מה עשה שופט כשהתברר שקטינים לא הובאו לדיון כי למשטרה אין רכב

שני קטינים ובגיר נעצרו בגבעה ושהו במעצר כשהם אזוקים שעות ארוכות ואף לא הובאו לדיון בעניינם' עקב מחסור ברכב משטרתי • ביהמ"ש שחררם ללא תנאי • עו"ד נתי רום מ'חוננו': "הוכחה שמדובר ברדיפה שיטתית"
חיים טוויל
י"א כסלו התשע"ח / 29.11.2017 15:43

שערורייה של התנהלות משטרתית: נערים שנעצרו במאחז בשומרון שוחררו בערבות בלבד, לאחר שלא הובאו לדיון כי למשטרה לא היה רכב שיביאם.

השלושה נעצרו ביום חמישי האחרון במאחז “מגיני ארץ” הסמוך ליישוב הר ברכה בשומרון, בחשד להפרת צו שטח תצבאי סגור. הנערים שהו במעצר משעות הבוקר, כשהם אזוקים במשך שעות ארוכות, ונחקרו ללא נוכחות הוריהם, וזאת בניגוד לחוק הנוער.

הפרת זכויותיהם לא הסתכמה בכך: בשעות אחה”צ הגישה המשטרה בקשה לבימ”ש לשחררם בתנאים מגבילים. נציג המשטרה אשר נכח בדיון, לא היה מצויד בתיק החקירה ולא ידע לענות על שאלות ביהמ”ש ועורך דינם של הנערים.

לשאלה מתי יובאו הנערים, השיב כי מכוח המג”ב שעצר אותם נמסר לו: “אני לא יודע מתיי הם יובאו, לא יודע מי מביא אותם, אין לי רכב להביא אותם ואני לא יודע מתי אני יוצא מהתחנה”.

עקב היעדר רכב בכדי להסיעם לבית המשפט, התקיים הדיון בעניינם בבימ”ש השלום בפתח-תקווה בנוכחות נציג במשטרה ועו”ד נתי רום מארגון ‘חוננו’, שייצג את הנערים.

עו”ד רום טען כי מדובר בנערים ללא עבר פלילי וכי “מדובר בהפרה קשה של חוק הנוער.. כשהם אזוקים במשך שעות ארוכות ללא סיבה ובניגוד לחוק”. עוד טען רום כי העצורים נחקרו בלי נוכחות הוריהם – דבר המנוגד לדבריו לחוק וכי “יש פגיעה בלתי מידתית בזכויות יסוד של העצורים” – וביקש לשחררם לאלתר.

נציג המשטרה ביקש בדיון לשחרר את הנערים בערבות של 1,000 שקלים ובהרחקה למשך 60 יום מיהודה ושומרון.

בהחלטתו הצדיק השופט דרור קלייטמן את עו”ד רום כי המדובר בקטינים חסרי כל עבר פלילי, “המצויים במעצר שעות רבות ובפני בית המשפט לא הובא אף חומר החקירה”.

השופט קבע כי לא קיים החשד הסביר כנגד הנערים וכי אין סיבה לשחררם בתנאים שביקשה המשטרה ודחה אותם. במקום זאת קבע כי הנערים ישוחררו בערבות של 750 שקלים ובהסכמה להתייצב לחקירה אם יידרשו.

עו”ד נתי רום מסר בתגובה: “בהמשך להפרת החוזרות ונשנות של זכויות אדם, במיוחד כלפי קטינים ביהודה ושמרון, אנחנו עדים לכך שמשטרת ישראל עוצרת תוך אלימות קשה בשעות הבוקר המוקדמות קטינים ללא עבר פלילי, שולחת כוחות גדולים בכדי לעצור אותם, וזאת על עבירה שספק האם היא ברת מעצר.

במעצרם השתתפו  שוטרים רבים, אך המשטרה לא מצאה רכב, כח אדם ואת הזמן להביאם בפני שופט כמתחייב בחוק. מדובר בשערורייה. הדבר מעיד כי לא מדובר פה באכיפת חוק של משטרת ישראל אלא ברדיפה שיטתית של הנערים. אני קורא לשר הממונה ולקצונה הבכירה במשטרה לשים סוף לכך”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות