13 שנות עיגון הגיעו לסיום באמצעות גט שליחות שניתן בשיחה ב’סקייפ’

יוסף גרינבוים
|
י"ט כסלו התשע"ח / 07.12.2017 10:51
במבצע דרמטי משולב, שוחררה אישה עגונה לאחר 13 שנים, באמצעות גט שליחות שנעשה בסקייפ, בניצוחו של הרב הראשי הגר”ד לאו • כל הפרטים

במבצע דרמטי משולב, תוך שימוש באמצעי טכנולוגיה מתקדמת, שוחררה עגונה לאחר 13 שנים, באמצעות גט שליחות שנעשה בסקייפ.

המבצע יצא לפועל בניצוחו של הרב הראשי הגר”ד לאו, תוך שיתוף פעולה משולב בין אגף העגונות בהנהלת בתי הדין הרבניים, רשות האכיפה והגבייה, משרד הפנים, משרד החוץ, בית הדין הרבני בפאריס ובית הדין הרבני הגדול בירושלים.

וזה סיפור המעשה: בחורה צעירה בת 18 נישאה לאדם שמבוגר ממנה ב-15 שנה, גרוש ואב לשניים. כבר בשלבים הראשוניים, עלו הנישואין על שרטון, לאחר שנולדו לבני הזוג שתי בנות. הבעל נכנס לכלא בשל עבירות נהיגה ללא רישיון ולאחר השחרור פתח תיק גירושין, בעוד האישה הוציאה כנגדו צו עיכוב יציאה.

בשנת 2005 הצליח הבעל לחמוק מהארץ בזהות בדויה, למרות צו עיכוב היציאה, ובתי הדין השונים החלו לטפל בתביעת הגירושין של האישה. בשלב מסוים עבר התיק לטיפול אגף העגונות בבתי הדין הרבניים. האיש אותר והתנהל עמו משא ומתן.

הבעל הודיע כי הוא מוכן לתת גט לאשתו, אך מתנה זאת בהשבת הרכוש שלפי דבריו נותר בידי האישה ועבר על שמה. לדבריו, היה מדובר בחברה מסחרית בעלת רכוש רב ושתי דירות.

הבעל הסכים לקזז מסכומים אלו את רוב המזונות וחובות אחרים.

האישה סירבה בתוקף להסדר ופנתה לערכאות השונות, באמצעותן השיגה היתרים משפטיים לשליטתה ברכוש. לאחר שהושלם מהלך זה פנתה שוב לבתי הדין הרבניים בבקשה לקבל גט.

בהמשך נוצר קשר עם הבעל, השוהה בפאריס, והוא הודיע שהוא מוכן לתת גט במידה ונושא הרכוש יידון בבתי הדין הרבניים. לאחר שנים של התנגדות מצד האישה היא נעתרה לבסוף, בהשתדלות בית הדין הגדול ובראשו הגר”ד לאו, לאפשר דיון מחודש בשאלת הרכוש.

בדיונים בהרכב הרב הראשי בבית הדין הרבני הגדול הושג המתווה הבא: הבעל ייתן גט באופן מיידי בבית דין באירופה, אחת מהדירות תעוקל לטובת הדיון הממוני שיתקיים לאחר מתן הגט, ולאחר סיום הדיון יחליט בית הדין מה יעלה בגורל הרכוש.

כיוון שלא הייתה אפשרות לקיים את סידור הגט בבלגיה, שם שהה הבעל, נוצר צורך לקיים זאת בבית הדין הרבני בפאריס.

כאן נתקלו הדיינים במהמורה נוספת: האיש לא יכול היה להתנייד ממקום למקום באופן חופשי, עקב הגבלה שהוטלה על דרכונו הישראלי על פי צו של בית הדין. ההגבלה הוסרה באופן מותנה ואז התברר שישנן הגבלות נוספות על הדרכון מטעם רשות האכיפה והגבייה.

בשיתוף פעולה של אגף העגונות עם משרד הפנים, רשות האכיפה והגבייה, משרד החוץ בירושלים וקונסול ישראל בפאריס הוסדר נושא הדרכון והתאפשר ביצוע המתווה עליו הוחלט בבית הדין.

בשלב הזה ובאופן מפתיע הודיע הבעל שהוא נעלם ואיננו מוכן לשתף פעולה. לדבריו, בגלל שהאישה הוציאה נגדו צו גירוש מצרפת. האיש עזב את אירופה ואגף העגונות החל בפעילות לאיתורו ובסוף הוא אותר ברוסיה.

לאחר מו”מ בין שבועיים הוא הסכים לחזור למתווה המקורי.

לאחר שהבעל גמע במכוניתו הפרטית 4,000 ק”מ מרוסיה לפאריס, התקיים דיון בשיחת סקייפ בין ביה”ד הגדול בראשות הגר”ד לאו לבין אב בית הדין בצרפת הרב יצחק גוגנהיים, בנוכחות הבעל בביה”ד בפאריס והאישה בביה”ד ירושלים.

בסופו של דבר האישה הותרה מעגינותה: הוחלט על ביצוע הגט כשהוא ניתן בפאריס על ידי הבעל לשליחי קבלה שמונו בבית הדין הגדול בישראל, כאשר כל האירוע מתועד ונצפה על ידי חברי בית הדין הגדול באמצעות הסקייפ ישירות מפאריס.

כך לאחר 13 שנות עיגון ופעילות מאומצת של כל הגורמים יצאה האישה לדרך חדשה.