האם חסיד סערט ויז’ניץ בן 29 יצליח להפתיע ולכבוש את עיר המקובלים

החרדים בעיר צפת חוצים את סף ה-50 אחוז: האם יכול להיות שייבחר ראש עיר חרדי? • מצד אחד, אילן שוחט, מתכנן להתמודד שוב למרות המלצת המשטרה • מצד שני, אליעזר לזר, חסיד סערט ויז'ניץ, מחמם מנועים • מצד שלישי, הוא יצליח לרכז תמיכה חרדית מקיר לקיר? • שרי רוט עושה סדר
י"ז כסלו התשע"ח / 04.12.2017 22:07

1.

ברוכים הבאים לצפת.

בעוד שבבחירות המקומיות האחרונות היה גודלו של הציבור החרדי כ-48 אחוז, נראה כי לקראת הבחירות הבאות יחצו החרדים את סף 50 האחוז. ובגדול.

מה זה אומר, בעצם? האם יכול להיות שבראש עיר המקובלים יעמוד ראש עיר חרדי? ובכן, אם הכול ילך כמתוכנן, אכן כן. אבל יש מצב שזה טוב מדי מכדי שיתממש הלכה למעשה.

מצד אחד, ראש העיר המכהן אילן שוחט, מתכנן להתמודד זו הפעם השלישית ברציפות. ברקע מרחפת עננה, כאשר כמו ראשי ערים רבים אחרים עבר גם הוא בחדרי החקירות של המשטרה – אבל הוא לא נראה מודאג במיוחד.

עושה רושם ששוחט מנסה לתמרן בין החילונים לחרדים, והעובדה ששני הצדדים מאשימים אותו כי הוא מעניק יותר לצד השני, מעידה על כך שהוא לפחות מנסה “להיות בסדר”.

בבחירות האחרונות התמודד מולו חרדי בשם שלמה חדד, שאף זכה לתמיכת הגר”ע יוסף זצ”ל ויבדל לחיים הגר”ח קנייבסקי. האם הוא יתמודד הפעם או שיישר קו עם אליעזר לזר שמתכוון לרוץ עד הסוף, וכבר נערך למשימה ברצינות.

לזר, חסיד סערט ויז’ניץ, נכנס למועצה בקדנציה האחרונה, במקום השני במפלגת ת’.

ת’ היא התפלגות חרדית מג’, שנותרה עם האות ג’ ועם חסידות ברסלב בלבד, כשבראשה עומד נחמן גלבך, איש אמונו של מנהיג הקהילה, הרב אליעזר מרדכי קעניג. שאר הפלגים החסידיים ערקו לת’, שהמקום הראשון שלה הוענק לאיש דגל עמנואל לוי.

החרדים בונים על העובדה שחילונים רבים לא ממש מרוצים מתפקודו של אילן שוחט. נושאי המרמור הם בעיקר סביב בעיות תברואה והיעדר תרבות פנאי מספקת. אבל הניסיון הירושלמי מראה שבעת פקודה חילוני מתקשה להעניק פתק צהוב למועמד חרדי, כך שאל לחרדים לסמוך אלא על כוחם בלבד.

בסביבת לזר בונים על תמיכה של תנועת ‘יחד’ של אלי ישי, חב”ד, משה גפני – פטרונה של ‘דגל’ הצפתית, ושל הפטרון האגודאי יעקב ליצמן.

ומה באשר לש”ס, שתמכה בשוחט בכל הכוח בבחירות האחרונות וגם לאחריהן? תקוות אנשיו של לזר היא שליצמן יידע כיצד להביא את חברו אריה דרעי. אבל כאן הם שוכחים לקחת בחשבון שתי נקודות, קטנות. האחת: תמיכה של אלי ישי היא לא נדוניה חיובית שלזר יביא עמו בבואו לזכות בתמיכת ש”ס; השניה: הבריכה.

זוכרים את בריכת הדילים? אז אם בשאר ערי הארץ יסתדרו דרעי וליצמן יפה ביניהם, סיכוי סביר שגם צפת תבוא להם בטוב. אם לא, על לזר לקוות שחברותם רבת השנים תעמוד לו גם הפעם.

אילן שוחט

אילן שוחט. יזכה בפעם השלישית? צילום: Yonatan Sindel/Flash90

ומה באשר לשלמה חדד? האם ייסוג מול ריצת לזר ולו בכדי שלא לפצל את הקול החרד?

בסביבת לזר בטוחים שאכן כך. אני הייתי מציעה להמתין. לא בטוח שמול ניצחון בעל סיכוי גבוה, לא יקפצו עוד כמה מועמדים חרדים אל הזירה.

2.

ברקע, ניתכת ביקורת קשה על ראש העיר המכהן.

אילן שוחט, יליד 74′, נשוי ואב לשלושה, נולד בשכונת כנען בצפת. אביו יליד איראן, אמו ילידת הארץ, ממוצא תוניסאי. שמו ניתן לו לזכרה של דודתו אחות אמו, אילנה נאמן, שנרצחה בפיגוע במעלות וביקשה לקרוא לו על שמה, במכתב שנמצא בבגדיה.

את דרכו הפוליטית החל תחת מטריית הליכוד, בפריימריז שנערך בשנת 2003 לראשות סניף הליכוד המקומי. ראש העיר המכהן, עודד המאירי, ניצח אותו, והוא נאלץ להתמודד ברשימה עצמאית. למועצה נכנס עם מנדט בודד ועד לשנת 2008 כיהן כיו”ר האופוזיציה. בבחירות 2008 ניצח את ראש העיר דאז ישי מימון בפער של כ-20 אחוזים, והפך לראש העיר הצעיר בישראל.

הקמת הפקולטה לרפואה בצפת נחשבת ליציר כפיו. מצד שני, גם המבקרים את חסרונותיה, תולים זאת בו. שוחט עבר לתמוך בקדימה, וב-2012 הודיע לציפי לבני, היו”ר דאז, על תמיכתו בשאול מופז. זמן קצר לאחר מכן עבר לישראל ביתנו. בבחירות המקומיות האחרונות זכה שוחט ב-51.7 אחוזים מקולות הבוחרים, כששלמה חדד החרדי מקבל רק 28.6 אחוזים.

לקראת הבחירות לכנסת ה-20, הוצב במקום הרביעי ברשימת ‘ישראל ביתנו’, אך שבוע לאחר הבחירות החליט, במפתיע, לפרוש מהרשימה ולהמשיך בתפקידו כראש עיר.

התיק הפלילי שלו החל את דרכו כבר בשנת 2012, עת נחקר על חשד, לכאורה, לנטילת שוחד במערכת הבחירות בשנת 2008. כמה חודשים חלפו, ובאוגוסט החליטה פרקליטות מחוז צפון לסגור את התיק.

לפני כשנה, בפברואר 2017, נעצר יחד עם עוזרו גילי אדלר ועם יו”ר ש”ס בצפת רונן גנון בחשד לכמה עבירות וביניהן, לקיחת שוחד, העלמת הכנסות, מרמה והפרת אמונים. במקרה שלו כבר ניתנה המלצת המשטרה להעמידו לדין. מתחריו מקווים שכתב אישום יוגש עד לבחירות – ויסנדל אותו מלרוץ. יחד עם זה, במדינת ישראל הגשת כתבי אישום אורכת זמן, כך שכלל לא בטוח שזה יקרה עד לבחירות.

3.

לפני מספר חודשים התפרסם ב’מקור ראשון’ תחקיר על מצב התברואה בצפת, ומה שעלה מהכתבה כלל אינו מבשר טובות לשוחט. התושבים והסוחרים שהתראיינו, מתארים מצב עצוב. “אין כאן פרנסה ומסחר. בארבע אחר הצהריים מרכז העיר ריק מקונים. שיפצו בעיר העתיקה, ועדיין הכול מוזנח. מטיילים ומבקרים דופקים לנו על דלתות הבתים ומבקשים להיכנס לשירותים. איך יכול להיות שאין אפילו שירותים במקום כל כך תיירותי?”

צפת

צפת העתיקה. צילום: Yaakov Lederman/FLASH90

בכתבה מתואר כי רבים מהצעירים עברו לראש פינה או לחצור הגלילית, מחניים או נהריה, כאשר במקביל התמלאה העיר בחרדים. לדברי אחד הסוחרים, הם משלמים ארנונה בסכום ממוצע של כ-2000 שקלים בחודש, אך לא מקבלים בתמורה שירותים מספקים. “כשפנינו למנכ”ל העירייה, הוא אמר לנו שהתושבים הם האשמים בלכלוך”, טען.

טענה נוספת שהועלתה היא מיעוט בתי המלון בעיר, מה שמוביל לכך שהמבקרים באים בקבוצות לזמן קצוב, אך נעלמים לקראת הלילה. “הלכלוך וההזנחה יגרמו לכך שהם לעולם לא יישארו לישון כאן”. בין השאר נסגרו מלונות ‘רקפת’, ‘תל אביב’, ‘הרצליה’ ועוד.

בכתבה מגוללים את התופעה של “התחרדות צפת” ושל פחד התושבים מפניה – מה שמגביר את ההערכה לפיה חילונים לא יצביעו לעולם עבור מועמד חרדי, טוב ככל שיהיה.

כיום, כך בכתבה, מתוך 11 אלף תלמידים במוסדות החינוך המקומיים, מגיל מעון ועד גיל תיכון, 53 אחוזים לומדים בחינוך החרדי.

בהקשר הפוליטי, בבחירות האחרונות לכנסת שמר הליכוד על המקום הראשון בקרב המצביעים בצפת עם 28.5 אחוזים, אך המפלגות החרדיות – ש”ס, יהדות התורה ויחד של אלי ישי – גרפו יותר מ-40 אחוזים מקולות תושבי העיר.

שוחט, מצד אחד מואשם על ידי חלק מהנציגות החרדית כמי שאינו בא מספיק לקראתם (הקמת המכללה, המביאה למקום מאות סטודנטים חילונים, הקמת בריכת שחייה הפתוחה בשבת ועוד). מצד שני, הציבור החילוני, בחלקו לפחות, מאשים אותו בכניעה לחרדים.

על הטענות שעלו מהכתבה הגיב שוחט ל’מקור ראשון’: “צריך להבין שצפת זו עיר בתוך עיר. ישנה העיר הרגילה – שבה גרים, ויש לה חיי יומיום – ויש עיר עתיקה, שדורשת התייחסות אחרת והתמקדות אחרת. בסך הכול צפת היא עיר נקייה, גם אם זה עדיין לא לשביעות רצוני. בשנה הבאה תקציב הניקיון יגדל בעוד שני מיליון שקלים.

“קח בחשבון שקשה מאוד לנקות עיר עתיקה. אתה לא יכול להכניס משאיות, וכל טרקטורון קטן עושה נזק למדרגות. ימי חג ושבת הם עמוסים במיוחד במבקרים, אבל המועצה הדתית לא מאפשרת לי לפנות את האשפה בימים האלה, גם אם העובדים הם גויים”.

על העיר כמוקד תיירות: “פניתי לממשלה בדרישה להכיר בצפת כעיר תיירות. זה לא הוגן שמשאבי התושבים שלי, משלמי הארנונה, ישמשו לטובת נכסים ששייכים למדינת ישראל. אני לא צריך לתקן מכספי התושבים כאן את החומות בעיר העתיקה, שהן שרידים היסטוריים. אנחנו צריכים גם לספק את הוצאות הניהול השוטף של עיר רגילה, וגם להתמודד עם גל התיירות הענק שפוקד אותנו בתקופת החגים. לצערי הרב, כשאנחנו פונים אל משרד התיירות, הם תמיד אומרים לנו שהם עסוקים.

אני נמצא במיקום שיש לו פריבילגיה תיירותית – לא דרוש יותר מדי מאמץ כדי להביא לכאן מבקרים – אבל אני צריך את הכלים כדי להכיל אותם ולתת להם את כל השירות”.

ב-2011 התקיימה בצפת ישיבת ממשלה חגיגית, ועל פי ההבטחות שהורעפו שם, נדמה היה שכל חלומותיו של שוחט עומדים להתגשם. “התקבלו החלטות נהדרות וחשובות, אבל אחר כך, כשאנחנו צריכים את משרד התיירות כפרטנר, אין עם מי לדבר”.

משרד התיירות, טוען לעומת זאת: “רואים בצפת פוטנציאל גדול. המשרד ערך עבודת מיפוי של התשתית התיירותית הקיימת, ומבצע עבודות פיתוח בעיר. בשנים האחרונות הושקעו בתשתיות תיירות בצפת 41 מיליוני שקלים. באזור המעיין הרדום הושקעו כ-9 מיליון שקלים; בפארק עמק התכלת, ריאה ירוקה בשולי העיר, הושקעו כ-6 מיליון שקלים; בגן המצודה הושקעו 5.7 מיליון שקלים, ועוד.

“למשרד התברר כי מצב התחזוקה של חלק מפרויקטים אלה על ידי העירייה הנו ירוד, באופן שהוריד לטמיון חלק משמעותי מן ההשקעות. כמו כן העירייה לא שילמה במשך תקופה ארוכה את הכספים שבהם היא מחויבת בגין חלקה בעלות הקמת הפרויקטים. המשרד ימשיך בפיתוח מואץ של תשתיות התיירות בעיר, ובלבד שהעירייה תתחזק אותן כנדרש, כך שיישמר האינטרס הציבורי בהשקעה. ב-2016 בחרה העירייה שלא להגיש אף בקשה לאישור פרויקט חדש במסגרת ‘קול קורא’ שהוציא המשרד”.

4.

מול שוחט משמנים כעת את הגלגלים כמה מועמדים, כשהבולטים שבהם: שלמה חדד נציג מפלגת ‘נר’, שהתמודד גם בבחירות הקודמות, יקי אלקבץ מ’העבודה’, אליעזר לזר ממפלגת ת’, שוקי אוחנה מ’הליכוד’ ועוד.

לזר כבר החל את קמפיין הבחירות השקט שלו. ללזר קופה בשם ‘ר’ לייב’, המחלקת פעמיים בשנה תמיכות לכ-3000 משפחות, לאו דווקא חרדיות. האם זה יביא אותן להכיר לו טובה בקלפי? ממש לא בטוח.

הוא בן 29, נשוי ואב לארבעה. ילדותו עברה עליו בשכונת סערט ויז’ניץ בחיפה, כילד הקטן למשפחה שמוצאה מהונגריה וכבן לניצולי שואה. הוא למד בישיבת החסידות ועם נישואיו לילידת צפת, עבר להתגורר בעיר.

לאחר נישואיו למד בכולל צאנז בעיר העתיקה, ואז יצא לפרנסתו והקים סוכנות נדל”ן.

למרות היותו איש חסידות סערט ויז’ניץ, מזוהה לזר עם ליצמן יותר מאשר עם מאיר פרוש, כשהאחרון לא מעניק לו תמיכה במרוץ.

בסביבת לזר בטוחים שגם הציבור החילוני יעניק לו את קולו.

בתקופה האחרונה ניטש קרב, לא רשמי, בין שוחט לחרדים, על שכונת וילות חדשה. שוחט יצא בקמפיין שקרא לחילונים לבוא לגור בשכונה. לעומתו גייסו עסקנים חרדים רוכשים חרדיים, כאשר בתמונה הסופית ניתן לראות שהשכונה תישא אופי חרדי, ברובה לפחות.

אליעזר לזר

שוחט (מימין), לזר (משמאל) ואורחים. צילום: דוד כהן

נכון להיום יש ללזר תמיכה מיו”ר ‘דגל’ בצפת, הלל קרליץ, בנו של מוטקה קרליץ, מעמנואל לוי נציג ‘דגל’ במועצה, מ’יחד’ של אלי ישי, שאין לה כיום נציגות בעירייה אך דומיננטית בצפת בשל הקן הנרחב של תלמידי כסא רחמים ובראשם הרב רפאל כהן. עם זאת, בכל הנוגע ל’יחד’ וש”ס כבר ידענו עריקות מתוקשרות, ולא מעט, כך שקשה לבנות על זה.

מהצד השני, אין ללזר בינתיים את תמיכת מאיר פרוש ושלומי אמונים, שתומכים בנחמן גלבר נציג ג’. המקום השני בג’ כולל את משה פרוש, מחסידות ביאלה-לואגנו, שהאדמו”ר שלה מתגורר בשנים האחרונות בצפת. בג’ נוטים לתמוך בראש העיר המכהן. ללזר אין גם את תמיכת חב”ד, שהתאחדה בבחירות האחרונות עם ‘תקומה’, וראש רשימתה הוא משה אוחיון, חסיד חב”ד, שתמך בשוחט.

ואין לו עדיין את תמיכת יו”ר ש”ס אריה דרעי, שלא שש להצטרף להרפתקאה החרדית.

אם נסכם: כדי להדיח ראש עיר מכהן צריך עוצמה רבה מולו. כדי להדיח ראש עיר חילוני, לטובת ראש עיר חרדי, צריך עוד הרבה יותר עוצמה, ובעיקר: אחדות חרדית מלאה.

נכון להיום לא הצליח לזר לכנס תחת כנפיו את כל המפלגות החרדיות, מה שאומר שהמטוטלת נוטה לטובת אילן שוחט.

אלא שבסביבת לזר בטוחים ש-11 חודשים לפני הבחירות הם המון זמן כדי לרכז תמיכה מקיר לקיר בכל הנוגע למפלגות החרדיות ואפילו תמיכה חילונית.

האם יצליחו בכך, או שהם חיים בבועה ובחלום, כפי שמתארים מתנגדיהם? ימים יגידו.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות