הסערה בחצר החסידית: למה מנהל הגמ”ח שקרס מחק תביעה בביהמ”ש

חשיפת חרדים 10: מנהל קופת הגמ"ח של הקהילה הירושלמית שהגיש תביעה לבית משפט - מחק ביום חמישי את התביעה • גורמים בחצר: קיבל הוראה שלא לבוא לבית המדרש - עד שוך הסערה • עורך דינו: מן הרגע הראשון הודיע מרשי, כי אין בכוונתו להתדיין עם המפקידים בערכאות אזרחיות"
יוסף גרינבוים
ט"ז כסלו התשע"ח / 04.12.2017 15:06

התפתחות חדשה בפרשת הגמ”ח המטלטלת מזה כשנה קהילה חרדית בירושלים, לאחר שנחשף כי הקופה הקהילתית קרסה: מנהל הגמ”ח מחק ביום חמישי את התביעה שהגיש בשבוע שעבר לבית משפט המחוזי כדי למנוע את צירופם של המפקידים מבני הקהילה להסכם הבוררות.

כפי שנחשף בחרדים 10, החצר החסידית כמרקחה, לאחר שלפני כשנה התגלה כי הגמ”ח של הקהילה – שנועד לסייע בהלוואות כלליות ולהורים המשיאים את ילדיהם – קרס, אחרי שמאות אלפי דולרים שהופקדו בקופת הצדקה על ידי חברי הקהילה נעלמו.

מיד עם התפוצצות הפרשה טענו חברי הנהלת הגמ”ח כי יד הגזבר בירושלים ומי שניהל בפועל את הקופה בדבר. הטלטלה שאחזה בחצר הובילה להפצת פאשקווילים כנגד המנהל אישית, כמו גם איומים עליו ועל בני משפחתו, ועד הפצת מכתבים אנונימים מצד חברי הקהילה, שהאשימו את חברי הנהלת הגמ”ח כי ידעו על המחדל, אך הסתירו את המתרחש.

מאז שנחשף כי הכספים נעלמו מהקופה, ניסו עסקני החצר להשתיק את הפרשה ולהגיע לפשרה עם מנהל הגמ”ח. בין היתר הם הצליחו לבצע הערת אזהרה על אחד מנכסיו, על בסיס הודאה שהוציאו ממנו כי אכן לקח כהלוואה כ-300 אלף דולר.

בהמשך התנהל התיק בפני הבוררים הרב שלום מרדכי סגל, הרב צבי גרטנר והרב אברהם רוזין. הדיונים בפרשה נמשכו כ-7 חודשים, כשמצד הנתבע עומד הטוען הרבני הרב אריה גרליץ ממודיעין עילית, בעוד את הנהלת הגמ”ח מייצג הטוען הרבני הרב דוד שוב.

בערב חג הסוכות נחתם פסק דין על ידי שלושת הבוררים, בו חויב המנהל לשלם כמיליון שקלים.

החלטת הבוררים פורסמה רק לאחר החגים, מה שהוביל את חברי הנהלת הגמ”ח להחתים את כלל המפקידים חברי הקהילה על שטר בוררות/ייפוי כוח, על מנת שיוכלו ליישם את הפסק.

אלא שמנהל הגמ”ח התנגד לצירופם של כלל המפקידים להסכם הבוררות – והגיש ביום שני שעבר תביעה לבית המשפט נגד המהלך.

הצעד, שבחצר החסידית ראו בו תביעה ישירה כנגד האדמו”ר המכהן כנשיא הגמ”ח, עורר סערת רוחות עצומה בקרב החסידים. “כזו חוצפה לתבוע את האדמו”ר?! זה לא היה מעולם. אין לזה אח ורע”, אמרו שם.

ביום חמישי האחרון אחר התקיים דיון בבד”צ ‘העדה החרדית’ בפרשה, ועל פי גורמים בחצר, פסק הבוררות קיבל תוקף של בית הדין, לאחר שהדיינים חתמו עליו וכתבו: “גם אנו מצטרפים”.

לדברי גורמים בחצר, “אם מנהל הגמ”ח לא היה מסיר ביום חמישי את התביעה, כפי שבית הדין ביקש – היו מוציאים נגדו כתב סירוב”.

על הדרישה של מנה”ל הגמ”ח שלא לצרף את המפקידים לבוררות, אומרים גורמים בחצר: “מבחינת חברי הנהלת הגמ”ח,  וכך גם פסקו חברי הבד”צ שמבחינת הלכתית אין לכלל המפקידים לחתום על פסק הבוררות. החתימו אותם רק בגלל שהגזבר ביקש זאת לכל אורך דיוני הבוררות, בטענה שאם לא – המפקידים יוכלו לתבוע אותו לחוד, וגם רצה סוג של ייפוי כוח. בסופו של דבר הוא זה שמתנגד לזה”.

עוד הם אומרים, כי הטוען הרבני של המנהל הבטיח בבד”צ ‘העדה’ להביא כבר בימים הקרובים את התשלום הראשון. לדבריהם, “הבד”צ חתמו כמצטרפים על החלטת הבוררים במילואה עם תאריכי יעד להחזר הכספים”.

בנוסף, גורמים בחצר אומרים לחרדים 10, כי לראשונה קיבל מנהל הגמ”ח הוראה שלא לבוא להתפלל בבית המדרש – עד שוך הסערה.

עו”ד רענן גל, המייצג את מנהל הגמ”ח, מסר לחרדים 10:

“כידוע, מן הרגע הראשון הודיע מרשי, כי אין בכוונתו להתדיין עם המפקידים בערכאות אזרחיות. אדרבה, מרשי הוא זה אשר עמד על כך, כי המפקידים ינהלו איתו הליך במסגרת של זבל”א ועתר שלא לקבל את “צירופם” להסכם הבוררות וחלוקת כספו בדלית דין ולית דיין, לאחר מתן פסק הבוררות.

עם קבלת הבהרת הבוררים, כפי שהועברה לבד”צ ‘העדה החרדית’, כי הכספים יועברו לכל אחד מהמפקידים, רק לאחר בירור זכותם לעומק, כאשר במסגרת זו יתאפשר למרשי לנהל את ההליך אל מול המפקידים החפצים להצטרף להסכם הבוררות, כדת וכדין, הורני מרשי לפנות לבית המשפט המחוזי בבקשה למחיקת ההליך.

למותר לציין, כי כך אכן נעשה ומרשי – אשר היה ונותר סמוך ובטוח ביושרם ובניקיון כפם של הבוררים – ימסור את גרסתו המלאה בנוגע לכל אחד מהמפקידים, בפני הליך הזבל”א בלבד”.

בוררות גמח

בוררות גמח

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות