יובא העניין לדיון מחדש בפני המועצה, במסגרתו תיבחן אפשרות על הכרזת הצעת ערוץ 10 כהצעה הזוכה או כל החלטה אחרת”.

מחברת החדשות נמסר בתגובה: “מדובר בניצחון משפטי חסר תקדים, הודות לעמידה העיקשת של חברת החדשות, על עקרונות של קיום מכרז הוגן, שוויוני ושקוף. רק הודות לעתירת חברת החדשות לבג”צ נחשפו פגמים וכשלים חמורים שנפלו בעבודת ועדת המכרזים של מועצת הכבלים והלווין בראשות יפעת בן חי שגב”.

בחברה הוסיפו: “כפי שהודיעה חברת החדשות לבית המשפט, ההתנהלות של ועדת המכרזים ביחס להצעת ערוץ 20 ולפגמים החמורים שנפלו בה מוכיחה כי בדיקת כלל ההצעות שהוגשו במסגרת המכרז על- ידי ועדת המכרזים לא נעשתה כראוי ולכן אין לתת אמון בהליך המכרז כולו. העובדה שהיועץ המשפטי לממשלה לא היה מוכן להגן בבג”ץ על החלטת המועצה בהליך המכרזי מעידה כאלף עדים על כישלון מקצועי מהדהד של ועדת המכרזים.

“בנסיבות אלה, התוצאה המתחייבת היא ביטול ההליך המכרזי, כפי שהתבקש בין היתר בעתירת חברת החדשות שהוגשה על ידי עורכי הדין הד”ר ישגב נקדימון ודקלה בירן”.

 

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות