איך הגיעו כתבי יד של ה’צמח צדק’ למכירה בירושלים? • ראיון מיוחד

על איזה כתבי יד של בעל הצמח צדק נלחמת חב"ד? מהיכן הגיעו כעת למכירה פומבית? מה היה בפגישה עם עורכי הדין בניו יורק? וכיצד הגיבו בבית המכירות הישראלי לדרישת חב"ד? • מנהל ספריית חב"ד הרב שלום דובער לוין בראיון
יוסף גרינבוים
י"ב כסלו התשע"ח / 30.11.2017 12:08

שופט בית משפט פדרלי בוושינגטון קבע אתמול (רביעי) כי כתבי יד נדירים של בעל ה’צמח צדק’ מליובאוויטש – האדמו”ר השלישי של חסידות חב”ד – המוצעים למכירה פומבית בבית המכירות הפומביות ‘מורשת’ בישראל, שייכים לחב”ד, והורה לרשויות בישראל לחקור כיצד הגיעו כתבי היד למכירה פומבית.

מנהל ספריית חב”ד, הגאון רבי שלום דובער לוין, מספר בראיון ל-COL על מאחורי הקלעים של הפרשה.

• כתבי-יד עומדים למכירה פומבית. מה תוכל לספר לנו עליהם?

הרב לוין: בקטלוג המכירה הפומבית הקרובה, שתתקיים בח”י כסלו, מופיעים כמה פריטים, שנראה מהם שנגנבו מאוסף חב”ד במוסקבה, ונמסרו למכירה פומבית בבית המכירות מורשת. מדובר בפריטים 317; 318; 319; 320 שבקטלוג מספר 16 של בית המכירות מורשת. 4 פריטים אלו כוללים 7 דפים – שהם 14 עמודים, שהוצאו מתוך כרך כתבי-יד שפורק, כדי להוציא ממנו דפים למכירות בודדות.

• והיכן כל הכרך, שממנו פורקו דפים אלה?

כפי הנראה, כל הכרך הוא אצל אותו אדם שרוצה למכור דפים אלה, אלא שהוא פירק את הכרך, על מנת להוציא ממנו דפים אחדים למכירה, כי אז יש סיכוי שמחיר הדפים יעלה.

• ומהיכן הגיע לידיו הכרך הזה?

כרך זהה נגנב כנראה מאוסף ספרי חב”ד השמורים במוסקבה, אשר בית המשפט הפדרלי פסק לפני 7 שנים, שממשל רוסיה חייב להחזירו לספריית חב”ד בניו יורק. אלא שהממשל הרוסי עדיין לא רוצה לממש פסק זה של בית המשפט.

• כלומר, אתה מאשים את זה שמחזיק כעת בכרך – שהוא גנב אותו במוסקבה?

לא, אלא זה שגנב אותו במוסקבה, מסרו אשתקד למכירה פומבית, וזה שמחזיק את הכרך, קנה אותו באותה מכירה פומבית.

• האם ידוע לכם מה כולל הכרך הזה?

כתב-יד זה נכרך על ידי רבה של ליובאוויטש בשנים תקצ”ג-תר”ב, הגאון החסיד רבי ישכר בער הורביץ, שעזר לאדמו”ר הצמח צדק בנושאי השאלות ותשובות שנתקבלו. אחרי שהאדמו”ר היה כותב מהדורה סופית של התשובה, היה לפעמים הרב לוקח את המהדורות הקודמות וכורך אותם, יחד עם שאלות ותשובות שהוא קיבל מגדולי הרבנים, ויחד עם העתק תשובות שהוא עצמו כתב.

כתבי יד, אהרונוב

• מהיכן ידועים כל הפרטים האלה? יש עוד כרכים מאותו סוג?

בספריית חב”ד נמצאים שלושה כרכים שלו – ממוספרים 231; 232; 2145. כרך רביעי נמצא עדיין בארכיון הצבאי ברוסיה ותצלומו בספריית חב”ד וממוספר 1027. ועוד כרך חמישי שנשאר באוסף חב”ד שברוסיה, ונראה שמשם נגנב ונמכר אשתקד במכירה פומבית, ואותו פירק הקונה, והוציא מתוכו 7 דפים אלו, ומסר למכירה פומבית בבית המכירות מורשת.

• מתי נודע לכם שדפים אלו עומדים למכירה פומבית?

לפני כשלושה שבועות הובא הדבר לתשומת לבי, ומיד הבחנתי מהיכן פורקו הדפים, וכך התברר לי הכל.

• לפני זה לא ידעת כלום? כמדומה שהם מפרסמים שהם הראו לכם את הדפים האלה, ואתם אישרתם אותם?!

לא, אלא לראשונה נודע לי הדבר כשראיתי זאת בקטלוג שלהם לפני שלושה שבועות. הם כנראה נזהרו מלהראותם לי, כי אז מסתמא הייתי מבחין מיד מה הם דפים אלו, ומה מקורם.

• והרב מטוסוב כן אישר להם?

מיד כששמעתי שהם כותבים שהרב מטוסוב אישר להם, פניתי אליו ושאלתי, והוא כתב לי מיד: ‘שני הסוחרים באו אליי וביקשו חתימתי שזהו כתב יד הצמח צדק וכתב יד המהרי”ל. ראיתי שזה כתב הצ”צ והמהרי”ל, וחתמתי להם על העתק שזהו כתב יד הצמח צדק והמהרי”ל. הם מעולם לא שאלוני על מקור הכתב יד, אם הוא גנוב או לא. ואין זה בתחומי כלל, ואינני יודע.. ואיך אעיד בדבר שאינני יודע. עבודתי היא רק בהדפסת הספרים, ועריכת מראי מקומות, ולא שום דבר הקשור לספרייה. לכן אישורי היה רק שזה כתב יד של רבותינו. אישור כתבי יד אם הם גנובים או לא, זה שייך להנהלת ועובדי הספרייה. ולא קשורים אליי”.

• וכשנודע לך על הדפים העומדים למכירה – מה עשית?

מיד הודעתי על הפרטים לאחים ר’ חיים נחום ור’ יוסף יצחק קונין, והם הודיעו על כך לעורכי הדין שלנו.

• ומה הם אמרו?

סיום הבדיקות והמסקנות שלי, היו לפני כשבועיים. באותו יום הובאה לספריית אגודת חב”ד, המסכת יבמות של אדמו”ר מהר”ש. לאירוע הזה באו גם שני עורכי הדין – ר’ נתן לוין ור’ סטיב ליברמן. אחרי קבלת המסכת יבמות, נכנסה כל המשלחת עם עורכי הדין למשרד שלי, לדון בנושא הדפים שבקטלוג מורשת. שטחתי בפניהם את כל מסקנות נושא הדפים שעומדים למכירה.

כתבי יד, אהרונוב

הרב אהרונוב בבית המכירות. צילום: אתר חבד-col

אחרי שעורכי הדין שמעו את כל הפרטים והשתכנעו, ואחרי שחקרו אותי שוב בטלפון, הם כתבו מכתב אל בית המכירות מורשת, להורות להם שיורידו את הדפים מקטלוג המכירות, ושלא יוציאו את הדפים מרשותם, עד שכל הנושא יתברר.

הרב אהרונוב נסע לבית המכירות למסור להם את המכתב, ואף שוחח עם שני הבעלים, באריכות. אמנם הם השיבו שאין בדעתם להוריד את הדפים מהקטלוג.

הרב אהרונוב דיווח על כל השיחה לעורכי הדין, ואז הם פנו לבית המשפט, בבקשה לעקל את המכירה, עד שהנושא יתברר. אתמול שלח בית המשפט הפדרלי, מכתב רשמי אל בתי המשפט בארץ לבקשם לטפל בעיקול המכירה, ובירור הנושא. מיד מסר הרב אהרונוב את העתק צו השופט, לידי מנהלי בית המכירות מורשת.

•ואיך הגיבו מנהלי מורשת?

הם ענו: “כתבי היד המועמדים למכירה פומבית במורשת, יעמדו למכירה פומבית, כל עוד לא התקבל שום מסמך רשמי מבית המשפט בישראל (הסמכות הבלעדית לדיון הנ”ל)”.

• ומה תעשו כעת?

“מקווים שעד למועד המכירה, יצווה בית המשפט בארץ לבית המכירות מורשת להוריד את הפריט מהקטלוג. אם במקרה לא יספיקו לעשות זאת עד לח”י כסלו, שבו תתקיים המכירה הפומבית – רוצים אנו להזהיר את כל מי שחושב על קניית הפריטים האלה, שלדעתנו ברור שכל העניין יתברר בקרוב, ואז יצווה בית המשפט על הקונה להחזיר הפריטים לספריית חב”ד. וכן יצווה למי שמחזיק כעת בכרך הזה שיחזיר אותו לספריית חב”ד.

אמנם כדי לחסוך סיבוכים מיותרים, מחובתינו להזהיר את אלו שחושבים על קניית הפריטים, לחסוך מעצמם סיבוכים מיותרים.

תגובת מורשת מכירות פומביות: “מורשת מכירות פומביות פועלת על פי ההלכה והחוק ובהתיעצות תמידית עם רבנים ויועצים משפטיים וכל הפריטים המועמדים למכירה פומבית הן במכירה זו והן במכירות פומביות אחרות במורשת, נבדקים על ידי מיטב המומחים ואנשי המקצוע בתחום היודאיקה. מיותר לציין את הערכת מורשת לכבוד קדושת נשיאי חב”ד ולחסידות חב”ד העולמית בכלל”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות