שבת היא מלזעוק או עוד שבת של כדורגל? • הפלונטר של נתניהו I שרי רוט, טור פוליטי

שרי רוט
|
כ' כסלו התשע"ח / 08.12.2017 01:53
ביהמ”ש שלף כרטיס אדום: משחקי כדורגל בשבת אינם חוקיים – או שתאשרו בחוק או שתסגרו • החילונים טוענים: הסטטוס קוו הוא שימשיכו לשחק • החרדים אומרים: הסטטוס-קוו הוא האיסור לשחק • מה עושים? שרי רוט שוחחה עם המעורבים – ומציגה פלונטר שיכול לקבור את ממשלת נתניהו

1.

סאגת משחקי הכדורגל בשבת הופכת בימים האחרונים למה שנראה כמו המסמר האחרון בארון הקבורה של ממשלת נתניהו הרביעית.

מדוע, בעצם?

בשנים האחרונות הגיעו במפלגות החרדיות להבנה, שלא באופן רשמי, לפיה לא כדאי לחוקק חוקים הקשורים בנושאי דת ומדינה, שכן הם מובילים לשגשוג של מפלגות אוירה אנטי-חרדיות כמו ‘יש עתיד’. כיוון שכך, לא עולים בשנים האחרונות חוקים חדשים, והנציגות החרדית בכנסת מתמקדת בעיקר במאבק הישרדות על הלחם והגבינה בישיבות, הסדרת חוק הגיוס של בני הישיבות, וכיוצא בזה.

אז איך אפשר להסביר שבשבועות האחרונים עוסקת התקשורת החילונית, שוב ושוב, בחילולי השבת, כשהיא מציגה את הציבור החרדי כמי שמנסה לכפות שמירת שבת?

גולת הכותרת של המאבק הייתה פרישתו של יעקב ליצמן מתפקיד שר בריאות.  הפרשנים החרדיים נאלצו לנדוד מאולפן לאולפן במאמץ להסביר מדוע לא מדובר בכפייה, כי אם בצעד מתבקש שמחזיר את הגלגל לאחור. מלכתחילה הייתה כניסתו של ליצמן לממשלה בעייתית – ו’דגל התורה’ נמנעה מכך ולא בכדי. כעת, כשכבוד השבת חולל בפרהסיה, לא נותר לו מנוס כי אם לפרוש.

אבל מבחינת רוב הציבור החילוני, היה כאן ניסיון של כפייה דתית. ניסיון לכפות שיבושים בתנועת הרכבות בימי חול, אולי אפילו לגרום סיכון לחיי אדם.

וכאילו לא די בכך, קפץ עלינו רוגזם של משחקי הכדורגל בשבת. כעת לך תסביר לציבור המבקש לבלות בשבת באצטדיוני הכדורגל, מדוע החרדים מבקשים לחבל להם בבילוי.

את הפרחים, מן הסתם, ישלח יאיר לפיד לליצמן, גפני ודרעי.

2.

 הדבר האחרון שניתן לומר על שלישיית הקודקודים החרדית הוא שהם אנשים טיפשים. אז מדוע הכניסו את עצמם ליורה הרותחת הזו?

פנאל, גפני, דרעי, ליצמן

צילום: יעקב כהן

למען האמת, זה קרה שלא באשמתם. אבל משנכנסו, אין להם אלא לנסות ולחלץ את עצמם – גם אם החילוץ הזה כרוך בהפשטת עורם.

תחילת הפלונטר הלא פשוט ואולי גם הלא פתיר הזה, עוד בתקופת המנדט הבריטי בארץ ישראל. במסגרת ההסדרים אליהם הגיע הישוב היהודי מול השלטון הבריטי, סוכם שהשבת תישמר בכל המוסדות הלאומיים, וכך גם יושבתו התחבורה הציבורית והמסחר.

לאחר הקמת המדינה, בשנת 1951, חוקקה הכנסת תחת ניצוחו של ראש הממשלה דוד בן גוריון, את חוק שעות עבודה ומנוחה.

מאחורי הקלעים ניצבה הדילמה המוכרת: מחד, חילונים רבים התומכים בפתיחת מקומות בילוי בשבת, בהפעלת תחבורה ציבורית. מאידך, הציבור הדתי והחרדי, וגם הציבור המסורתי, רואה בכך פגיעה בצביון היהודי של המדינה.  החוק נועד לשמור על הסטטוס-קוו, כפי שהיה בעת הקמת המדינה. סעיף 9א לחוק קובע, למשל, ש”לא יעבוד בעל בית מלאכה בבית מלאכתו, ולא בעל מפעל תעשייה במפעלו, ולא יסחר בעל חנות בחנותו”. מילים ברורות.

החוג החריג שוטרים, סוהרים, ימאים, דייגים, אנשי צוותי אוויר, עובדי מדינה מסוימים ועוד, וכן הטיל על שר הכלכלה את האפשרות להתיר לעובדים בבתי מלון, בתי חולים, מסעדות, עובדי שמירה ועוד – לעבוד בשבת.

סעיף נוסף, שיש שיטענו (שמעתי טענה כזו מפי יעקב ליצמן, למשל) שבעטיו ששים חלק מהאזרחים לעבוד בשבת, מעניק שכר של 150% יותר מיום עבודה רגיל, למי שהביע הסכמה לעבוד בשבת.

כבר אז כתב נשיא בית המשפט העליון מאיר שמגר: “בקביעת העיקרון של קיום יום מנוחה שבועי והועדתו בשבת חתר המחוקק להגשים שתי מטרות משולבות: ראשית, מטרה חברתית, לפיה ראוי לייחד יום מנוחה שבועי לכל אדם כדי שיוכל לנוח בו ממלאכתו, לשהות עם משפחתו או בחברת ידידים ולהתפנות לנופש ולבידור לפי בחירתו והעדפותיו. כן נועד יום המנוחה להגן על בריאותו של העובד ולהבטיח תנאי עבודה הוגנים. שנית, הוועדת המנוחה בשבת נעשתה על רקע ציווי ההלכה ומסורת ישראל”.

שימו לב לשתי נקודות משמעותיות:

האחת – בחוק השבת יש מרכיב מאוד משמעותי של חוק סוציאלי, חוק שנועד לשמור על זכויות העובדים. תזכרו את זה כשנדון בפסק הדין של בית המשפט.

השניה – הדור ההוא, דורו של בן גוריון, דור המייסדים, וכן השופטים באותם ימים, הבינו מהי “הלכה” ומהי “מסורת ישראל”. גם העם היה מורכב ממי שעוד זכרו את ‘בית אבא’, ואת שמירת השבת בעירם. לכן, הנציגות החרדית יכלה לדבר לליבם, מה שקשה מאוד לעשות היום, כשהדור מנותק ולא ממש מתחבר לערכי ההלכה ומסורת ישראל.

בן גוריון

דוד בן גוריון. צילום: ELDAN DAVID, לעמ

כיום, מה לעשות, נתפס כל ניסיון לאכוף את החוק כניסיון כפייה דתית, מה שמוביל לגל של אנטי, ומזניק בסקרים את המפלגות האנטי-חרדיות.

3.

מאז הקמת המדינה שיחקו כדורגל בשבת. איך זה יתכן, כשהחוק אוסר זאת? שאלה טובה. מתברר, שעברו על החוק, אבל משרד הכלכלה לא טרח לאכוף אותו.

עם השנים, עם או בלי קשר לתופעת החזרה בתשובה, חשו ספורטאים רבים כי הם מודרים מתחרויות ספורט על רקע סירובם לשחק בשבת. בשלב מסוים, החליטו חלקם לפנות לבית המשפט ולבקש סעד.

בשנת 2015, בדיון בבית הדין לעבודה, נפסק שמשחקי כדורגל מקצועיים בשבת מנוגדים לחוק שעות עבודה ומנוחה, האוסר להעסיק יהודי בשבת.

בעקבות פסק הדין, החליטה שרת התרבות והספורט מירי רגב להקים ועדה שתבחן באופן יסודי את הנושא. במקביל, אישר היועץ המשפטי לממשלה להמשיך בעוד 60 יום את אי אכיפת החוק במגרשי הכדורגל.

בשיחה עם נציג חרדי בכיר הוא מסביר: “תארו לעצמכם מה היה קורה אם הציבור החרדי היה עובר על החוק במשך עשרות שנים ולא היה מסכים לאפשר אכיפה. מה לא היו אומרים עלינו. פה מדובר בהפרה בוטה של חוק, שנחקק עוד בימיו של בן גוריון המנוח, ואין פוצה פה ומצפצף.

“כעת, כשאנחנו מבקשים למנוע את שינוי החוק, כך שהעבירה עליו תהפוך למותרת, אנחנו הופכים לכופים כפייה דתית. וכי אפשר לחשוד בבן גוריון שנטל חלק בכפייה דתית? ברור שלא. הוא פשוט הבין שהקמת מדינה כה מורכבת, עם שלל גוונים עדות וזרמים, מחייבת התחשבות הדדית.

“מאז ומתמיד לוותה כל הקמת ממשלה, בדגש על כל –  כלומר, גם ממשלות השמאל –  בהתחייבות לשמור על הסטטוס-קוו בנושאי דת ומדינה. והנה, פתאום מאשימים אותנו שאנחנו כופים! זה שאנחנו מבקשים לשמור על הסטטוס-קוו זו כפייה?”

שימו לב: מצד אחד, אם ימשיכו המשחקים בשבת בניגוד לחוק ותוך העלמת עין של משרד הכלכלה, מבחינת הציבור החילוני מדובר בסטטוס-קוו.

“סטטוס קוו של עבריינות על החוק? זה נחשב לסטטוס קוו?” תוהה בן שיחי.

אבל מי שמבקשים להמשיך את הבילוי במגרשים בשבת, מפרשים זאת כך: “מה שהיה הוא שימשיך להיות. בילינו עד היום את השבת בצפייה במשחקי כדורגל, נמשיך לבלות כך גם הלאה”.

והפלונטר לא פשוט.

נתניהו

נתניהו. מה יחליט? צילום:Marc Israel Sellem/POOL

אילולי הונח הסיפור לפתחו של בית המשפט, סביר להניח שהמפלגות החרדיות לא היו שמות ליבן לכך שחילול השבת במגרשים מתבצע גם בניגוד לחוק. מצד שני, בית המשפט קבע ברורות שלא יוכל לאפשר את המשך המשחקים בשבת, באשר הם עבירה על החוק, פשוטו כמשמעו. מה שאומר: על המדינה לשנות את החוק.

כבר לפני מספר חודשים, עוד בהיות צחי הנגבי שר התקשורת, עלה רעיון לפיו יועברו לידיו סמכויות ההכרעה בנושא היתרי העבודה בשבת למשחקי הכדורגל. הנציגות החרדית והדתית,  ובראשה יעקב ליצמן, אריה דרעי ואורי אריאל – התנגדה.

מדובר בהכרעה תחת כובע של ועדה שלא התכנסה מזה 57 שנים – מאז שנת 1960. לכאורה, הסמכות להכריע צריכה להיות בידיו של שר הדתות, אלא שהיא מעולם לא הועברה לידיו, למרות שאך טבעי הוא שכך ייעשה.

וכך, בעוד בית המשפט מבהיר שמשחקי הכדורגל בשבת אינם חוקיים, מבקשים השופטים להסדיר את המעמד בחוק – דבר שהחרדים אינם יכולים לתת לו את ידם. בקואליציה עם חרדים, הם אומרים, לא יתכן שיוענק אישור המתיר בצורה מפורשת משחקים בשבת.

גורם חרדי בכיר: “זה לא שאנחנו כופים על החילונים. אנחנו פשוט מבהירים לראש הממשלה שבממשלה שמחוקקת חוק נגד השבת, אנחנו לא יכולים לשבת. שיעשה הוא את החישובים שלו”.

והחישובים של נתניהו, בשלב הזה, די ברורים. הוא לא יפרק ממשלה מסיבה כזו. הגם שפירוק על רקע הקשחת עמדות מול החרדים יכול להזניק אותו בסקרים ולפגוע ביאיר לפיד. מצד שני, כניעה של נתניהו לחרדים, תוביל לזינוק של לפיד בסקרים.

אז למה נתניהו לא שש על ההזדמנות?

כי בניגוד ללפיד, שדורש לאפשר לחילונים לבלות בשבת במגרשים, נתניהו רואה קדימה, ומבין שגם את הממשלה הבאה שלו הוא יקים רק בעזרת הצלע החרדית – אז למה לו לפגוע בציפור הנפש שלהם?

השבוע החליט נתניהו שלא להעניק בינתיים היתר לפעילות כדורגל בשבת. ממג”ץ הוא ביקש ארכה של עשרה שבועות, שלא ברור מה יעשה בסופם. הרי עשרה שבועות לא יצננו את תפוח האדמה הלוהט הזה.

במקביל, נזכיר כי הוועדה שהוקמה, התריעה כי אי קיום משחקים בענף הכדורגל בשבת תגרור נזק כספי ואפילו תפגע במעמדה של מדינת ישראל בענף הכדורגל הבינלאומי – זאת בשל קיומם לעיתים של משחקים במסגרות בינלאומיות, המתקיימים בשבת.

כדורגל

צילום:Yonatan Sindel/Flash90

מצד שני, על הפרק מבחינת השיקולים עומדות גם זכויותיהם הסוציאליות של השחקנים שאינם רוצים לשחק בשבת, כשמולם ציבור חילוני הדורש בילוי של כדורגל ביום השבת.

4.

הנה תמצית הפלונטר:

• מאות שחקנים דורשים מנוחה בשבת.

• חוק שעות עבודה ומנוחה אוסר משחקי כדורגל בשבת.

• בית המשפט הבהיר שלא יאפשר התעלמות מהפרת החוק במגרשים מידי שבת.

• חלק מהציבור החילוני מעוניין בבילוי של שבת במגרשי הכדורגל, וכך גם חלק גדול מהשחקנים.

• משרד הכלכלה נמנע במשך עשרות שנים מלאכוף את החוק, ואפשר לשחקנים למעשה לעבור על החוק.

• על הממשלה להסדיר את המשחקים בשבת, או לחילופין – על משרד הכלכלה לאכוף את החוק ולהפסיק את המשחקים בשבת.

• המפלגות החרדיות שתקו כל השנים, אך משצף נושא המשחקים בשבת על השולחן בפרהסיה, אין מצב בו הן תוכלנה לאפשר לממשלה להסדיר כחוק נושא שלא היה מוסדר עד היום. שכן, מבחינתן, זו שבירת הסטטוס-קוו. לדעת מצדדי המשחקים בשבת, זהו גופא הסטטוס-קוו – המשך המשחקים בשבת.

• ההפסדים מבחינת הציבור החרדי: התעקשות תוביל לגל הסתה אנטי-חרדי, ותזניק את המפלגות האנטי-חרדיות. מצד שני, טכנית, אי אפשר להתיר חילול שבת בפרהסיה, באופן כה פומבי.

• ההפסדים מבחינת נתניהו: כל פעולה נגד משחקי כדורגל בשבת תתפרש ככניעה לחרדים ותזניק את מתחריו בסקרים. מצד שני – אי כניעה לחרדים עלולה לפרק לו את הממשלה, וליצמן כבר הוכיח כי קצרה הדרך מאיום לביצוע.

• הכוחות הפועלים: שחקנים המעוניינים ביום מנוחה בשבת; גורמי אופוזיציה המעוניינים ללבות את הרוחות ומבקרים את הנציגות החרדית, מטעמיהם שלהם; רבנים שכבוד השבת כואב להם, אך נראה שאינם מבינים את מכלול השיקולים; וגם עיתונאים צמאי כותרות ואקשן.

• מילות המפתח מצד הנציגים החרדיים: “מנסים למצוא פתרון בהסכמה”.