העליון לאבוטבול: תסיר שלטים נגד נשים, אם צריך שיביאו גדוד משטרה

חיים טוויל
|
י"ז כסלו התשע"ח / 05.12.2017 00:01
שופט העליון רמז גם כי לא יהסס לכלוא את ראש עיריית בית שמש, משה אבוטבול, במידה ולא יוסרו מיידית השלטים נגד נשים • “אין מצב בישראל שרחוב יהיה סגור לנשים, אין דבר כזה. לא היה ולא יהיה”

בית המשפט העליון הורה היום (שני) לעיריית בית שמש להסיר בתוך שבועיים שלטים המדירים נשים מרחובות בעיר, לצד שלטים הדורשים מהן להתלבש באופן צנוע.

בית המשפט הורה גם למשטרה להציב בעיר נוכחות משטרתית קבועה, שמטרתה למנוע תלייה מחודשת של השלטים.

ההחלטה ניתנה במסגרת דיון בערעור שהגישה העירייה על החלטה קודמת, במסגרתה נפסק כי עליה לשלם קנס בגין ביזיון בית המשפט.

את הדיון בערעור השופט חנן מלצר בקביעה נחרצת מול התנהלות העירייה: “אין מצב בישראל שרחוב יהיה סגור לנשים, אין דבר כזה. לא היה ולא יהיה. אפשר לבקש מנשים ללכת בלבוש צנוע, ועם זה יש מחלוקת עם הצד השני, אבל לסגור רחוב לנשים? לא תהיה מציאות במדינת ישראל שנשים לא יוכלו לעבור ברחוב ציבורי, אין דבר כזה”.

השופט רמז גם כי לא יהסס לכלוא את ראש עיריית בית שמש, משה אבוטבול, במידה ולא יוסרו מיידית.

מלצר התייחס לשני שלטים שנתלו ברחוב חזון איש בבית שמש, בהם נכתב: “בהוראת המרא דאתרא הנשים מתבקשות להימנע ממעבר או שהייה במדרכה זו”.

נציג העירייה ציין בפתח הדיון כי השלטים המדוברים הוסרו כמה פעמים בעבר, אך נתלו בכל פעם מחדש. בנוסף אמר הנציג כי העירייה התקינה במקום מצלמות, אך הן הושחתו – וניסה לטעון כי אי אפשר להטיל את מלוא האחריות על העירייה.

השופט השיב: “שהמשטרה תהיה שם ביום ובלילה. המשטרה תלווה כל אישה שתרצה לעבור במקום, מבחינתי שיביאו גדוד של משטרה”.

השופטים כתבו בהחלטה: “משטרת ישראל תסייע לעיריית בית שמש להסרת השלטים כמקובל ובהתאם לסמכויות המשטרה”. בנוסף,  המשטרה תמשיך בסיורים במקום, תבצע פעולות יזומות, בהן גם סמויות, במטרה לטפל בעבריינים המתנכלים לנשים.

מעיריית בית שמש נמסר בתגובה: “עיריית בית שמש הסירה עשרות פעמים את השלטים המדוברים, אולם בתוך מספר שעות הם נתלו שוב. אנו שמחים כי היום גם בית המשפט הבין שהכתובת האמיתית להתמודדות עם התופעה אינה עיריית בית שמש אלא אך ורק משטרת ישראל, אשר לה יש את היכולות לטפל בנושא מורכב זה.

“אנו מקווים כי ההתייחסות כלפי עיריית בית שמש תהיה דומה לזו שמקבלות עיריות אחרות שבראשן עומד ראש עיר שאינו חרדי, כדוגמת העיר ירושלים”.