חשש מטרור נגד אמריקנים: ארה”ב מבקשת מישראל לשמור על איפוק

יוני גרין
|
י"ט כסלו התשע"ח / 07.12.2017 09:48
שעות לאחר ההכרזה ההיסטורית של הנשיא טראמפ שהכיר בירושלים כבירת ישראל, מחלקת המדינה האמריקנית שיגרה בקשה חריגה לדיפלומטים בשל חשש מפעולות טרור כלפי מתקנים ואזרחים של ארה”ב הדיפלומטים התבקשו לגבות את ‘הצעד האמיץ’ שעשה הממשל ‘יוצא הדופן’ של טראמפ

ארצות הברית ביקשה מישראל הלילה (חמישי) לרסן את תגובתה להכרזה של הנשיא טראמפ על הכרה בירושלים כבירת ישראל ולנהוג באיפוק, בשל החשש מתגובות נגד חריפות במזרח התיכון ובעולם כולו בעקבות המהלך הדרמטי.

במסר שנשלח לשגרירים בישראל ובאירופה נדרשו הדיפלומטים לגבות את “הצעד האמיץ” שעשה הממשל “יוצא הדופן” של טראמפ, זאת במטרה לקדם את תהליך השלום.

“בעוד אנו מכירים בכך שתברכו באופן פומבי את החדשות שמגיעות מארה”ב, אנו מבקשים שתרסנו את תגובותיכם הרשמיות”, נכתב במסמך של מחלקת המדינה האמריקנית שנשלח לשגרירות האמריקנית בישראל, וממנה לגורמים רשמיים במדינה.

“אנו מצפים שיהיו תגובות נגד לחדשות הללו במזרח התיכון וברחבי העולם. אנו עדיין אומדים את ההשפעה שתהיה לכך על מתקנים ואזרחים אמריקנים מעבר לים”, נכתב.

במסמך נוסף שנכתב על ידי מחלקת המדינה, תוארה הקמתו של כוח משימה פנימי שמטרתו “לאתר התפתחויות ברחבי העולם”, בעקבות החלטתו של הנשיא בעניין ירושלים.

המכתב שנשלח לשגרירות ארצות הברית בתל אביב כלל גם דף מסרים לנציגי ארה”ב בישראל, כמו גם לשגרירים בלונדון, פריז, ברלין, רומא והאיחוד האירופי. במסרים שנשלחו לבירות האירופיות, התבקשו הנציגים להבהיר כי החלטתו של טראמפ לא קבעה מראש “סטטוס סופי” שאליו יצטרכו הצדדים להיצמד בהסכם עתידי.

“אתם נמצאים בעמדות מפתח להשפיע על התגובה הבינלאומית להכרזה. אנחנו מבקשים להדגיש כי מעמדה של ירושלים היא סוגיה שתיפתר בהסדר קבע בין ישראל לפלסטינים, וכי הצדדים צריכים להכריע איך תתחלק הריבונות באמצעות משא ומתן”, נכתב במסמך לבירות האירופיות.

בתוך כך, תוקפים הבוקר עיתונים בעולם הערבי את ההכרזה של טראמפ, ומזהירים מפני גל אלימות.

תגובה חריפה במיוחד ויוצאת דופן הופיעה הבוקר בעיתון הלבנוני “אל- אח’באר”, המזוהה עם חיזבאללה: “מוות לאמריקה”.

העיתון “א-שרק אל-אווסט” כתב כי “ההכרזה היא צעד בלתי מוצדק וחסר אחריות”. בעיתון “אל-חיאת” נכתב: “טראמפ קורא תיגר על העולם בהכרזתו”.